fbpx

Onder local SEO verstaan we zoekmachine optimalisatie, maar met een geografische content. Het is het verschil tussen de zoekterm ‘Volkswagen garage’ en ‘Volkswagen garage Amersfoort’. Local SEO is een belangrijk onderdeel van SEO en het helpt de internet gebruikers aan specifieke regionale informatie.

Heb jij een bedrijf dat zich richt op een bepaalde woonplaats of regio, dan mag local SEO niet uit jouw marketingstrategie ontbreken. Je wordt er beter zichtbaar door voor mensen die je ook echt nodig hebben of zoeken. Hier lees je in ✅ drie minuten ✅ over de 7 stappen die je neemt om jouw website te optimaliseren voor local SEO.

Waarom is local SEO belangrijk?

Waarom is local SEO belangrijk

Local SEO kan gezien worden als één van de belangrijkste methoden van zoekmachine optimalisatie en dat heeft verschillende redenen:

  • Zoekmachine algoritmen: grote zoekmachines en met name Google besteden momenteel bijzonder veel aandacht aan local SEO.Voor hen ligt de nadruk op het verschaffen van zo relevant mogelijke informatie voor de internet gebruiker en wat is nu relevanter dan de contactgegevens van een garage in Amersfoort als iemand daar met pech langs de weg staat? De klant is koning en Google neemt dit erg serieus. Veel van de algoritmen richten zich dus op local SEO.
  • Mobiele voice zoekopdrachten: momenteel worden de helft van alle zoekopdrachten al via voice search uitgevoerd en dit zal waarschijnlijk alleen maar stijgen. Deze voice search opdrachten doet men met de mobiele telefoon en een groot deel daarvan zijn gericht op geografische content.Dit zijn mensen die onderweg zijn en een juwelier, een restaurant, een schoenenwinkel of een garage nodig hebben, bijvoorbeeld. Richt je op local SEO en je bent beter voorbereid op deze voice search trend.
  • Relevante bezoekers: als laatste profiteer jij ook van local SEO, omdat je dan meer bezoekers aantrekt die al op zoek zijn naar jou.Organische zoekopdrachten zijn vaak veel meer informatie-gericht terwijl op geografische zoekopdrachten juist een actie volgt. Iemand die zoekt naar een snackbar in Leeuwarden wil hier ook daadwerkelijk naar toe. Sta jij dan bovenaan, dan heb je er een klant bij.

Hoe werkt local SEO?

Hoe werkt local SEO?

Local SEO springt dus direct in op de geografische zoekopdrachten. Google heeft drie plekken waar deze geografische zoekresultaten worden getoond. Iedereen heeft de bekende Google Maps gezien met daarin de bedrijven in jouw omgeving die voldoen aan de zoekopdracht die je hebt ingevoerd.

Deze staan dan boven de reguliere resultaten en geven de gebruiker direct de mogelijkheid om op een zeer grafische manier te zien waar het dichtstbijzijnde bedrijf zich bevindt.

Aan de rechter kant van deze kaart, of er onder, zie je dan de informatie van Google Mijn Bedrijf, dus de contactgegevens, de link naar de website, de score die voorgaande klanten gegeven hebben en een mogelijke routeomschrijving. Als laatste staan de lokale resultaten ook tussen de organische resultaten.

Google Mijn Bedrijf

Google haalt de informatie voor deze geografische resultaten uit vier bronnen, namelijk de informatie van de gebruiker die de zoekopdracht heeft ingegeven, de informatie die op jouw website staat, de informatie die aan Google Mijn Bedrijf is doorgegeven en externe bronnen.

De kwaliteit van twee van deze informatiebronnen – jouw website en jouw Google Mijn Bedrijf pagina – heb je zelf in de hand.

Hoe bepaalt Google jouw ranking?

Hoe bepaalt Google jouw ranking?

Het is, voordat we overgaan op het verbeteren van jouw local SEO, altijd goed om te weten hoe Google tot de beste lokale resultaten komt. Aan de hand daarvan bepaal je ook je strategie. Google kijkt dan naar drie factoren, namelijk prominentie, afstand en relevantie:

  • Prominentie: hoe bekend is jouw bedrijf? Google geeft bekende bedrijven voorrang over kleinere en minder prominent aanwezige bedrijven.Prominentie behaal je door links toe te voegen, reviews te laten schrijven en ook door in de wereld buiten het internet een naam te maken.
  • Afstand: het is logisch dat afstand belangrijk is bij local SEO, maar het is niet zo dat het dichtstbijzijnde resultaat automatisch bovenaan komt dus dit is geen doorslaggevende factor.De relevantie voor de gebruiker is dan belangrijker.
  • Relevantie: de belangrijkste factor die Google gebruikt bij het rangschikken van de lokale resultaten is de relevantie. Hoe beter jouw bedrijf kan leveren wat de gebruiker zoekt, hoe hoger je wordt gerangschikt.Het is dus erg belangrijk dat je gedetailleerde en duidelijke informatie over je bedrijf doorgeeft, zodat Google exact kan beoordelen hoe relevant jij bent voor de zoekopdracht.

7 local SEO stappen voor een hogere ranking

7 local SEO stappen voor een hogere ranking

Local SEO is dus voor jou een echt goede manier om meer bezoekers naar je website te trekken. En deze bezoekers zijn tegelijkertijd erg waardevol, want een lokale zoekopdracht is actie gericht.

Is jouw bedrijf werkzaam in één bepaalde stad of regio, dan is local SEO een goede manier om meer omzet te genereren. Volg daarom de volgende 7 stappen.

1. Registreren bij Google Mijn Bedrijf

Google Mijn BedrijfDe eerste stap die je neemt is om je te registreren bij Google Mijn Bedrijf. Dat maakt jou voor Google veel sneller herkenbaar en plaatst je op de Google Maps zoekresultaten.

Hier geef je zoveel mogelijk gegevens exact door, zoals je NAP-gegevens, je openingstijden, je telefoonnummer, je website en de categorie van je bedrijf. Bij de categorie kun je ook secundaire categorieën invullen, dus maak daar gebruik van.

Heeft jouw bedrijf meerdere vestigingen, dan vul je dit voor elke vestiging apart, compleet en nauwkeurig in. Bij meer dan 10 vestigingen kun je dit in één keer uploaden.

Wist je dat maar 14 procent van de gebruikers verder kijkt dan de locatie op de kaart? Om die reden is het bijzonder belangrijk dat je dit goed invult. Behalve dat mag een goede en pakkende omschrijving van je bedrijf niet ontbreken plus uiteraard een mooie foto.

Het is ook verstandig om zoveel mogelijk klanten te vragen om je een beoordeling te geven. Hoe meer beoordelingen en hoe hoger je score, hoe hoger Google je zal plaatsen in de geografische zoekresultaten. Heb je al een Google Mijn Bedrijf pagina? Dan is het essentieel dat je regelmatig even controleert of deze nog actueel is.

2. Je NAP-gegevens doorgeven aan directories

NAP-gegevens doorgeven aan directories

Vervolgens controleer je of jouw website alle belangrijke contactgegevens bevat. Google zoekt naar deze gegevens en bepaalt hoe dicht jij bij de gebruiker bent op dat moment.

Het is dus van groot belang dat je dit uitgebreid op je website zet. En dan helpt content op andere websites ook. Hoe vaker jouw bedrijf op andere betrouwbare websites genoemd wordt, hoe hoger je eindigt in de zoekresultaten.

En het goede nieuws is dat er een groot aantal directories zijn waarbij je je kunt aanmelden. Denk dan bijvoorbeeld aan Tripadvisor, Yelp, Foursquare en Drimble.

3. Werken aan de content van je website

Werken aan de content van je website

Je hebt het administratieve werk achter de rug en dat betekent dat je kunt gaan werken aan de local SEO content van je website. De methode daar achter is vrijwel hetzelfde als bij standaard SEO content, alleen richt je je dan op een bepaalde stad of gebied.

Het volgende stappenplan kan je dan helpen bij het aanpassen van je content en deze te richten op je eigen werkgebied.

  • Zoekwoorden onderzoek: stel, je bent een juwelier in Assen, dan gebruik je zo veel mogelijk zoekwoorden met Assen erin verwerkt.Het is zaak dat je dan zoekwoorden uitkiest die ten eerste gebruikt worden en die ten tweede weinig concurrentie hebben. Uiteraard moeten deze ook relevant zijn voor wat jij aanbiedt. Hier zijn voldoende tools voor beschikbaar, zoals Ubersuggest, SEM Rush en Moz.
  • Zoekwoorden verwerken: nadat je de zoekwoorden hebt aangewezen is het tijd om ze te verwerken in je pagina’s.Dat doe je in de titel, de eerste zin, het eerste tussenkopje, de URL, de metatitel en de metadescriptie. In een tekst van 300 woorden mag dit zoekwoord 3 tot 6 keer terugkomen (een dichtheid van 1 tot 2 procent).
  • Externe links toevoegen: plaats per artikel één of twee relevante en regionale links. Het is belangrijk dat dit kwalitatieve links zijn, want Google kijkt ook naar de kwaliteit van de website waarnaar deze verwijzen.Regionale externe links benadrukken je local SEO nog meer.

3. Regionale backlinks verzamelen

Regionale backlinks verzamelen

Linkbuilding is bijzonder belangrijk voor SEO en dan met name backlinks, dus links van externe websites naar jouw site. De zoekmachines zien deze links als een referentie en hoe meer backlinks je hebt, hoe meer autoriteit je van hen krijgt.

Bij local SEO, je raadt het waarschijnlijk al, zijn regionale backlinks erg belangrijk. Het is dus zaak dat je actief bezig gaat met het verzamelen van lokale backlinks.

Tip: Lees “Hebben backlinks vanuit blogs met een hoge DA-waarde invloed op je ranking in de SERP?”

Deze krijg je bijvoorbeeld van de sportvereniging, de gemeente of de ondernemersvereniging. Dit doe je onder andere door middel van persberichten.

Door aan je linkbuilding te werken verbeter je niet alleen je local SEO, maar dit is ook bijzonder belangrijk voor SEO in het algemeen.

4. Reviews toevoegen

Reviews toevoegen website

Een groot voordeel van Google Mijn Bedrijf is dat je hier reviews van je vorige klanten in toe kunt voegen. Zij geven je een bepaald aantal sterren en schrijven een stukje over hoe ze het ervaren hebben met jou te werken. Hoe meer reviews je hebt, hoe geloofwaardiger je overkomt op de internet gebruiker.

En deze reviews worden veel gelezen en gebruikt om te bepalen welke specialist het beste is. Google Mijn Bedrijf laat op de pagina met zoekresultaten al zien hoeveel mensen er op jou gestemd hebben en hoeveel sterren je hebt ontvangen.

Uiteraard geeft Google je voorrang als je score hoog is.

Door je klanten te vragen om een review stel je jezelf ook kwetsbaar op, want er is altijd een kans dat je een negatieve recensie ontvangt. Ook dit kun je in je voordeel gebruiken.

Google geeft je de mogelijkheid om op de recensies te reageren. Maak hier gebruik van, zodat toekomstige klanten kunnen zien hoe je een bepaald probleem hebt opgelost en hoe je communiceert met je klanten.

5. Maak je website klaar voor voice search

Maak je website klaar voor voice search

Steeds meer zoekopdrachten worden ingesproken in plaats van ingetypt. Voice Search van Google zorgt al voor de helft van het totale aantal zoekopdrachten en verwacht wordt dat dit alleen maar gaat groeien.

Veel van de gesproken zoekopdrachten zijn lokaal. Denk dan bijvoorbeeld aan de zoekopdracht ‘waar is de dichtstbijzijnde garage’ als iemand met pech langs de weg staat of ‘wat is het beste restaurant in Haarlem’ als iemand snel een hapje wil eten.

Veel van deze zoekopdrachten worden gedaan terwijl iemand onderweg is en leveren een potentiële klant op die al actief op zoek is naar jouw product of dienst. De kans is dus groot dat je hier een echte klant aan overhoudt.

6. Je website voice search-klaar maken

Je onderneemt verschillende stappen om je website klaar te maken voor voice search. Besteed dit uit aan Ranking Masters en wij helpen je daarbij.

Met onze SEO Surfer tool bekijken we jouw belangrijkste concurrenten om te bepalen hoe we jouw website beter maken. Ga je zelf aan de slag, werk dan aan de volgende punten:

  • Local SEO: zorg ervoor dat alle punten hier besproken piekfijn in orde zijn. Local SEO is voor voice search erg belangrijk.
  • Natuurlijke content: gesproken zoekopdrachten zijn veel natuurlijker dan geschreven zoekopdrachten. Het is het verschil tussen ‘garage Haarlem’ en ‘Hoi Google, ik zoek de dichtstbijzijnde garage in Haarlem’.Het is belangrijk dat je teksten ook op die manier geschreven zijn en dus overeenkomen met de toon van de gesproken zoekopdrachten.
  • Long-tail zoekwoorden: omdat gesproken zoekopdrachten erg specifiek zijn moeten jouw zoekwoorden ook specifieker worden. En één manier om dat te doen is door long-tail zoekwoorden te gebruiken.Dit zijn langere zoekwoorden die minder worden ingetypt, maar waar ook aanzienlijk minder concurrentie op is.
  • Vragen: veel van de voice search opdrachten bestaan uit een vraag.Beoordeel welke vragen jouw klanten mogelijk stellen om bij jou te komen (gebruik hier eventueel een online zoekwoordentool voor) vermeld deze duidelijk op je website en geef hier antwoord op.
  • SEO techniek: websites die niet veilig zijn, die langzaam zijn of die niet responsive zijn krijgen geen voorrang van Google.Zorg dus voor een goed SSL-certificaat, voor voldoende plaats bij je host en zorg ervoor dat je website voor alle (mobiele) apparaten een goed werkende versie heeft.

7. De kwaliteit van de rest van je SEO

De kwaliteit van de SEO

Local SEO is slechts een gedeelte van alle methoden die bij zoekmachine optimalisatie horen. Het is belangrijk dat jouw website zo goed mogelijk is geoptimaliseerd.

Google kijkt bij het berekenen van jouw plaats in de lokale zoekresultaten ook naar je algehele SEO score.

Hoe hoger je in de organische zoekmachine resultaten terecht komt, hoe beter je het zal doen in de lokale zoekresultaten.

Local SEO is dus onderdeel van je totale SEO strategie en niet de enige methode om aandacht aan te besteden.

Local SEO zelf doen of uitbesteden?

Met deze 7 stappen maak je jouw website volledig klaar voor de toekomst. Aan alles wordt aandacht besteed, namelijk aan standaard zoekmachine optimalisatie, aan voice search en aan local SEO.

Doe je dit goed, dan zal jouw website snel hoog eindigen in de (lokale) zoekresultaten en dat levert natuurlijk veel omzet op. Als je deze diensten liever uitbesteedt dan staat Ranking Masters voor je klaar.

Wij pakken alle SEO-aspecten van je website op, van techniek tot linkbuilding en van local SEO tot de content van je website.

En laat je ons deze daarna onderhouden, dan weet je zeker dat jij nooit meer van die toppositie wordt afgestoten.

Ranking Masters

Ranking Masters

Wij zijn Ranking Masters! ? - De #1 SEO Specialist van Nederland!

Open chat
Powered by