Search Engine Optimization (SEO) is een begrip waar de meeste webbeheerders ongetwijfeld bekend mee zijn. Door SEO op jouw website toe te passen, zorg je er voor dat deze gevonden kan worden door de grote zoekmachines.
Doe je het goed, dan komt jouw website zelfs naar voren op de eerste pagina. SEO is gebaseerd op de algoritmes die de zoekmachines gebruiken om websites te vinden en om daarop in te spelen. Aangezien deze algoritmes regelmatig worden aangescherpt is SEO ook constant in beweging. Lees hier over de SEO trends voor 2022 en wat je in dat jaar op dit gebied kunt verwachten.
1. De BERT-update van Google
Je bent misschien wel eens websites tegengekomen met vreemd lopende teksten waarin je bepaalde woorden te veel terugziet. Dat komt doordat de eigenaren van deze website een zoekwoord hebben genomen en deze in de webteksten toevoegen zodat de zoekmachines hen uitkiezen als een bezoeker dat zoekwoord ingeeft. Dit algoritme is niet bevorderlijk voor de kwaliteit van online teksten en heeft als gevolg dat websites die wel relevante content hebben dus niet gevonden worden. Google wil met de BERT update de nadruk leggen op natuurlijke taal en verbanden tussen woorden. Zo worden websites met een goede tekst geprioriteerd en websites met een te hoog gehalte aan zoekwoorden worden dan naar achteren geschoven.
2. Structuur gaat nog belangrijker worden

3. Google Merchant Centre

4. Featured snippets
Waarschijnlijk heb je al veel featured snippets gezien. Dit is een relatief nieuwe functie van Google die tussen de zoekresultaten antwoord geeft op de vraag die je hebt gesteld. Je hoeft dan dus niet meer op een website te klikken om het juiste antwoord op te zoeken. Deze featured snippets zijn populair bij de gebruikers van Google en daarom zullen ze in 2022 nog belangrijker worden. Als je jouw website in de snippets wilt krijgen, dan zal je ervoor moeten zorgen dat je in de top 10 komt van zoekresultaten. En als het onderwerp van jouw website niet gangbaar is, dan heb je een grotere kans. Zorg er dus voor dat je SEO op jouw website erg serieus neemt. Eventueel kun je een SEO tool aanschaffen om de technische gegevens van je website te optimaliseren.
5. Kwalitatieve backlinks

6. Gebruikerservaring is de sleutel

Hoe kun jij deze ontwikkelingen in je voordeel laten werken?
Deze ontwikkelingen zijn natuurlijk goed voor de gebruikers van de zoekmachines, maar voor jou betekent dit eigenlijk slecht nieuws. Dat komt doordat er veel nadruk wordt gelegd op de zogenaamde ‘zero click searches’ waarbij de surfer het antwoord al krijgt voordat deze een website heeft geopend. Jij kunt dit echter in je voordeel gebruiken als je er zorg voor draagt dat je content relevant is, dat je site gestructureerd is en dat je van alle opties die Google je aanbiedt gebruik maakt.
7. Meta Titel en –beschrijving
Als gevolg van deze zero click trend is het belangrijk dat jij Google duidelijk verteld waar je website over gaat. Als de bezoeker hier al een antwoord krijgt op de vraag, dan wordt jouw website door Google eerder gekozen. Loop daarom nog een keer goed door je meta titel en –beschrijving en pas deze eventueel aan. Google kijkt overigens maar naar de eerste 160 karakters, dus langer hoeven deze niet te zijn. Als jij in je meta titel en meta beschrijving duidelijk bent, dan zal Google je eerder indexeren en dan zal een potentiële bezoeker jou uitkiezen boven de concurrentie.
Lees ook:
Wat zijn de grootste SEO trends voor 2022?
1. De Google BERT-update
2. Een goede website structuur wordt nog belangrijker
3. Google shopping: Google Merchant Centre krijgt een make-over
4. Featured snippets worden steeds populairder
5. Kwalitatieve backlinks gaan zwaarder meewegen
6. Gebruikerservaring blijft een belangrijk focuspunt
7. Meta Titel en –beschrijving zijn goede hulpmiddelen voor de zero click-trend
Benieuwd naar jouw SEO kansen? Vraag de gratis SEO analyse aan.
 
						 

 
					 
     
    