Al 7 jaar ervaring



Ik hoop dat je deze blog met plezier leest.

Als je wilt dat mijn team je marketing voor je doet, klik dan hier

Google Webmaster Tools | Wat is het? En hoe werkt het? | Handleiding 101

Onderhoud jij één of meerdere websites, dan is Google Webmaster Tools een bekend begrip voor jou. Dit programma, ontwikkeld door Google zelf, vertelt je exact welke informatie deze dominante zoekmachine heeft over jouw website.

Dit geeft je een unieke blik op de manier waarop Google jouw website wel of niet vindt en beoordeelt. Google Webmaster Tools heet sinds 2015 Google Search Console, maar wat betreft de inhoud is er niets veranderd.

Lees hier in ✅ 3 minuten ✅ verder over hoe dit programma jou kan helpen inzicht te krijgen in hoe de belangrijkste zoekmachine jouw website ziet.

Wat is Google Webmaster Tools?

Wat is Google Webmaster Tools

Google Webmaster Tools is een gratis programma waarmee je jouw website door de ogen van Google bekijkt. Je hoeft je hier niet voor in te schrijven.

Het doel van het programma is om jou te helpen te begrijpen hoe Google bestaande websites indexeert en hoe je jouw website daarin verbetert. Dit doen ze door onder andere de volgende diensten aan te bieden.

  • De Google Webmaster Tools vertellen je welke problemen zij tegenkomen en hoe je deze kunt repareren.
  • Vervolgens gebruik je de tool nadat je je veranderingen hebt gemaakt of nieuwe inhoud hebt toegevoegd om je website opnieuw te indexeren.
  • Je krijgt van de Google Webmaster Tools een notificatie als er problemen opduiken.
  • Je krijgt te zien wat je backlinks zijn en welke score deze backlinks krijgen van Google.
  • De Google Webmaster Tools geeft je waardevolle informatie over al het verkeer naar jouw website.
    Via de Google Webmaster Tool krijg je te zien of Google je website kan vinden en wanneer deze voor het laatste door Google bezocht is.

Hoe werkt Google Webmaster Tools?

Hoe werkt Google Webmaster Tools

Google Webmaster Tools geeft je dus een blik in de keuken van Google. Ze maken hun werkwijze openbaar zodat jij hiervan kunt leren en je strategie hierop aan kunt passen.

Er zijn maar weinig mensen die gebruik maken van een andere zoekmachine, dus deze informatie is bijzonder waardevol. Hier vind je een aantal handleidingen waarmee jouw Google Webmaster Tools avontuur succesvol van start gaat.

Aanmelden bij Google Webmaster Tools

Aanmelden bij Google Webmaster Tools

Om Google Webmaster Tools te kunnen gebruiken moet je je eerst aanmelden.

Heb je al een account voor Google Adwords, Google Analytics, Google Apps for Business of Google Adsense, dan gebruik je deze login gegevens om in te loggen voor Google Webmaster Tools. Heb je dit nog niet, dan meld je je op de volgende manier aan:

  • Ga naar de aanmeld pagina van Google Search Console.
  • Volg de stappen om een nieuwe account aan te maken.
  • Log in.

Je website koppelen aan Google Webmaster Tools

Je website koppelen aan Google Webmaster Tools

Je hebt nu een account, maar daar kun je niets mee totdat je hier jouw website aan koppelt. Dat doe je door de volgende stappen te volgen:

  1. Log in via de website van Google Search Console.
  2. Ga naar ‘Property toevoegen’.
  3. Geef de URL van je website door en alle varianten daarop.
  4. Klik op ‘Toevoegen’.
  5. Verifieer dat je de eigenaar bent van de website door een HTML-verificatiebestand te downloaden en in de root van je website te plaatsen. Je kunt jezelf ook verifiëren door je Google Analytics account te gebruiken.
  6. Selecteer dat je geen robot bent en je website is aangemeld.
  7. Wacht enkele dagen totdat de crawlers van Google je website bezocht hebben en de eerste informatie vertonen.

De inhoudsopgave van Google Webmaster Tools

De inhoudsopgave van Google Webmaster Tools

Nadat je je hebt aangemeld bij Google Search Console krijg je een inhoudsopgave te zien.

Hiermee voer je allerlei acties uit waarmee je meer inzicht krijgt in de werking van jouw website, de verbeteringen die je kunt maken en de fouten om aan te pakken. De inhoudsopgave ziet er als volgt uit:

  • Dashboard: via het dashboard zie je in één oogopslag welke crawlfouten er zijn gevonden. Je treft er ook een zoekanalyse aan en een overzicht van je sitemap.
  • Zoekopmaak: hier vind je gestructureerde informatie om mee te werken, zoals visuele kaarten en sitelinks.
  • Zoekverkeer: alle informatie over zoekwoorden, backlinks en de populariteit van je website.
  • Berichten: fouten en verbeteringen worden hier vermeld.
  • Crawlen: de crawlers van Google vertellen hier hoe vaak ze je website bezoeken, welke pagina’s ze hebben bekeken en of er fouten zijn aangetroffen.
  • Google Index: voor het verwijderen van URL’s en een overzicht van de pagina’s die Google indexeert.
    Beveiligingsproblemen: is de veiligheid van je website niet in orde, dan zie je hier wat het probleem is.
  • Webtools: andere Google tools die je tot je beschikking hebt.

Je sitemap doorgeven

Je sitemap doorgeven

Eén van de volgende stappen die je neemt is het versturen van je sitemap. Dat is belangrijk omdat je Google dan vertelt hoe je website is opgebouwd.

Misschien zien de crawlers niet alle pagina’s van je website en zo voorkom je dat. Een sitemap is vergelijkbaar met de inhoudsopgave van een boek en vertelt Google exact uit welke pagina’s jouw website bestaat.

Uiteraard moet dit in een bepaalde format worden aangeleverd. Het volgende stappenplan helpt je daarbij:

  • Ga naar de website van Google Search Console en log in.
  • Aan de rechter kant van je scherm zie je dan een blokje met de titel ‘Sitemaps’. Klik deze aan. Je kunt dit ook doen door naar ‘Crawlen’ te gaan en vervolgens ‘Sitemaps’ in te typen.
  • Op het volgende scherm zie je dan een blokje met ‘Sitemap toevoegen/testen’ en hier klik je op.
  • Vul de URL in van jouw sitemap, bijvoorbeeld sitemap-index.xml of sitemap.xml. Heb je een WordPress website dan gebruik je hier de Yoast plugin voor. Weet je niet waar jouw sitemap staat, dan neem je contact op met je website designer.
  • Doe eerst een test om te controleren of alles goed is.
  • Is de test succesvol verlopen dan klik je op ‘Verzenden’ en je sitemap is toegevoegd.

Gebruik maken van de backlinks optie

Gebruik maken van de backlinks optie

Eén van de belangrijkste onderdelen van SEO is linkbuilding. En dan met name het aantal backlinks dat je vergaart. Backlinks zijn links van andere websites naar jouw website en Google ziet deze als referenties.

Hoe meer backlinks, hoe meer autoriteit. Je zou dus denken dat je door zo veel mogelijk backlinks te verzamelen direct beter scoort, maar zo is het niet. De backlinks moeten namelijk ook kwalitatief zijn.

De zogenaamde toxic backlinks, dus links van websites die Google niet als belangrijk of relevant ziet, halen je score juist naar beneden.

Met de Google Webmaster Tools krijg je inzicht in de backlinks die door de crawlers van Google zijn geïndexeerd. Google vertelt je dan welke links dit zijn en hoe ze helpen jouw autoriteit te verbeteren of te verslechteren.

Tegelijkertijd vertelt Google Webmaster Tools je ook of er een backlink is die bijvoorbeeld niet meer werkt. Je komt bij deze optie terecht door de onderstaande stappen te volgen:

  • Log in op Google Search Console.
  • Aan de linkerkant zie je een optie genaamd ‘Zoekverkeer’ en deze selecteer je.
  • Wederom aan de linkerkant zie je de optie ‘links naar uw site’. Als je daarop klikt zie je alle informatie over backlinks die Google ook ziet.

Zoekwoordonderzoek en -analyse

Zoekwoordonderzoek en -analyse

Eén van de meest gebruikte opties van Google Webmaster Tools is die van de Zoekanalyse. Naast linkbuilding is SEO content een bijzonder gewichtig onderdeel van je zoekmachine optimalisatie en daar ligt altijd een zoekwoordonderzoek aan ten grondslag.

Wil je de SEO van jouw website in orde maken, dan is een zoekwoordonderzoek vaak de eerste stap. Via Google Webmaster Tools krijg je dan een heleboel waardevolle informatie en suggesties over de zoekwoorden die jij gebruikt of wilt gebruiken.

De Keyword Planner van de Google Webmaster Tools vertelt je hoe vaak een bepaalde zoekterm wordt ingetypt, hoe streng de concurrentie voor die zoekopdracht is en wat de huidige cost per click is voor dat zoekwoord.

Ook krijg je een groot aantal alternatieve zoekwoorden aangereikt die je mogelijk meer opties geven of die je beter helpen bovenaan de zoekresultaten te komen.

Een grondig zoekwoorden onderzoek kan eigenlijk niet zonder de Keyword Planner van de belangrijkste zoekmachine. Je komt hier op de volgende manier:

  • Log in op Google Search Console.
  • Aan de linkerkant van het scherm zie je de optie ‘Zoekverkeer’. Selecteer deze.
  • Klik vervolgens aan de linkerkant van het scherm op ‘Zoekanalyse’.

Andere handige functies van Google Webmaster Tools

Met Google Webmaster Tools krijg je een unieke kijk op je website en de manier waarop deze geïndexeerd wordt.

Je vindt fouten die je anders nooit had aangetroffen en krijgt deze aangereikt door de belangrijkste zoekmachine. Je zou dus gek zijn als je hier geen gebruik van zou maken.

Je werkt ermee aan alle SEO methoden, zoals linkbuilding, SEO techniek en SEO content. Dat is dus bijzonder waardevol en handig en deze diensten worden je gratis aangeboden.

De beste manier om Google Webmaster Tools goed te leren kennen is door het regelmatig te gebruiken. Dan zie je pas hoeveel je ermee kunt.

Geef bijvoorbeeld via ‘Zoekverkeer’ > ‘Internationale Targeting’ door aan Google op welke talen jouw website zich richt. Ga naar ‘Zoekopmaak’ > ‘Gestructureerde gegevens’ en je krijgt informatie over hoe geschikt jouw teksten zijn voor de Rich Snippets bovenaan de zoekresultaten.

Koppel je Google Webmaster Tools aan je Google Analytics en je hebt alle handige informatie bij elkaar.

Ranking Masters is jouw Google Webmaster Tools

Google Webmaster Tools is dus bijzonder nuttig als je zelf aan je zoekmachine optimalisatie wilt werken. Hier gaat veel tijd in zitten, vooral als je het goed wilt doen.

Daarom is Ranking Masters hét SEO bureau om jou van je SEO-last af te helpen. Met onze SEO Surfer tool analyseren we je website en je concurrenten en maken we alle aanpassingen om jouw website te optimaliseren voor Google en alle andere belangrijke zoekmachines.

Uiteraard onderhouden we dit ook voor je, zodat jij altijd een streepje voor hebt op je concurrentie.

Bekijk ook:

Sjors Goemans

Sjors Goemans is één van de meest ervaren SEO specialisten in de Benelux. Sinds 2010 kun je hem wakker maken voor de meest uitdagende SEO vraagstukken. Inmiddels helpt hij samen met zijn 15-koppige team van SEO specialisten online gefocuste ondernemingen om hun marktaandeel te vergroten via de organische Google zoekmachine resultaten.



Sjors Goemans

Sjors Goemans is één van de meest ervaren SEO specialisten in de Benelux. Sinds 2010 kun je hem wakker maken voor de meest uitdagende SEO vraagstukken. Inmiddels helpt hij samen met zijn 15-koppige team van SEO specialisten online gefocuste ondernemingen om hun marktaandeel te vergroten via de organische Google zoekmachine resultaten.

Gratis Analyse Aanvragen!

First header

Kom erachter hoe Ranking Masters enorme hoeveelheden verkeer naar jouw website kan krijgen...

  • Linkbuilding – wij realiseren relevante backlinks om jouw website te laten uitgroeien tot een autoriteit.
  • Content – wij schrijven de ultieme content die wordt gedeeld, links krijgt en verkeer aantrekt.
  • Techniek – onze specialisten weten exact hoe ze jouw website moeten optimaliseren voor de Google zoekmachine.

 

Gratis SEO Analyse Aanvragen



    Sluiten

    Méér online omzet is "just around the corner"... Daag jij ons uit?

    Ontvang jouw gratis online marketing analyse