Het verkopen van producten via online marktplaatsen heeft een aantal belangrijke voordelen.
Zo kun je van de naamsbekendheid van dit platform gebruik maken en weet je van tevoren al dat het dagelijks een groot aantal bezoekers aantrekt. Daarmee vergroot je jouw naamsbekendheid direct ook. Daarnaast weet je dat de bezoekers gericht zoeken naar jouw product door een bepaalde zoekterm in te toetsen. Heb je dus een goede advertentie geplaatst, dan trek je alleen consumenten aan die daar ook daadwerkelijk in zijn geïnteresseerd.

Marktplaats is een bemiddelaar, wat betekent dat je van alle handige opties die ze aanbieden gebruik kunt maken. Hier hoef je dan zelf geen moeite meer in te steken. En als je ervoor zorgt dat je een aantal positieve recensies binnen haalt, dan wordt de kans dat je meer verkoopt steeds groter.
Het belang van een goede advertentie
Bij Marktplaats kun je als particulier gratis adverteren. Het goede nieuws is dat je pas betaalt als jij een product via Marktplaats verkoopt. Eigenlijk heb je dan dus weinig te verliezen.
Voor sommige categorieën is er een bepaald tarief geldig per advertentie die je plaatst. Ook moet je extra betalen als je een vermelding van je website toevoegt. Marktplaats heeft ook een speciale sectie voor zakelijke adverteerders genaamd Admarkt.
Ze geven zelf aan dat 40 procent van alle bezoekers specifiek zoekt op nieuwe artikelen. Hier is een pay per click betaling van kracht. Het is dus van groot belang dat je een advertentie plaatst die aandacht trekt en die tot een conversie leidt. Een goede advertentie moet aan de volgende voorwaarden voldoen.
- Schrijf een pakkende titel. Je hebt maar 60 tekens tot je beschikking en daarin moeten alle belangrijke gegevens over jouw product worden genoemd. Hierin verwerk je ook de belangrijkste zoekwoorden.
- Voeg een volledige omschrijving toe. Als je adverteert in de krant, dan betaal je voor het aantal tekens. Afkortingen zoals t.k.a. zijn dan ook erg gewoon. Bij Marktplaats is dit niet nodig en kun je een volledige omschrijving invoeren. De eerste zinnen gebruik je voor een korte samenvatting, omdat deze in de zoekresultaten onder de titel verschijnen.
- Gebruik alleen duidelijke foto’s. De meeste bezoekers gaan direct naar de foto’s van een advertentie toe, nog voordat ze de omschrijving doorlezen. Als deze geen duidelijk beeld geven van het product dat je verkoopt, dan is de potentiële koper snel vertrokken.
De nadelen van verkopen op Marktplaats
Dit klinkt allemaal erg positief, en dat is het ook, maar aan elke medaille zit een keerzijde. Zo is de concurrentie op dit soort platforms erg groot en zal je mogelijk een lagere prijs moeten ingeven dan je in gedachten had.
Uiteraard betaal je ook voor deze service en dat houdt in dat je op je winsten moet inleveren. De klanten kopen hun producten bij Marktplaats, wat het lastig maakt om jouw specifieke merk naar voren te brengen. Daardoor is het opbouwen en onderhouden van een relatie met je klant ook moeilijk.
Ranking Masters kan je helpen een succesvolle Markplaats campagne op te zetten en te continueren. Neem daarom vandaag nog contact met ons op om dit te bespreken en om ons jou te laten helpen je omzet via Marktplaats te vergroten.
Bekijk ook: