Verkopen op Amazon | Marketplace Marketing
.Gespecialiseerd in verkopen op Amazon voor bedrijven en zelfstandigen gevestigd in Nederland en België!
- Nisl sed vivamus
- Aliquam etiam erat
- Velit scelerisque
Gespecialiseerd in verkopen op Amazon voor bedrijven en zelfstandigen gevestigd in Nederland en België!
De Nederlandse versie van Amazon.com is nog magertjes, maar langzaam maar zeker klopt Amazon harder op de Europese deur. Ze zijn hongerig naar meer marktaandeel en dat is niet gek met de concurrentie onder marketplaces. In Nederland is Bol.com de marketplace koning, maar wie weet wat de toekomst voor ons in petto heeft.
Wij onderschatten Amazon.com in ieder geval niet. In veel Europese landen is de Amazon store een stuk uitgebreider dan in Nederland en veel verkopers hebben zich inmiddels al aangesloten bij het reusachtige platform. Hoe verkoop je als een meester je spullen op Amazon.com? Dat is een vraag die wij in dit artikel gaan behandelen. Zet je bureaustoel in een comfortabele positie, want dit stukje leesvoer wil je niet missen!
Neem contact opWe only have customers who are really enthusiastic about what we do for them. This is because the agreement can be canceled.
We only have customers who are really enthusiastic about what we do for them. This is because the agreement can be canceled.
We only have customers who are really enthusiastic about what we do for them. This is because the agreement can be canceled.
De volgende techniek is niet alleen toepasbaar op Amazon.com, maar op alle marketplaces. Voordat je gaat verkopen op Amazon is het goed om de markt te onderzoeken. Neem eens een kijkje in de productcategorie waar je wilt verkopen om er achter te komen met hoeveel toekomstige concurrenten je te maken gaat krijgen.
Ben je bereid om onderaan de ladder te beginnen en jezelf omhoog te werken richting de eerste pagina? Neem van ons aan, het is een heel karwei!
Er zijn legio aan tools beschikbaar waarmee je de concurrentie kunt peilen. Eén daarvan is Amazon Jungle Scout. Uiteraard kun je dit ook zelf doen, maar op de manuele manier kom je tot minder accurate resultaten. Je kunt zoeken op bepaalde producten en zelf in een tijdsbestek volgen hoeveel er worden verkocht. Op die manier kun je inschatten wat de vraag is en daarop inspelen.
De beste tijd om te verkopen is nu. Met fysieke winkels was het onmogelijk om hetzelfde aantal consumenten te bereiken. Amazon.com stelt verkopers in staat om een miljoenenpubliek te bereiken. Die luxe komt wel met een prijs, maar daarover later meer…
Als je duidelijk voor ogen hebt wat je wilt verkopen op Amazon.com kun je beginnen met het berekenen van de kosten. Het draait namelijk allemaal om marges en de belangrijkste factor is een goed inzicht in je eigen concurrentievermogen. Mocht je door het bos de bomen niet meer zien kun je in het uiterste geval altijd een SEO-bureau inschakelen.
Het is niet goedkoop om te verkopen via dit razend populaire platform.
Amazon rekent naast een percentage van de verkoopprijs onder andere ook opslagkosten FBA kosten. Dit zijn kosten die gaan naar het fulfilment center waar opslag en transport wordt geregeld.
Het gaan niet om veel geld, dus het is vaak duurder als je dit zelf doet. De opslagkosten zijn er zodat verkopers geen misbruik maken van de enorme warenhuizen. Amazon brengt daarom kosten in rekening voor producten die te lang blijven liggen.
Professionele verkopers moeten rekening houden met platform fees van $39 per maand tegenover particuliere verkopers die $1 per verkoop moeten afstaan aan de tech gigant. De totale kosten kun je gemakkelijk berekenen op basis van jouw situatie en de informatie die Amazon jou verschaft.
Als het voorwerk achter de rug is kun je beginnen met het creatieve proces. Leuk! Maar vooral ook een make or break moment. Je kunt je voorstellen dat in een zee van product listings je op wilt vallen, maar tegelijkertijd ook betrouwbaar wilt overkomen.
Dat kan natuurlijk met reviews en testimonials, maar voordat je die binnen harkt moeten klanten je producten wel bestellen.
Zorg dus voor een overzichtelijke listing met scherpe HD foto’s waarin je product voor tenminste 85% zichtbaar is tegen een witte achtergrond. Ook is duidelijke informatie belangrijk waarin de product features worden benoemd.
Als je zeker wilt weten dat je de juiste afbeeldingen en informatie gebruikt kun je verschillende A/B tests inzetten. Je maakt verschillende listings (twee of meer) en vergelijkt de resultaten. 50% van de bezoekers krijgt hoofdafbeelding A te zien en 50% afbeelding B.
Als één van de afbeeldingen significant meer clicks ontvang weet je welke afbeelding je wilt inzetten.
Op onze eigen website maken we ook veel gebruik van A/B tests om tot de juiste conclusies te komen.
Als je nog geen voet aan de grond hebt in de categorie waarin je actief bent kun je inzetten op zoektermen. Er zijn veel tools waarmee je een dergelijke campagne kunt tracken, zoals Google Analytics.
Je kunt de zoektermen zelf uitzoeken of dit automatisch laten doen door Amazon. Bij laatstgenoemde optie geef je alleen aan wat je click budget is. Als je eenmaal meer populariteit geniet kun je de campagne stopzetten en op eigen succes doorvaren.
Bekijk ook: