Wat zijn Meta tags?
Meta tags zijn tags die voor de bezoekers van je website onzichtbaar zijn. Deze tags worden door middel van HTML in de pagina geplaatst. Wat deze tags voor voordeel hebben als ze niet zichtbaar zijn voor de bezoeker? Voorheen had dit een groot voordeel voor SEO. Je kon de zoektermen verwerken in de meta tags.
Op deze manier kon je op deze zoektermen scoren, zonder dat je ze in de content hoefde te plaatsen. Tegenwoordig werkt dit echter niet meer zo goed, zoekmachines kijken niet langer naar de metatags die er op een pagina gebruikt worden. Dit komt doordat veel bedrijven meta tags puur voor SEO gingen gebruiken, terwijl de content niet altijd relevant genoeg was. De bedrijven achter de grote zoekmachines hebben vervolgens besloten dat ze niet langer meer naar deze tags bekijken.
Waarvoor meta tags nog wel werken
Meta tags zijn dus niet meer zo geschikt voor SEO, maar toch worden de tags nog wel gebruikt. Waarom precies? Omdat de tags bijvoorbeeld zeer geschikt zijn wanneer jij een zoekmachine op je website hebt. Wil je bijvoorbeeld dat een klant producten kan filteren op kleur of maat? Dan zijn meta tags hiervoor zeer geschikt. Je kunt de producten zo filteren aan de hand van de tags die ze hebben.
De verschillende soorten meta tags
Er zijn erg veel verschillende meta tags die je op een pagina kunt gebruiken. Zo heb je bijvoorbeeld title tags, maar ook heb je een description tag en een alt tag. Dit zijn slechts een aantal voorbeelden van meta tags. De tags kan je aan de pagina zelf geven, maar je kunt ook grafieken, tabellen en afbeeldingen voorzien van tags. Wil je een filtersysteem of een interne zoekmachine op je website plaatsen? Dan is het absoluut aan te raden om alle pagina’s te voorzien van meta tags, voor SEO heeft het echter niet langer een meerwaarde. Benieuwd naar hoe jij de SEO optimalisatie van je website wél kunt verzorgen? Kies dan voor een SEO scan door Ranking Masters!