fbpx

Hoe scoor jij op Google?

Wat is internet marketing?

Internet marketing, ook wel online marketing of web marketing genoemd, is een overkoepelende term voor alle marketing methodes die via het internet verlopen. Het is een vorm van digitale marketing, maar niet alle digitale marketing verloopt via het internet. De twee termen zijn dus niet hetzelfde maar overlappen elkaar wel. Internet marketing is overal zichtbaar en voor adverteerders een manier om verkeer aan te trekken en klanten te werven. Je kunt via internet marketing producten verkopen, diensten aanbieden, brand awareness creëren, lezers-, cursisten en abonnees werven en nog veel meer. Het is een uitstekende manier om je online zichtbaarheid te vergroten.

Internet- versus offline marketing

Offline marketing is het tegenovergestelde van internet marketing. Met offline marketing bedoelen we alle marketing methoden die niet digitaal gebeuren. Je kunt dan denken aan het plaatsen van een advertentie in de krant of het uitdelen van een flyer, maar het gaat veel verder dan dat. Relatiegeschenken, het sponsoren van een voetbalclub, het plaatsen van een vlaggetje op een tafel bij een congres of een billboard bij een concert zijn allemaal voorbeelden van offline marketing. Internetmarketing is digitaal, terwijl offline marketing alleen analoog gebeurt.

Het doel is de conversie

Het doel van internet marketing is het binnenhalen van een conversie. Een conversie is een bezoeker die op jouw website een belangrijke actie uitvoert. Heb je een webshop, dan is het iemand die een aankoop doet. Heb je een blog, dan is het iemand die zich daarop abonneert. Verkoop je diensten, dan is het iemand die via een contactformulier een offerte aanvraagt. Bied je cursussen aan, dan is het iemand die zich inschrijft voor de volgende cursusdatum. Door internet marketing uit te voeren trek je meer bezoekers naar je website, maar zorg je er ook voor dat die bezoekers converteren. Het is dan ook niet vreemd dat internet marketing een bijzonder breed begrip is waar een groot aantal methoden onder vallen.

Voorbeelden van internet marketing

Om je een idee te geven van hoe breed het begrip internet marketing is, hebben we hier een lijstje opgesteld met enkele voorbeelden van methoden die onder die noemer vallen.

Web Marketing

Het begint met een goede basis

Door te werken aan internet marketing trek je meer bezoekers naar je website. Het is daarna aan jou om daar een conversie van te maken. Het succes van je internet marketing strategieën wordt dus direct beïnvloed door de kwaliteit van je pagina’s. Stel, je hebt een schitterende advertentiecampagne opgezet die zijn werk begint te doen. Het verkeer naar je website neemt toe en per klik betaal je een bepaald bedrag. Komt dit verkeer terecht op een slechte landingspagina, op een website die traag is en niet laadt, op een error pagina, op een lap tekst waar geen wijs uit te worden is, op de verkeerde productpagina, enzovoorts, dan is je klik weggegooid geld geweest.

Daarom begint internet marketing eigenlijk altijd met SEO en conversie optimalisatie. Je zorgt daarmee dat de basis, dus je website en de landingspagina’s, piekfijn in orde is. Het zijn overtuigende, duidelijke, gestructureerde en mooi vormgegeven pagina’s met een duidelijke call to action. Ze nodigen de bezoeker uit om een actie uit te voeren. Is dat eenmaal klaar, dan kun je aan de andere vormen van internet marketing gaan werken.

De voordelen van internet marketing

Het is nog niet eens zo heel lang geleden dat marketing voornamelijk offline plaatsvond. Je plaatste een advertentie in de krant, liet een folder rondbrengen, stond flyers uit te delen in de hoofdstraat of maakte reclame via je stand bij een congres. Deze manier van adverteren was vaak vrij prijzig en leverde niet altijd de beste resultaten op. Daarnaast was het statisch en had je beperkt invloed op het bereiken van een specifieke doelgroep. Vergelijk deze situatie met internet marketing, en de grote voordelen van deze digitale strategieën worden snel duidelijk.

Basis

1. Internet marketing is goedkoop

Internet marketing maak je zo duur als je zelf wilt. Ga je adverteren via Google Adwords, dan geef je een budget in en ga je daar niet overheen. Het is mogelijk om hele grote advertentiecampagnes op te zetten via Facebook en Google en zo een enorme doelgroep te bereiken en het is mogelijk om het klein aan te pakken, bijvoorbeeld via TikTok of LinkedIn en zo een hele specifieke doelgroep aan te spreken. Internet marketing kan zelfs gratis. Schrijf een blog, deel deze op je sociale media kanalen en je maakt kosteloos reclame.

2. Internet marketing is meetbaar en dynamisch

Vanaf het moment dat je advertentie in de krant gedrukt wordt en de wereld in wordt gestuurd ben je aan de goden overgeleverd. Dat is bij internet marketing niet het geval. Je begint een campagne en houdt vanaf dat moment exact bij hoeveel mensen je advertentie zien, hoeveel erop reageren en hoeveel converteren. Je hebt de mogelijkheid om die gegevens te nemen en je campagne aan te passen, bij te sturen en te perfectioneren. Internet marketing is meetbaar, tot in de kleinste details en dynamisch. Dat zijn grote voordelen, want het geeft je de mogelijkheid om foutjes tijdens de looptijd direct te corrigeren.

3. Internet marketing is specifiek

Door de juiste internet marketing strategieën aan je marketing mix toe te voegen, kun je een hele specifieke doelgroep bereiken. Je kunt je advertenties bijvoorbeeld alleen aan mannen uit jouw regio laten zien die de leeftijd hebben van 25 tot 35 jaar en die geïnteresseerd zijn in het bouwen van modelvliegtuigen. Remarketing is een goed voorbeeld van gericht reclame maken, omdat je dan mensen aanspreekt die al interesse hebben getoond in je dienst, bedrijf of product. Kies een zo specifiek mogelijke doelgroep uit en de kans dat zij op je advertentie reageren is veel groter. Met internet marketing kun je je doelgroep tot in de puntjes definiëren. Daar wordt je campagne automatisch ook veel persoonlijker van.

Hoe zit dat met de nadelen?

Internet marketing is een uitstekende marketing strategie en het is altijd verstandig om minimaal één methode aan je marketing mix toe te voegen. Je hebt genoeg keuze en vindt vast een strategie die past bij wat je verkoopt en wat je doelen zijn. Het is wel belangrijk dat je je dan ook bewust bent van de nadelen die internet marketing met zich meebrengt.

Advertenties1. Mensen zijn advertentie moe

Vooral jongeren, die niet anders meer weten dan dat ze met advertenties gebombardeerd worden als ze een spel spelen, een app gebruiken en sociale media doorlopen, is reclame zo normaal geworden dat ze het niet meer zien. Het is iets waar ze mee moeten leven als ze een YouTube video willen kunnen bekijken of een muziek app willen gebruiken. Er wordt zoveel geadverteerd online dat mensen advertentie moe worden en deze niet meer zien en negeren. Het is zaak dat je met jouw advertenties wel de aandacht trekt en dat is lastig.

2. De concurrentie is groot

De voordelen boven genoemd zijn natuurlijk andere adverteerders niet ontgaan. En daarom wordt er ook erg veel geadverteerd online. Jij moet met die mensen concurreren. Je moet vechten om een advertentieplaats en vervolgens moet je de beste advertentie tonen anders trek je niet de aandacht. Het is een harde wereld, waarin je veel kunt verdienen als je het goed doet en volhoudt. Geef je het op of lopen je campagnes niet, dan krijg je te maken met verliezen en lopen je concurrenten je voorbij.

3. Online reclame irriteert

Een laatste punt waar je goed over na moet denken als je online gaat adverteren is dat mensen hier ook geïrriteerd van kunnen raken als je het niet goed aanpakt. Remarketing is daar een goed voorbeeld van. Als jij gisteren online gezocht hebt naar de prijzen voor vluchten naar Spanje, dan zie je de volgende dag in je nieuwsfeed alleen maar reclame voor de goedkoopste vluchten naar Spanje. Dat kan als opdringerig, privacy schendend en agressief worden ervaren. Een goede manier om deze gevoelens te vermijden is door native advertenties te gebruiken.

Betalen voor internet marketing

Internet marketing is goedkoop, maar in de meeste gevallen niet gratis. Er zijn verschillende manieren waarop je kunt betalen en deze worden bepaald door de manier waarop je besluit te adverteren. De Cost per Click (CPC) methode wordt veel toegepast, wat betekent dat je betaalt per klik op je advertentie. Kies je voor de Cost per Mille (CPM) methode, dan betaal je een bepaald bedrag per 1000 vertoningen van je advertentie. Met de Cost per Lead (CPL) en de Cost per Action (CPA) methoden betaal je pas als je een conversie binnen haalt.

Internet marketing uitbesteden

Internet marketing opzetten kost veel tijd en de meeste bedrijven besteden dit uit. Een specialist stelt de beste internet marketing mix op voor jouw doeleinde en heeft deze veel sneller opgezet dan jij. De kennis en ervaring van een specialist in internet adverteren is dan onmisbaar. Door internet marketing uit te besteden zet je snel een aantal effectieve campagnes op en zal je merken dat het extra verkeer (en de extra conversies) snel volgen.

Sjors Goemans

Sjors Goemans

Sjors Goemans begon op zijn 16de levensjaar met Online Marketing. Met meer dan 10 jaar SEO en Online Marketing ervaring op zak helpt hij samen met Juulr B.V., waaronder Ranking Masters valt, ondernemers en marketeers meer resultaten te halen uit zoekmachine optimalisatie en social media.