fbpx

Hoe scoor jij op Google?

Wat is synergie?

Wat is synergie?

Het woord synergie is afkomstig van het Griekse woord synergia. Het beschrijft een situatie waarin de resultaten van twee samenwerkende partijen beter is dan wanneer je de individuele resultaten bij elkaar optelt. In marketing gaat dit over een samenwerking van twee bedrijven. Stel, beide bedrijven leveren een resultaat van 1, maar als ze samenwerken is het eindresultaat 3. Dan is er sprake van synergie. Je kunt het zien als de optelsom 1+1=3. De samenwerking levert dus een waardeverhoging op.

Synergie in de praktijk

Synergie kan ontstaan door een tijdelijke samenwerking van twee partijen die verder onafhankelijk blijven en verder gaan. Het kan ook ontstaan door bedrijven die met elkaar fuseren, bij een bedrijf die het andere bedrijf overneemt of een joint venture. Op kleinere schaal kan synergie ook worden toegepast en benut binnen een bedrijf, bijvoorbeeld door processen met elkaar te koppelen of afdelingen. Wat ook de partijen – en deze kunnen gelijkwaardig zijn aan elkaar of elkaar ondersteunen – zo lang het gehele resultaat groter is dan de som van de afzonderlijke delen, is er sprake van synergie.

Stel, jij hebt een winkel en in die winkel verkoop je een aantal producten die niets met elkaar te maken hebben. Dan verkoop je waarschijnlijk minder dan wanneer je een winkel hebt waarin met elkaar verwante producten worden verkocht. Ook als je synergie creëert in de uitstraling van je bedrijf, dus bijvoorbeeld door middel van een goede huisstijl die overal zichtbaar is, of door op al je media kanalen hetzelfde te verkondigen, leidt dit tot positieve resultaten. Synergie in marketing is dus een belangrijke term om te onthouden en aandacht aan te besteden. 

Synergisme en compromis

Synergie heeft dus voornamelijk betrekking op het positieve effect van een samenwerking. De term synergisme is vergelijkbaar, maar hiermee worden de gevolgen van de samenwerking bedoeld. Deze kunnen zowel negatief- als positief zijn. Dan is er ook nog de term compromis, wat het tegenovergestelde is van synergie. Als je een compromis sluit, dan lever je ergens in, terwijl synergie juist betekent dat je er iets bij krijgt.

SamenwerkingSynergie met SEO

SEO kan ook met andere methoden worden gecombineerd om synergie te creëren. SEO overlapt met een groot aantal andere marketingstrategieën. SEO (zoekmachine optimalisatie) en SEA (zoekmachine adverteren) zijn hier goede voorbeelden van. Zonder SEO maak je geen optimaal gebruik van het extra verkeer dat SEA aantrekt en zonder SEA zullen je SEO resultaten minder goed zijn. SEO en social media marketing is hier ook een goed voorbeeld van en SEO en e-mail marketing ook. Door beide methoden te combineren kom je op een 1+1=3 formule, want ze vullen elkaar niet alleen aan, ze versterken elkaar. 

Synergie tussen SEO en SEA

SEO en SEA zijn beide methoden waarmee je in de zoekmachine resultaten komt. Bij SEO zijn dat de organische resultaten, dus de standaardlijst die een gebruiker voorgeschoteld krijgt als ze op zoek gaan naar informatie Bij SEA zijn dit de betaalde resultaten, dus de advertenties boven de organische resultaten. Als je het zelf doet, dan is aandacht besteden aan SEO gratis en moet je voor SEA betalen. Je betaalt Google een bepaald bedrag elke keer als er iemand op je advertentie klikt. Voor beginnende bedrijven is het dus logisch om met SEO te beginnen, maar door beide aan te pakken behaal je aanzienlijk betere resultaten.

Je kwaliteitsscore gaat omhoog

De kwaliteitsscore die je hebt in Google AdWords bepaalt hoeveel je moet betalen voor je advertentie. Hoe hoger deze is, hoe minder je afhankelijk bent van wat je biedt en hoe meer je gekozen wordt omdat je de klant van Google iets kwalitatiefs aan kunt bieden. Een van de manieren waarop je een betere kwaliteitsscore krijgt is door aan SEO te werken. Je landingspagina en website zijn geoptimaliseerd, gebruiksvriendelijk, relevant en van uitstekende kwaliteit. Google wil haar gebruikers daar graag naartoe sturen. Dat levert betere resultaten op met je advertentiecampagnes.

SEO en SEA en remarketing

Remarketing is het opnieuw benaderen van bezoekers die al eens interesse hebben getoond in jouw producten of diensten. Door aan SEO te werken zorg je dat je content relevant is. Het sluit aan bij wat de internet gebruikers nodig hebben, het is onderbouwd met kwalitatieve externe links en zo gestructureerd dat een gebruiker het antwoord direct kan aanwijzen. Deze pagina’s doen het waarschijnlijk erg goed in de organische zoekresultaten. Gebruik ze als remarketing pagina’s en stuur je organische bezoekers daar direct naartoe met SEA. Je hebt overtuigende pagina’s nodig om de klanten met remarketing tot aankoop over te laten gaan en dat die je met de pagina’s die het beste scoren in de organische zoekresultaten.

Een compleet overzicht

Een laatste manier waarop SEO en SEA synergie laten zien is door de data die je advertenties en je SEO inspanningen opleveren te combineren. Deze zie je in Google Search Console en Google Analytics. Er zijn ook externe programma’s waarmee je al het gedrag van je bezoekers en doelgroep kunt opvragen en analyseren. Deze data, bijvoorbeeld over het gebruik van zoekwoorden, is essentieel voor het opbouwen van doeltreffende en succesvolle marketing campagnes en om hoger te komen in de zoekmachine resultaten. Door de informatie van beide te bundelen heb je een krachtige basis om van SEO en SEA een succes te maken.

E-mail marketing en SEO

E-mail marketing is een manier om je content te promoten. Denk dan bijvoorbeeld aan acties en aanbiedingen, een nieuw blog artikel of het aankondigen van een nieuwtje. E-mail marketing lijkt een ouderwetse manier om bezoekers aan te trekken, maar het heeft een groot aantal voordelen. De belangrijkste daarvan is dat je mensen bereikt die zich vrijwillig op jouw brief hebben geabonneerd. Het is dus belangrijk om dit exclusieve publiek in de watten te leggen en dat doe je met unieke, interessante en nuttige e-mails waarmee je bezoekers naar je pagina’s trekt. SEO houdt zich bezig met content en dat is wat je met e-mail marketing promoot. Als beide goed in orde zijn helpen ze elkaar om sterker te worden.

Backlinks verzamelen

BacklinksDoor e-mail marketing te gebruiken om backlinks te verzamelen verbeter je je zoekmachine resultaten. Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van SEO en e-mail marketing ondersteunt dat. Stuur bijvoorbeeld een e-mail uit naar je abonnees waarin je een nieuw artikel aankondigt met unieke informatie uit je vakgebied. Als dit artikel interessant genoeg is wordt er automatisch naar gelinkt, maar je kunt het ook een keer in één zinnetje netjes vragen. Zonder aan linkbuilding te werken kun je SEO niet naar een hoger niveau trekken. E-mail marketing is daar een medium voor.

Social media marketing en SEO

Een laatste manier waarop je synergie kunt bereiken met SEO is door dit te combineren met sociale media marketing. Beide zijn erg nauw met elkaar verbonden. Als je via je sociale media kanalen een bericht uitstuurt dan staat hier een link in naar één van je pagina’s. Dat trekt bezoekers aan. Met SEO zorg je er dan weer voor dat deze pagina’s piekfijn in orde zijn. Hoe meer bezoekers je van verschillende kanalen aantrekt, hoe beter je posities in de zoekmachine resultaten. Er zijn andere manieren waarop je van de synergie tussen SEO en sociale media marketing profiteert.

Nieuwe pagina’s sneller zichtbaar

Als je een nieuw blogartikel geschreven hebt of je hebt een nieuwe actie opgezet en daar een pagina aan gewijd, dan kan het even duren voordat Google deze pagina’s vindt. Nieuwe content moet eerst door de crawlers bezocht worden en ook als je je sitemap update dan is het afwachten wanneer Google deze besluit langs te sturen. Door de pagina te delen op sociale media geef je Google alvast een seintje van tevoren dat deze bestaat.

Content naar voren brengen

Net als bij e-mail marketing het geval is, is social media marketing ook een manier om je content te promoten. SEO werkt met content, dus daarmee zorg je dat je pagina’s uniek, interessant en duidelijk zijn. Met sociale media marketing promoot je deze pagina’s en trek je meer bezoekers aan. Je combineert het verkeer dat je aantrekt met met organische zoekmachine resultaten met het verkeer dat je aantrekt via sociale media marketing en je zult zien dat je positie in de zoekmachine resultaten nog beter wordt.

Een vaste groep geïnteresseerden opbouwen

Door aan sociale media marketing te werken bouw je een vaste groep met geïnteresseerden op. Hoe meer volgers je op Facebook, YouTube, Twitter, Instagram, TikTok of elk ander medium opbouwt, hoe vaker je deze naar je website trekt. Deze groep geïnteresseerden zijn erg belangrijk voor het succes van je website, want dit zijn mensen die loyaal aan jou beginnen te worden. Het is dus ook de groep waarmee de kans op conversies groter is. Hoe meer conversies, hoe beter je SEO score en hoe hoger je eindigt in de zoekmachine resultaten.

Ranking Masters

Synergie en SEO

Door niet alleen aan SEO te werken, maar ook andere marketing methodes toe te passen in combinatie met SEO creëer je synergie. Dit kan op een verscheidenheid aan mogelijkheden en het is zaak dat jij de beste combinatie vindt voor jouw bedrijf. Alleen aan SEO werken levert resultaat op, maar daar zit een limiet aan. Combineer het met andere marketing methodes en je zult merken dat je SEO score verder omhoog gaat. Zorg er dus eerst voor dat je je pagina’s optimaliseert voor de zoekmachines. Heb je daar alles aan gedaan, dan gebruik je synergie om er het maximale resultaat uit te halen.