fbpx

Hoe scoor jij op Google?

Alles wat je moet weten over de Yoast SEO plug-in van WordPress

Alles wat je moet weten over de Yoast SEO plug-in van WordPress

Yoast is een SEO plug-in voor gebruikers van het WordPress Content Management Systeem. Als jij een WordPress website hebt, dan staan er een groot aantal plug-ins tot je beschikking waarmee je extra functionaliteiten aan je website toevoegt. Sommige plug-ins zijn gratis en voor anderen moet je betalen. Ze helpen iemand die geen verstand van coderen en programmeren ook een goede WordPress website te bouwen. Als jij een WordPress website beheert, dan zijn deze plug-ins dus bijzonder handig. En de Yoast plug-in is dan mogelijk de bekendste van allemaal.

Wat is Yoast?

Yoast is inmiddels een bijzonder populaire plug-in die destijds gemaakt is door een Nederlander genaamd Joost de Valk. Hij is specifiek bedoeld voor WordPress gebruikers die aandacht willen besteden aan SEO en zoekmachine optimalisatie. In plaats van hier een SEO specialist voor in te schakelen, gebruik je dan een programma. Er is een gratis versie van deze populaire SEO plug-in, maar dan zijn je mogelijkheden beperkt. Wil je echt serieus met WordPress en SEO aan de slag, dan heb je de betaalde versie nodig en oor één website betaal je dan €89 per jaar.

Waarom is SEO belangrijk?

Als je een WordPress website hebt, dan wordt er al aandacht besteed aan SEO en WordPress is daarvoor zelf al een goed platform. Voor sommige mensen is dat echter niet genoeg en als je actief met SEO bezig wilt, dan heb je meer nodig. Yoast is dan zo mogelijk de meest bekende plug-in die je kunt kiezen. Door aan SEO te werken zorg je ervoor dat je website nog beter vindbaar wordt en dat je dus meer verkeer naar je site trekt en zo meer omzet creëert. Er zijn een groot aantal SEO methoden en principes die je of handmatig kunt toepassen, of een programma gebruikt om je daarbij te begeleiden. En dat is dan ook precies wat je van Yoast kunt verwachten.

Wat kun je met Yoast?

Als je de betaalde versie van Yoast neemt, dan gebruik je dit voor een aantal werkzaamheden. De eerste 7 daarvan zijn ook (soms beperkt) beschikbaar bij de gratis versie van de plug-in.

  1. Het verwerken van zoekwoorden op de juiste plaatsen in je content.
  2. Snellere indexering door Google, Pinterest en andere platforms.
  3. Je krijgt een waarschuwing als pagina’s moeten worden geüpdatet.
  4. De plug-in kijkt naar de kwaliteit van je teksten en naar hoe leesbaar deze zijn.
  5. Je kunt dubbele content aanpakken door canonical URL’s in te stellen.
  6. Je kunt toxic backlinks verwijderen of als no-follow instellen.
  7. Yoast besteedt aandacht aan je technische SEO.
  8. Je krijgt hulp bij het toevoegen van interne links.
  9. Foutmeldingen zoals 404-redirects worden aangegeven en opgevangen.
  10. Je krijgt een rapport van de zoekwoorden waarop je je pagina’s richt en hoe goed deze het doen in de rankings.
  11. Je krijgt 24/7 technische support.
  12. De betaalde versie gebruikt geen advertenties.

Het verkeerslicht

Een bijzonder visuele manier om direct te zien hoe goed een pagina is geoptimaliseerd voor SEO is het Yoast verkeerslicht. Nadat je de plug-in hebt geïnstalleerd zie je aan de linkerzijde van je pagina in WordPress een verkeerslicht. Als deze groen is, dan voldoet je pagina aan de SEO normen. Is deze oranje, dan is er ruimte voor verbeteringen en als hij op rood staat, dan zijn er zaken die urgent zijn en aandacht nodig hebben. De plug-in vertelt je ook wat je dan moet aanpakken, zodat je voor elke pagina een groen licht krijgt.

Een zoekwoordenonderzoek uitvoeren is niet mogelijk

Het is jammer dat je met Yoast geen zoekwoorden kunt aanwijzen. Deze moet je eerst zelf vinden, voordat je profiteert van de plug-in. Het is dus niet zoals andere bekende SEO tools, zoals Ahrefs en SEMrush een manier om zoekwoorden te vinden. En dat is wel een belangrijk onderdeel van SEO. Als het goed is richt je elke pagina op een bepaald zoekwoord en deze wijs je zorgvuldig aan. Dit zoekwoord wordt veel gebruikt, maar er is weinig concurrentie op. Daarnaast is het relevant voor wat je op je pagina vertelt. Heb je dit zoekwoord eenmaal gevonden, dan kun je Yoast gaan gebruiken voor het toepassen ervan op de juiste plaatsen in je teksten.

Stappenplan teksten optimaliseren met Yoast

In principe is Yoast een zeer gemakkelijk programma waarmee je voornamelijk hulp krijgt met het verwerken van je zoekwoorden. De plug-in geeft aan waar deze moeten komen te staan en of je nog plaatsen vergeten bent. Zoals je in het bovenste rijtje hebt gezien zijn er ook technische zaken waarvoor je Yoast kunt gebruiken. Deze geeft dan voornamelijk een waarschuwing en een optie om deze technische problemen te verhelpen. Wil je een nieuwe pagina of nieuwsbericht publiceren, dan gebruik je het onderstaande stappenplan om dit met Yoast te doen.

Een zoekwoord uitkiezen

Voordat je met de plug-in of het schrijven van je nieuwe inhoud bezig gaat, moet je een door middel van een zoekwoord onderzoek een zoekwoord uitkiezen waarop je de pagina of het nieuwsbericht wilt richten. Dat doe je met een programma zoals Ubersuggest, Keywordtool.io of een andere gratis applicatie. Je kiest dan een relevant zoekwoord uit, waar veel op gezocht wordt en waar nog weinig concurrentie op is. Een vraag is dan vaak een goed idee, vooral als je deze gaat beantwoorden in een blog. Ook long-tail zoekwoorden (dus met meerdere woorden) zijn vaak erg geschikt. 

De tekst schrijven

TekstVervolgens ga je je tekst schrijven. Je verwerkt het zoekwoord dan in de titel, in de eerste zin, in het eerste tussenkopje en in andere plaatsen in de tekst. Het is uiteindelijk de bedoeling dat je een dichtheid van tussen de 1 en 2 procent bereikt. Stel, je schrijft een tekst van 1000 woorden, dan moet het zoekwoord hier 10 tot 20 keer in terugkomen. Als je tevreden bent over de tekst die je hebt geschreven, voeg je deze aan je WordPress website toe. Dat is het moment waarop de Yoast SEO plug-in interessant wordt.

Het zoekwoord doorgeven aan Yoast

Je plaatst je tekst net zoals je dat anders zou doen in je Content Management Systeem. Het is dan belangrijk om deze ook aan Yoast door te geven en de plug-in te laten weten dat je je op deze pagina op dat zoekwoord richt. Dit doe je door het zoekwoord in het Yoast SEO blok (je herkent deze aan het sleuteltje) door te geven.

De metatitel en –descriptie toevoegen

Daarna klik je op ‘snippet bewerken’ en is het tijd om de metatitel en metaomschrijving door te geven. Dit is wat de internet gebruiker ziet in de zoekmachine resultaten en deze moeten dus aantrekkelijk zijn en d aanmoedigen om op jouw website te klikken. Je ziet al een voorvertoning van de snippet, dus je weet exact hoe deze eruit komt te zien. Er is ruimte voor een SEO titel en voor de meta descriptie. Zorg ervoor dat je hoofdzoekwoord in beide wordt verwerkt. Met de Slug wordt de link naar je pagina bedoeld. Voor SEO is het ook goed om daar je zoekwoord in te verwerken.

Afbeeldingen of video’s toevoegen

Zoekmachines houden van teksten waarin enkele afbeeldingen en/of video’s zijn verwerkt. Dat komt doordat deze de lezer op een visuele manier meer informatie geven en dat voegt toe aan de gebruikersvriendelijkheid van je pagina. Verwerk deze in je teksten en zorg ervoor dat je ze voorziet van een titel en alt-tekst. Omdat Google je afbeelding niet kan ‘zien’ vertel je met de alt-tekst aan de zoekmachine wat erop staat. De titel is wat de gebruiker te zien krijgt als deze met de muis over de afbeelding schuift. 

Interne- en externe links uitkiezen

Als het goed is heeft de Yoast plug-in je al enkele suggesties gegeven van goede interne links voor je tekst. Interne links geven de zoekmachine het idee dat je website goed gestructureerd is en dat de bezoeker gemakkelijk bij de juiste informatie terecht kan komen. Gebruik ook één of twee externe links, dus links naar andere websites. Hiermee haal je bezoekers van je site af, maar de zoekmachines houden ervan. Je voorziet de gebruiker namelijk van extra informatie en je geeft aan dat jouw informatie goed onderbouwd is.

Plug-inDoe de Yoast SEO analyse

Nu je alles hebt ingevuld en je pagina klaar is om te worden gepubliceerd geeft de Yoast plug-in aan door middel van de stoplichtkleuren welke punten goed zijn ingesteld en welke nog verbetering nodig hebben. Hier werk je dan nog aan totdat je tevreden bent over alles. De plug-in meet onder andere of je je zoekwoord op de juiste plekken hebt ingevoerd en of je tekst leesbaar is. Ben je tevreden en is Yoast tevreden, dan publiceer je je pagina of nieuwsbericht. Het zal vervolgens een maand tot drie maanden duren voordat de resultaten zichtbaar worden in Google.

Sjors Goemans

Sjors Goemans

Sjors Goemans begon op zijn 16de levensjaar met Online Marketing. Met meer dan 10 jaar SEO en Online Marketing ervaring op zak helpt hij samen met Juulr B.V., waaronder Ranking Masters valt, ondernemers en marketeers meer resultaten te halen uit zoekmachine optimalisatie en social media.