Hoe scoor jij op Google?

Wat is SEMrush? Hoe werkt het en voor wie is het?

SEMrush is een search engine data tool. Het is samen met Moz en Ahrefs mogelijk de meest bekende tool op dit gebied. SEMrush is software die jouw website meet op punten zoals zoekmachine optimalisatie, linkbuilding en zoekmachine adverteren.

Dit doen ze voor jouw website, maar dan in vergelijking met de websites van je concurrentie. Dat geeft jou de mogelijkheid om je eigen website beter zichtbaar te maken én de concurrerende websites achter je te laten.

Om dit te doen worden er 5 toolkits aangeboden waarmee je verschillende onderdelen van je website kunt analyseren en verbeteren. Deze hebben te maken met SEO, adverteren, sociale media, content marketing en competitive research. Er is een gratis versie en een betaalde versie.

Meer weten? Lees hier dan in ✅  3 minuten ✅  over hoe SEMrush werkt en voor wie het nuttig is.

Wat is SEMrush?

Wat is SEMrush

SEMrush is één van de langst bestaande SEO tools. Daarmee is het ook één van de meest bekende en meest gebruikte tools van dit moment. Ebay gebruikt het bijvoorbeeld en Booking.com ook. SEMrush heeft meer dan 4 miljoen gebruikers en geeft inzicht in miljoenen zoekwoorden.

Daarmee doe je onderzoek naar je backlinks, naar je zoekwoorden, naar je content en vele andere online marketing mogelijkheden. Onderhoud jij een website en wil je deze optimaliseren voor de zoekmachines? Dan is SEMrush één van de beste programma’s die je kunt kiezen.

Met SEMrush werken

SEMrush is geen programma waarvoor je data moet downloaden. Je krijgt toegang door in te loggen op hun website. Het staat bekend als een bijzonder stabiel en gebruikersvriendelijk programma.

Bij het openen zie je een overzichtelijk dashboard en vanuit dat dashboard kun je dan vervolgens kiezen wat je wilt doen. Je voert een zoekwoord of domein in de zoekbalk en krijgt een overzicht van handige data. Hier ga je daarna verder op in, afhankelijk van waar je naar zoekt.

Hoe duur is SEMrush?

Hoe duur is SEMrush

Er is een gratis versie van SEMrush die je gebruikt als je het maar voor één project (lees: website) wilt gebruiken. Je mag dan dagelijks 1 zoekwoord- en 1 domeinnaamanalyse uitvoeren en maar 1 lijst met de Keyword Magic Tool (hierover later meer) opvragen.

Wil je meer mogelijkheden, dan kun je overgaan op de Pro versie ($100 per maand), de Gugu versie ($200 per maand), de Business versie (400$ per maand) of de Enterprise versie (prijs op aanvraag).

Wil je SEMrush eerst proberen, dan kun je de 7 dagen proefversie aanvragen. Je krijgt dan toegang tot alle functionaliteiten en dat voor een hele week lang. Bevalt het programma je, dan kun je overwegen een betaalde versie aan te schaffen.

Wat kun je met SEMrush?

Wat kun je met SEMrush

De meeste gebruikte toolkit van SEMrush is de SEO tool. SEO, zoekmachine optimalisatie, is voor elke website belangrijk, want daarmee geef je je website zichtbaarheid, autoriteit en een vooraanstaande positie in de zoekmachine resultaten.

Dat betekent dat je meer bezoekers aantrekt en dat je omzet stijgt. Ook de andere toolkits komen goed van pas, bijvoorbeeld voor je campagnes in Google Ads of bij je sociale media marketing.

SEMrush biedt de gebruiker een groot aantal mogelijkheden, waar onder:

  • Inzicht in het gebruik en de concurrentie van zoekwoorden.
  • Vergelijkbare zoekwoorden die voor jou mogelijk meer mogelijkheden bieden.
  • Een rangschikking van zoekwoorden.
  • Een analyse van je website en punten waar deze verbeterd moet worden.
  • Inzicht in je backlinks en mogelijke manieren waarop je een backlink binnen kunt halen.
  • De concurrentie in Google Ads en Google Shopping.

Enkele functionaliteiten verder toegelicht

De beste manier om uit te leggen hoe SEMrush werkt is door een aantal belangrijke functionaliteiten verder toe te lichten. De tool zelf is erg groot, dus daarom hebben we de meest behulpzame functies uitgelicht.

Wil jij je website beter laten scoren op SEO gebied, dan zijn de techniek, content en autoriteit de belangrijkste pijlers voor de zoekmachines. SEMrush geeft je verscheidene tools waarmee je deze drie pijlers analyseert en vervolgens optimaliseert voor jouw website.

SEO techniek met SEMrush

Waarom is SEO techniek belangrijk

De meeste online marketing bureaus die aan SEO werken beginnen met SEO techniek. Dit is de basis voor een goed werkende website. Is dit niet in orde, dan zijn bezoekers snel weer vertrokken. De SEO toolkit van SEMrush heeft een sectie genaamd On Page & Tech SEO.

Hiermee vraag je een technisch rapport op van je website waarmee je de problemen één voor één afvinkt als je ze hebt opgelost. Dit wordt de site audit genoemd. Deze site audit wijst je onder andere op de volgende technische problemen:

  • Redirects (4xx en 5xx foutmeldingen).
  • Canonicals en waar deze zijn opgenomen.
  • Dubbele meta informatie en duplicate content.
  • De leesbaarheid en kwaliteit van de sitemap.
  • De snelheid van de website.

Waarom is SEO techniek belangrijk?

Een goed werkende website bevordert het gebruikersgemak. En voor zoekmachines is gebruikersgemak erg belangrijk. Net als dat een bakker het beste brood wil verkopen wil Google de beste zoekmachineresultaten aanbieden.

En dat is dan niet alleen resultaten die passen bij het zoekwoord, maar ook resultaten die inhoudelijk goed zijn en die de gebruiker verder helpen.

Is je SEO techniek niet goed, dan zal dat je bounce rate beïnvloeden. Voor een langzame website, bijvoorbeeld, hebben gebruikers al lang niet meer het geduld. Ook foutmeldingen dragen bij aan een hoge bounce rate zowel als een slecht gestructureerde website.

Als een bezoeker niet direct kan vinden waarnaar hij of zij op zoek is, dan gaan ze snel naar de concurrentie. Door aan de techniek van je website te werken zorg je ervoor dat deze goed te gebruiken is en dat de bezoeker deze snel en gemakkelijk kan navigeren. Dat zorgt weer voor een lagere bounce rate en een hogere score bij de zoekmachines.

SEO content met SEMrush

De content (inhoud) van je website is een ander belangrijk punt. Dit begint meestal met een zoekwoorden onderzoek en daar kan SEMrush je dan ook perfect mee helpen. Tijdens zo’n onderzoek wijs jij de zoekwoorden aan waarop je wilt dat jouw pagina’s gevonden worden.

Daarom is het belangrijk dat deze zoekwoorden 1) veel gebruikt worden en 2) weinig concurrentie hebben. SEMrush heeft daarvoor de Keyword Research Toolkit beschikbaar gemaakt.

De Keyword Research Toolkit

De Keyword Research Toolkit

Deze toolkit is alles wat je nodig hebt bij het aanwijzen van de juiste zoekwoorden voor jouw pagina’s. Er worden verschillende tools aangeboden die je allemaal handige informatie geven waar je mee verder kunt werken.

Zo is er Keyword Overview, Keyword Magic Tool, Keyword Difficulty, Organic Traffic Insights en Keyword Gap. Het goede nieuws hier is dat de database met Nederlandse zoekwoorden in SEMrush erg groot is. SEMrush is ook in dat opzicht een uitstekende tool om onderzoek te doen naar Nederlandse zoekwoorden.

1. Keyword Overview

Keyword Overview geeft je een dashboard overzicht van de organische- en betaalde statistieken van een bepaald zoekwoord. Er zijn verschillende tabbladen, zoals Phrase Match, waarmee je gerelateerde long tail zoekwoorden vindt en Related Keywords, waarmee je zoekwoorden vindt die aan jouw zoekwoord zijn gerelateerd.

Dat is handig als je een zoekwoordenonderzoek aan het doen bent. Ook vind je hier informatie over de CPC, de trend van het zoekwoord en pak je de zoekmachine resultaten er direct bij. Keyword Overview geeft je alvast een klein idee van het gedrag van het zoekwoord dat je hebt ingetypt.

2. Keyword Magic Tool

SEMrush heeft als onderdeel van deze toolkit de Keyword Magic Tool ontworpen en deze is relatief nieuw. Je geeft een bepaald relevant zoekwoord in en de tool vertelt je:

  • Hoe vaak het zoekwoord wordt ingetypt.
  • Wat de concurrentie is op dat zoekwoord.
  • Wat gerelateerde (en dus soms betere) zoekwoorden zijn.
  • Wat de CPC (Cost per Click) is in Google Ads voor dat zoekwoord.
  • Welke advertenties dit zoekwoord gebruiken.
  • Welke andere websites dit zoekwoord gebruiken en hoe deze ranken in de zoekmachine resultaten.

3. Keyword Gap

Ook de Keyword Gap tool is bijzonder handig. Deze tool kijkt naar de websites van je concurrentie en naar de zoekwoorden waarop zij wel scoren en jij niet. Zo doe je een analyse van de zoekwoorden strategie van je concurrenten en kun je daar zelf ook van leren.

De tool wijst je letterlijk op het gat in de markt waar jij nog kunt scoren. Je krijgt er ook weer allerlei informatie bij, zoals de CPC, hoe vaak er op het zoekwoord gezocht wordt en hoe jouw concurrenten deze in hun website verwerken.

4. Organic traffic insights

Deze tool geeft je een inzicht in de data die SEMrush voor je produceert met de data van Google Search Console en Google Analytics. Dat betekent dat je deze informatie kunt vergelijken en zo een nog beter inzicht krijgt in de manier waarop jouw pagina’s scoren met bepaalde zoekwoorden.

Het geeft je de mogelijkheid om met één programma data uit meerdere bronnen naast elkaar te leggen en daar je conclusie uit te trekken. Dat is handig als je een zo compleet mogelijk inzicht wilt hebben.

5. Keyword Difficulty

Met Keyword Difficulty wordt aangegeven hoe moeilijk het is om hoog in de resultaten te eindigen als je een bepaald zoekwoord gebruikt. Dit is dus ook een tool die je tijdens je zoekwoorden onderzoek toepast. SEMrush kijkt dan naar de domeinautoriteit van de andere zoekresultaten.

Wat jij nodig hebt is een zoekwoord met een lage Keyword Difficulty en een hoog gebruik. Dat zijn de zoekwoorden waar je nog de grootste kans mee maakt. Het Keyword Difficulty tool helpt je bij het aanwijzen van deze zoekwoorden.

Autoriteit opbouwen met SEMrush

Autoriteit opbouwen met SEMrushNaast techniek en content is autoriteit een zwaar wegende factor voor de zoekmachines bij het rangschikken van de resultaten. Autoriteit bouw je onder andere op door backlinks te verzamelen. Hiervoor heeft SEMrush de Link Building toolkit ontworpen.

Deze bestaat uit vijf onderdelen, namelijk Backlink Analytics, Backlink Audit, Link Building Tool, Bulk Analysis en Backlink Gap. Met deze vier tools heb je alle informatie die je nodig hebt om jouw linkbuilding te verbeteren.

Je ziet welke links je concurrenten hebben, wat de kwaliteit is van je links, wat de anchors zijn en welke nieuwe links je kunt verzamelen.

1. Backlink Analytics

Deze tool geeft je een overzicht in de backlinks die je hebt. Daarover vertellen ze je onder andere hoeveel links je hebt, welke anchors worden gebruikt, wat de spam-score is en of dit follow of no-follow backlinks zijn. De spam-score vertelt je welke websites door Google verbannen of gestraft zijn.

Deze backlinks moet je dus direct verwijderen. Een no follow link is een link die de pagina niet helpt bij het verhogen van de zoekresultaten. De link wordt door de zoekmachines geclassificeerd als ‘niet volgen’ en dus eigenlijk door hun genegeerd.

2. Backlink Audit

Via de Backlink Audit van SEMrush zie je meer over de kwaliteit van de backlinks. Dat doen ze door hier informatie van onder andere Google Search Console en Google Analytics bij te betrekken. Een toxic backlink is een backlink van slechte kwaliteit en deze geeft jouw website geen autoriteit.

Dit zijn bijvoorbeeld links van onbetrouwbare websites of websites die door Google al eens zijn afgestraft.

Het is zaak dat je deze toxic backlinks direct verwijderd, want ze halen de autoriteitsscore van jouw website naar beneden. Dat doe je door SEMrush een zogenaamde disavow lijst aan te laten maken.

Deze lijst geef je aan Google Search Console en zij zorgen ervoor dat deze backlinks niet meer worden meegeteld. Je kunt de webmasters van de site ook mailen om ze te vragen de link te verwijderen.

3. Link Building Tool

Als je tijd wilt besteden aan het verzamelen van backlinks, dan kan te Link Building Tool je helpen. Het geeft je een lijst met linkbuilding mogelijkheden en door je kunt hier direct op ingaan door een Outreach Campaign te beginnen. Zo kun je mogelijk snel een aantal backlinks verzamelen.

De Link Building Tool is dus onmisbaar als je je autoriteit bij de zoekmachines wilt verbeteren. En uiteraard wordt je voortgang ook goed in de gaten gehouden, zodat je na een tijdje ziet of je inspanningen vruchten af hebben geworpen.

4. Bulk Analysis en Backlink Gap

Met de Bulk Analysis- en de Backlink Gap Tools kun je een backlink profiel maken voor maximaal 200 URL’s. Je ziet dan hoeveel backlinks deze URL’s hebben. Met deze tools vergelijk je je eigen backlink profiel met die van je concurrenten en gebruik je om te zien waar jouw backlink kansen nu nog liggen.

Je krijgt er ook een goed idee van hoe ver je vooruit ligt of hoe ver je nog achter ligt op je concurrentie. En daaraan kun je uiteraard zien wat je moet doen om hen te evenaren of voorbij te gaan.

Andere functionaliteiten in SEMrush

Andere functionaliteiten in SEMrush

Met SEMrush kun je veel meer dan wat hier is opgenoemd. Wij hebben ons gericht op de belangrijkste drijfveren achter SEO (techniek, content, autoriteit), maar de mogelijkheden zijn veel groter. Je kunt het bijvoorbeeld gebruiken als een programma waarmee je je zoekwoorden voor je advertenties kunt aanwijzen.

Het helpt je met je content marketing door je interessante onderwerpen, koppen voor je artikelen en distributiekanalen voor te stellen. De Social Media Suite is ideaal voor het bijhouden van al je sociale media via één handig programma. En als laatste kun je er een onmisbaar kijkje mee krijgen in de keuken van je concurrenten.

De voor- en nadelen van SEMrush

SEMrush is een prima programma waarmee je eigenlijk alle functionaliteiten kunt gebruiken die je nodig hebt om jouw SEO en online marketing strategieën te verbeteren. Zoals altijd het geval is, zijn er voor- en nadelen verbonden aan het programma. We hebben deze hier in het kort op een rijtje gezet.

Voordelen SEMrush

  • Een bekend programma dat al lang wordt aangeboden met een enorme database en uitgebreide rapportagemogelijkheden.
  • SEMrush is ideaal voor het verbeteren van de techniek, content en autoriteit van je website.
  • Het is een programma die alle Search Engine Management factoren bundelt.
  • Met de Social Media Suite kun je al je sociale media tegelijkertijd beheren.
  • Er is ook een gratis versie van SEMrush, ook al zijn de mogelijkheden dan enigszins beperkt.

Nadelen SEMrush

  • Sommige gebruikers beweren dat de traffic nummers van SEMrush niet helemaal correct zijn en dat deze in werkelijkheid iets hoger liggen dan aangegeven.
  • SEMrush is niet goedkoop als je kiest voor een betaalde versie.

Voor wie is SEMrush het meest geschikt?

SEMrush is in principe geschikt voor iedereen die een website onderhoudt. Zelfs als jij een kleine website beheert, want dan is de gratis versie waarschijnlijk voldoende voor je. De betaalde versies van SEMrush zijn duur en waarschijnlijk voor de kleine ondernemer, blogger of ZZP’er ook niet het investeren waard.

Deze versies zijn beter geschikt voor content marketing professionals, digital marketing medewerkers van een grote firma en content marketing bureaus. Kortom, iedereen die op een professionele manier met content marketing en SEO werkt.

Ranking Masters en jouw online zichtbaarheid

ranking masters logo | SEO
Ranking Masters gebruikt verschillende tools om jouw online zichtbaarheid en je succes in de zoekmachines aan te scherpen. We gebruiken onze SEO Surfer tool om te zien waar jouw belangrijkste concurrenten over schrijven en wat de beste zoekwoorden zijn voor jouw website.

Het heeft ook een functie om de zoekwoorden te vinden en te tellen, zodat we direct kunnen zien of deze voldoende worden toegepast. De SEO Surfer tool is een perfecte tool om de inhoud van je teksten nog beter te maken voor SEO doeleinden.

Onze SEO specialisten helpen je graag verder met het verbeteren van jouw online zichtbaarheid. We pakken je techniek, content en autoriteit aan en geven je een betere positie in de zoekmachine resultaten. Dat geeft jou de mogelijkheid om je dagelijkse werkzaamheden uit te voeren.

Het doel is om jouw conversie ratio te verbeteren en je bounce rate te verlagen. Zo kun je met jouw website de concurrentie aan.

Bekijk ook: 

  1. Wat is Ahrefs? Hoe werkt het en voor wie is het?
  2. De 5 beste SEO tools voor 2020

Chat openen