Een simpele (maar complete) gids hoe je Broken Linkbuilding kunt uitvoeren

Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van SEO. Tegelijkertijd is het ook een bijzonder lastige methode om uit te voeren, omdat het niet op je eigen pagina’s plaatsvindt. Als je aan linkbuilding werkt, dan probeer je andere website eigenaren in jouw niche over te halen om naar jouw pagina’s te linken. Dat levert je een ‘stem’ of een ‘referentie’ op en daarmee geeft Google je pagina’s meer autoriteit. En hoe meer autoriteit je hebt, hoe hoger je eindigt in de zoekmachine resultaten.

Backlinks verzamelen

Linkbuilding is een onderdeel van offpage SEO en dat zijn zoekmachine optimalisatie werkzaamheden die buiten op jouw website om gebeuren. Het verzamelen van backlinks veroorzaakt veel website eigenaren daarom ook grijze haren en het wordt regelmatig uitgesteld en opgeschoven. Dat is jammer, want met één extra backlink zullen je posities al aanzienlijk verbeteren. Het verzamelen van backlinks kan op een aantal manieren:

  • Link-worthy content: door de inhoud van je website interessant, actueel en uniek te houden nodig je andere website eigenaren uit om ernaar te linken. Dit is een wat passievere manier om backlinks te verzamelen en je moet er op gaan zitten wachten. Daarom is het een goede methode om toe te passen als je pagina’s al goed zichtbaar zijn.
  • Gastenblogs schrijven: vraag een blogger die in jouw branche actief is of je een gastenblog mag schrijven voor ze. Daar hebben jullie allebei wat aan, vooral als je een goed en interessant artikel schrijft. Plaats een link naar jouw website in de tekst en je hebt er een backlink bij.
  • Om links vragen: veel SEO tools hebben een module specifiek voor linkbuilding activiteiten. Je kunt ermee zoeken naar pagina’s waarop jouw product, dienst of bedrijf genoemd wordt maar waar nog geen link aan gekoppeld is, bijvoorbeeld. Ook kun je het gebruiken om broken links bij de concurrentie op te sporen. Vervolgens neem je contact op met die websites en vraag je ze om een link toe te voegen.

Backlinks

Wat is broken linkbuilding?

Broken linkbuilding is een methode waarmee je broken links opzoekt, de website eigenaar daar bewust van maakt en een oplossing biedt. Broken links zijn links naar pagina’s die niet meer bestaan en daar is niemand bij gebaat. Toch gebeurt dit regelmatig en heb jij daar ongetwijfeld ook mee te maken gehad. Hoe vaak dacht je een interessante link gevonden te hebben en kwam je op een error-404 pagina terecht?

De website eigenaar van de broken link is zich hier waarschijnlijk niet van bewust, maar heeft met een broken link wel een probleem. De gebruikers van de website worden naar een niet bestaande pagina gestuurd en dat laat geen positief gevoel achter. Google ziet broken links dan ook als iets negatiefs; het komt het gebruiksgemak niet ten goede. Een pagina met broken links zal daarom ook lager scoren in de zoekmachine resultaten.

Broken linkbuilding toepassen

Als je broken linkbuilding toepast dan gebruik je deze defecte links in je voordeel. En dat doe je niet alleen door de website eigenaar bewust te maken van de defecte link, je biedt ze een alternatieve (betere) link aan naar jouw pagina. Voor hen is dat een kleine moeite, maar het levert wel een belangrijke oplossing op. Dat maakt broken linkbuilding voor beide partijen interessant en daarmee is het een methode die veel resultaten boekt.

Wil je broken linkbuilding toepassen, dan is het eerst zaak dat je een pagina in jouw sector aanwijst die niet meer bestaat. Het is de bedoeling dat er een aantal websites naar deze pagina linken, zodat je niet één, maar tientallen eigenaren om een backlink kunt vragen. Vervolgens schrijf je deze pagina opnieuw, maar dan voor je eigen website. Je zorgt ervoor dat het artikel dat jij kunt aanbieden beter is dan het origineel en dat je er actuele informatie aan toevoegt. Daarna benader je de website eigenaren met de broken link en bied je ze als alternatief jouw pagina aan. Niet iedereen zal reageren, maar je krijgt er vast een aantal kwalitatieve backlinks bij uit je eigen niche.

Kom erachter hoe Ranking Masters enorme hoeveelheden verkeer naar jouw website kan krijgen...

  • Linkbuilding – wij realiseren relevante backlinks om jouw website te laten uitgroeien tot een autoriteit.
  • Content – wij schrijven de ultieme content die wordt gedeeld, links krijgt en verkeer aantrekt.
  • Techniek – onze specialisten weten exact hoe ze jouw website moeten optimaliseren voor de Google zoekmachine.

Maak een afspraak

Stappenplan broken linkbuilding

Het bovenstaande proces klinkt ingewikkeld, maar gelukkig valt dat wel mee. Het enige wat je nodig hebt is een goede (gratis) tool om je te ondersteunen en de broken links aan te wijzen. Je hoeft niet zelf op zoek te gaan naar links op websites die niet werken. Met het onderstaande stappenplan loodsen we je door het proces heen en kun jij ook in een dag werk een aantal backlinks verzamelen.

Stap 1: Kies een SEO tool met een goede linkbuilding module

Als je aan SEO werkt, dan heb je misschien al een SEO tool die je gebruikt. De meeste betaalde tools zoals AhrefsSEO PowersuiteMozSemRush en Mangools bieden goede programma’s aan waarmee je in minuten waardevolle informatie naar voren haalt met betrekking tot broken links. Er zijn ook enkele gratis programma’s zoals Ubersuggest, de gratis versie van SEO Powersuite of LinkChecker. Deze zijn vaak wel wat beperkter.

Stappenplan

Stap 2: maak een lijstje met websites in je niche

Je hebt een goed programma gevonden om je te ondersteunen. De volgende stap is om een lijst te maken met websites in jouw niche. Dit zijn je concurrenten of websites die over hetzelfde onderwerp gaan als die van jou. Kies alleen de websites uit die het meest relevant zijn en maak een lijstje van niet meer dan 10.

Stap 3: broken links aanwijzen

Pak één van de websites op je lijst en gebruik de Broken Link Checker van je SEO tool. Filter op de 404 not found foutmelding, indien mogelijk. Je krijgt nu een lijst van pagina’s op de website die niet meer bestaan en die een 404 not found foutmelding geven. Achter die lijst zie je informatie over die pagina, waaronder het aantal referring domains. Referring domains zijn links die gebruikers nog steeds naar deze pagina brengen, ook al bestaat die niet meer. Doe dit vooral de websites uit je lijstje.

Stap 4: kies een pagina om te herschrijven

Je hebt nu een goed idee van de 404 not found pagina’s die nog bestaan in jouw niche en de hoeveelheid pagina’s die daar nog naar verwijzen. Nu is het zaak om een niet meer bestaande pagina uit te kiezen en te herschrijven. Dit moet een pagina zijn die over een onderwerp gaat dat op jouw website van toepassing is en een pagina met zoveel mogelijk referring domains. Hoe kun je achterhalen waar een website over gaat die niet meer bestaat? Dat controleer je heel simpel met programma’s zoals Wayback Machine.

Kom erachter hoe Ranking Masters enorme hoeveelheden verkeer naar jouw website kan krijgen...

  • Linkbuilding – wij realiseren relevante backlinks om jouw website te laten uitgroeien tot een autoriteit.
  • Content – wij schrijven de ultieme content die wordt gedeeld, links krijgt en verkeer aantrekt.
  • Techniek – onze specialisten weten exact hoe ze jouw website moeten optimaliseren voor de Google zoekmachine.

Maak een afspraak

Stap 5: het artikel herschrijven

Nu ga je een artikel schrijven voor alle referring domains met een broken link. Je wilt ze niet alleen een oplossing bieden, maar ook iets beters, dus maak het artikel actueel, correct en uniek. Zorg dat het passend is voor jouw website en stijl en gebruik SEO methoden. Op die manier heb je meer aan je artikel dan linkbuilding doeleinden alleen en zorg je voor een nog betere positie in de zoekmachine resultaten.

Stap 6: het artikel publiceren en aanbieden

Nu je herschreven artikel af is publiceer je hem op je website. Uiteraard kondig je hem ook aan op sociale media en via je andere online marketing kanalen. Nu ga je naar de website eigenaren die naar het artikel linken die niet meer bestaat en vraag je hen om de link te veranderen. Zij zullen niet allemaal reageren, maar als ze reageren zijn ze je waarschijnlijk dankbaar dat je ze op hun gebroken link hebt gewezen. Het kost hen vervolgens een minuut om de link te veranderen naar jouw artikel en jij hebt er een backlink bij.

Stap 7: herhaal het proces

Dit is niet iets wat je één keer doet. Nadat je het artikel met de meeste gebroken links herschreven hebt, ga je naar het volgende artikel op je lijstje. De kans is groot dat je daar ook een groot aantal referring domains van een werkende nieuwe link kunt voorzien. Hoe vaker je dit doet, hoe sneller je er in wordt en hoe meer succes je er uit haalt. Linkbuilding op deze manier is niet ingewikkeld, omdat je er structuur aan geeft.

Broken linkbuilding en jouw blog

Onderhoud jij een blog op je website? Dan kun je broken linkbuilding en het publiceren van nieuwe content met elkaar combineren. Je slaat twee vliegen in één klap als je met een blogartikel dat je toch al ging schrijven ook backlinks binnen kunt halen. Vergeet het schrijven van link-worthy content en het wachten op backlinks, want op deze manier ga je er actief achteraan. Elke keer dat je een nieuw artikel wilt toevoegen aan je blog volg je het bovenstaande stappenplan. Je kunt dan nadat je je blog geschreven hebt direct contact opnemen met de website eigenaren die een broken link hebben. Zo combineer je linkbuilding met een activiteit die je toch al oppakt en wordt het ineens aanzienlijk minder tijdrovend en ontmoedigend. Daarnaast is broken linkbuilding een activiteit waarmee veel winst te halen valt.

Kwalitatieve leads in B2B: zo genereer je ze!

De komst van het internet heeft het werven van klanten voor B2B bedrijven aanzienlijk gemakkelijker gemaakt. Voorbij zijn de tijden waarin je potentiële bedrijven opbelde om ze te interesseren in een bepaald product. Het internet heeft ervoor gezorgd dat er 1) veel data beschikbaar is en 2) een groot aantal marketing methoden. Deze methoden gebruik je om van internetgebruikers kwalitatieve leads te maken. Hier lees je hoe!

Wat is een lead?

Een lead is iemand die van jouw bedrijf gehoord heeft en hier op de één of andere manier een interesse in heeft getoond. Misschien hebben ze op je advertentie geklikt, een online formulier ingevuld of in je winkel geneusd. Leads zijn geen klanten, maar potentiële klanten. Het zijn mensen die van je bedrijf afweten en er is een vorm van interactie geweest. Deze leads hoeven alleen nog maar over de finish geholpen te worden, terwijl andere internetgebruikers nog aan de start staan.

FinishWat is een kwalitatieve lead?

Er wordt onderscheid gemaakt tussen een lead en een kwalitatieve lead. Een lead is iemand die van je afweet, die misschien een keer een gratis e-boek bij je gedownload heeft of die je homepage heeft bekeken. Dit zijn personen die nog bovenin de verkooptrechter gepositioneerd zijn en die mogelijk geen interesse hebben in je product of dienst of deze niet eens kunnen kopen. Een kwalitatieve lead bevindt zich al veel lager in de trechter en is geïnteresseerd in je product of dienst. Ze zijn ook in staat om deze aan te schaffen en staan daar open voor. Het is veel gemakkelijker om een groot percentage van je kwalitatieve leads over te halen dan een groot percentage van al je leads. Daarom zijn kwalitatieve leads zo belangrijk.

Kom erachter hoe Ranking Masters enorme hoeveelheden verkeer naar jouw website kan krijgen...

  • Linkbuilding – wij realiseren relevante backlinks om jouw website te laten uitgroeien tot een autoriteit.
  • Content – wij schrijven de ultieme content die wordt gedeeld, links krijgt en verkeer aantrekt.
  • Techniek – onze specialisten weten exact hoe ze jouw website moeten optimaliseren voor de Google zoekmachine.

Maak een afspraak

De marketing trechter

Hierboven spraken we al even over de trechter waar leads in terecht komen voordat ze een aankoop doen. Boven in de trechter bevinden zich de leads. Dit zijn de bedrijven die een keer contact informatie hebben verstrekt, maar waarvan je verder weinig anders hebt gezien. Onder de leads en dichter bij de mond van de trechter bevinden zich de ‘prospects’. Dit zijn de kwalitatieve leads en bedrijven die zich aan het voorbereiden zijn op het maken van een beslissing. Onder de prospects en in de mond van de trechter bevinden zich de klanten en dus de bedrijven die al over de streep zijn gehaald. In dit artikel richten we ons op de prospects, dus de kwalitatieve leads.

Definieer jouw kwalitatieve lead

Wat een kwalitatieve lead is voor jouw B2B bedrijf, is dat niet altijd per definitie voor het bedrijf van iemand anders. Daarom is het niet genoeg om alleen te zeggen dat je je op kwalitatieve leads gaat richten, je moet ook definiëren welke mensen dat zijn voor jou. Welk soort bedrijven zullen de grootste interesse tonen in jouw producten of diensten? Hoe groot zijn deze bedrijven? Wat moet hun budget en jaarlijkse inkomen zijn? Bekijk wat je verkoopt, kijk naar de prijzen die jij vraagt voor je producten of diensten en koppel daar een prototype kwalitatieve lead aan. Dit zijn de bedrijven waarbij je de meeste kans maakt omdat ze 1) al interesse hebben getoond in je product en 2) in staat zijn om deze aan te schaffen.

Vind de kwalitatieve leads in jouw database

Vervolgens pak je je database met leads erbij. Dit zijn alle mensen die op welke manier dan ook met jouw bedrijf in aanraking zijn gekomen. Ze kennen je, maar of ze interesse hebben en in staat zijn zaken met je te doen, dat weet je niet. Hier is kwaliteit veel belangrijker dan kwantiteit. Het heeft geen zin om tijd en geld aan waardeloze prospects uit te geven. Heb je 100 kwalitatieve leads die voor de finish staan dan heb je daar veel meer aan dan aan 1000 twijfelaars aan het begin van de race. Van hen weet je niet zeker of ze de klantenreis überhaupt gaan voortzetten en daarbij hebben ze nog een hele lange weg te gaan. Het enige wat kwalitatieve leads nodig hebben is een duwtje in de rug. Het is dus tijd om je database te filteren op, bijvoorbeeld:

  • E-mail adressen en telefoonnummers die niet kloppen. Deze verwijder je direct.
  • De pagina’s die je bezoekers hebben bekeken. Een kwalitatieve lead is door je assortiment gegaan en heeft misschien zelfs een winkelwagen samengesteld terwijl een lead misschien alleen je ‘over ons’ stukje heeft gelezen.
  • Het jaarlijkse inkomen. Daaraan kun je zien of een bedrijf in staat is om een aankoop bij jou te doen. Dat is vooral belangrijk als je dure diensten of producten verkoopt.

DatabasePas je content aan

Nu is het tijd om je te gaan richten op je kwalitatieve leads. Dan is het zaak dat je weet wat ze nodig hebben om klant te worden. Daar pas je vervolgens je content op aan. Heb je bijvoorbeeld een blog met interessante informatie, dan is dat een ideale manier om leads de juiste kant op te sturen. Daarvoor ga je naar je sales team en doe je bij hen navraag over de meest gestelde vragen die ze krijgen van prospects. Dat geeft je een kijkje in de problematiek die omgaat in de hoofden van de mensen die jij aan wilt trekken. Vervolgens laat je een aantal kwalitatieve blogs schrijven die direct antwoord geven op die vragen. Zo bied je je kwalitatieve leads een oplossing en als jij de oplossing aanbiedt voor hun probleem, ben jij degene die ze uitkiezen.

Het is dus zaak om de inhoud van je website aan te passen en bij te vullen met je kwalitatieve lead in je achterhoofd. Je zorgt er dan voor dat je website de juiste bedrijven aantrekt en de doelgroep waarbij de kans dat ze klant worden het grootste is. Kwalitatieve leads hebben al interesse in je producten of diensten, dus ze zullen je website bezoeken, doorlezen en gebruiken om een beslissing te maken. Door deze slim in te richten, duw je ze de juiste richting op.

Je leads kwalificeren

Als het goed is zal je website nu de juiste doelgroep aantrekken en overtuigen om met jou verder te gaan. Je weet wat je kwalitatieve lead is. Dat betekent dat je interesse zal krijgen van een aantal bedrijven en dat gebeurt meestal door het invullen van een formulier. Met deze formulieren verzamel je gegevens. Nu is het belangrijk dat je deze gegevens zo goed mogelijk kwalificeert. De database die je eerder had zat vol met foute informatie en waardeloze prospects. Deze heb je al volledig uitgedund tot alleen de kwalitatieve leads over bleven. Daar wil je de nieuwe kwalitatieve leads aan toevoegen en het liefste heb je dan zo veel mogelijk informatie.

ChecklistHet probleem met online formulieren is dat je veel velden moet toevoegen om deze informatie te krijgen. En helaas willen potentiële klanten het liefste zo min mogelijk velden invullen. Gelukkig zijn daar oplossingen voor te vinden en kun je korte en bondige formulieren samenstellen waarmee je toch alle informatie krijgt die je nodig hebt. Conditional Logic is daar een goed voorbeeld van. Er zijn ook slimme formulieren die je kunt gebruiken die bepaalde velden al invullen aan de hand van de antwoorden die worden gegeven.

Kom erachter hoe Ranking Masters enorme hoeveelheden verkeer naar jouw website kan krijgen...

  • Linkbuilding – wij realiseren relevante backlinks om jouw website te laten uitgroeien tot een autoriteit.
  • Content – wij schrijven de ultieme content die wordt gedeeld, links krijgt en verkeer aantrekt.
  • Techniek – onze specialisten weten exact hoe ze jouw website moeten optimaliseren voor de Google zoekmachine.

Maak een afspraak

Deals afsluiten

De database die je nu hebt met kwalitatieve leads is een gouden document vol met potentiële klanten. Dat betekent dat het tijd is om ze over de finish lijn te trekken. Hoe je dat gaat doen, dat is aan jou, maar er zijn handige programma’s zoals HubSpot en Partdot die je daarbij helpen. Deze Customer Relations Management programma’s bevatten een aantal tools waarmee je de contacten met je kwalitatieve leads nog beter maakt. Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan:

  • Een mailprogramma waarmee je groepen kwalitatieve leads in één keer een persoonlijke e-mail kunt sturen.
  • Een workflow tool zodat je het proces waar mogelijk automatiseert.
  • Social media manager.
  • Een rapportage tool.
  • Een tool om analyses uit te voeren.
  • Een tool om campagnes op te zetten.

Andere manieren om kwalitatieve leads aan te trekken

Er zijn verscheidene andere manieren waarop jij de interesse van kwalitatieve leads kunt trekken en het aanpassen van je website en het opzetten van een kwalitatieve database zijn dan niet de enige. Ga naar Google Analytics en achterhaal waar jouw leads voornamelijk vandaan komen. Analyseer de data en bepaal op die manier waar je focus moet liggen.

Je kunt ook samenwerken met een ander bedrijf om leads te genereren. Zo kunnen zij van hun leads de voor jou kwalitatieve leads naar jou verwijzen en betaal jij daar een provisie over. Dit zijn bijvoorbeeld de bedrijven met een te klein budget dat wel past bij wat jij te bieden hebt.

Als laatste ga je online adverteren, maar richt je je dan op de bedrijven die je als kwalitatieve leads hebt gedefinieerd. Online is het mogelijk om hele specifieke doelgroepen in te stellen, dus daar ligt ook een grote kans.

Wat is internet marketing?

Internet marketing, ook wel online marketing of web marketing genoemd, is een overkoepelende term voor alle marketing methodes die via het internet verlopen. Het is een vorm van digitale marketing, maar niet alle digitale marketing verloopt via het internet. De twee termen zijn dus niet hetzelfde maar overlappen elkaar wel. Internet marketing is overal zichtbaar en voor adverteerders een manier om verkeer aan te trekken en klanten te werven. Je kunt via internet marketing producten verkopen, diensten aanbieden, brand awareness creëren, lezers-, cursisten en abonnees werven en nog veel meer. Het is een uitstekende manier om je online zichtbaarheid te vergroten.

Internet- versus offline marketing

Offline marketing is het tegenovergestelde van internet marketing. Met offline marketing bedoelen we alle marketing methoden die niet digitaal gebeuren. Je kunt dan denken aan het plaatsen van een advertentie in de krant of het uitdelen van een flyer, maar het gaat veel verder dan dat. Relatiegeschenken, het sponsoren van een voetbalclub, het plaatsen van een vlaggetje op een tafel bij een congres of een billboard bij een concert zijn allemaal voorbeelden van offline marketing. Internetmarketing is digitaal, terwijl offline marketing alleen analoog gebeurt.

Het doel is de conversie

Het doel van internet marketing is het binnenhalen van een conversie. Een conversie is een bezoeker die op jouw website een belangrijke actie uitvoert. Heb je een webshop, dan is het iemand die een aankoop doet. Heb je een blog, dan is het iemand die zich daarop abonneert. Verkoop je diensten, dan is het iemand die via een contactformulier een offerte aanvraagt. Bied je cursussen aan, dan is het iemand die zich inschrijft voor de volgende cursusdatum. Door internet marketing uit te voeren trek je meer bezoekers naar je website, maar zorg je er ook voor dat die bezoekers converteren. Het is dan ook niet vreemd dat internet marketing een bijzonder breed begrip is waar een groot aantal methoden onder vallen.

Kom erachter hoe Ranking Masters enorme hoeveelheden verkeer naar jouw website kan krijgen...

  • Linkbuilding – wij realiseren relevante backlinks om jouw website te laten uitgroeien tot een autoriteit.
  • Content – wij schrijven de ultieme content die wordt gedeeld, links krijgt en verkeer aantrekt.
  • Techniek – onze specialisten weten exact hoe ze jouw website moeten optimaliseren voor de Google zoekmachine.

Maak een afspraak

Voorbeelden van internet marketing

Om je een idee te geven van hoe breed het begrip internet marketing is, hebben we hier een lijstje opgesteld met enkele voorbeelden van methoden die onder die noemer vallen.

Web Marketing

Het begint met een goede basis

Door te werken aan internet marketing trek je meer bezoekers naar je website. Het is daarna aan jou om daar een conversie van te maken. Het succes van je internet marketing strategieën wordt dus direct beïnvloed door de kwaliteit van je pagina’s. Stel, je hebt een schitterende advertentiecampagne opgezet die zijn werk begint te doen. Het verkeer naar je website neemt toe en per klik betaal je een bepaald bedrag. Komt dit verkeer terecht op een slechte landingspagina, op een website die traag is en niet laadt, op een error pagina, op een lap tekst waar geen wijs uit te worden is, op de verkeerde productpagina, enzovoorts, dan is je klik weggegooid geld geweest.

Daarom begint internet marketing eigenlijk altijd met SEO en conversie optimalisatie. Je zorgt daarmee dat de basis, dus je website en de landingspagina’s, piekfijn in orde is. Het zijn overtuigende, duidelijke, gestructureerde en mooi vormgegeven pagina’s met een duidelijke call to action. Ze nodigen de bezoeker uit om een actie uit te voeren. Is dat eenmaal klaar, dan kun je aan de andere vormen van internet marketing gaan werken.

De voordelen van internet marketing

Het is nog niet eens zo heel lang geleden dat marketing voornamelijk offline plaatsvond. Je plaatste een advertentie in de krant, liet een folder rondbrengen, stond flyers uit te delen in de hoofdstraat of maakte reclame via je stand bij een congres. Deze manier van adverteren was vaak vrij prijzig en leverde niet altijd de beste resultaten op. Daarnaast was het statisch en had je beperkt invloed op het bereiken van een specifieke doelgroep. Vergelijk deze situatie met internet marketing, en de grote voordelen van deze digitale strategieën worden snel duidelijk.

Basis

1. Internet marketing is goedkoop

Internet marketing maak je zo duur als je zelf wilt. Ga je adverteren via Google Adwords, dan geef je een budget in en ga je daar niet overheen. Het is mogelijk om hele grote advertentiecampagnes op te zetten via Facebook en Google en zo een enorme doelgroep te bereiken en het is mogelijk om het klein aan te pakken, bijvoorbeeld via TikTok of LinkedIn en zo een hele specifieke doelgroep aan te spreken. Internet marketing kan zelfs gratis. Schrijf een blog, deel deze op je sociale media kanalen en je maakt kosteloos reclame.

2. Internet marketing is meetbaar en dynamisch

Vanaf het moment dat je advertentie in de krant gedrukt wordt en de wereld in wordt gestuurd ben je aan de goden overgeleverd. Dat is bij internet marketing niet het geval. Je begint een campagne en houdt vanaf dat moment exact bij hoeveel mensen je advertentie zien, hoeveel erop reageren en hoeveel converteren. Je hebt de mogelijkheid om die gegevens te nemen en je campagne aan te passen, bij te sturen en te perfectioneren. Internet marketing is meetbaar, tot in de kleinste details en dynamisch. Dat zijn grote voordelen, want het geeft je de mogelijkheid om foutjes tijdens de looptijd direct te corrigeren.

Kom erachter hoe Ranking Masters enorme hoeveelheden verkeer naar jouw website kan krijgen...

  • Linkbuilding – wij realiseren relevante backlinks om jouw website te laten uitgroeien tot een autoriteit.
  • Content – wij schrijven de ultieme content die wordt gedeeld, links krijgt en verkeer aantrekt.
  • Techniek – onze specialisten weten exact hoe ze jouw website moeten optimaliseren voor de Google zoekmachine.

Maak een afspraak

3. Internet marketing is specifiek

Door de juiste internet marketing strategieën aan je marketing mix toe te voegen, kun je een hele specifieke doelgroep bereiken. Je kunt je advertenties bijvoorbeeld alleen aan mannen uit jouw regio laten zien die de leeftijd hebben van 25 tot 35 jaar en die geïnteresseerd zijn in het bouwen van modelvliegtuigen. Remarketing is een goed voorbeeld van gericht reclame maken, omdat je dan mensen aanspreekt die al interesse hebben getoond in je dienst, bedrijf of product. Kies een zo specifiek mogelijke doelgroep uit en de kans dat zij op je advertentie reageren is veel groter. Met internet marketing kun je je doelgroep tot in de puntjes definiëren. Daar wordt je campagne automatisch ook veel persoonlijker van.

Hoe zit dat met de nadelen?

Internet marketing is een uitstekende marketing strategie en het is altijd verstandig om minimaal één methode aan je marketing mix toe te voegen. Je hebt genoeg keuze en vindt vast een strategie die past bij wat je verkoopt en wat je doelen zijn. Het is wel belangrijk dat je je dan ook bewust bent van de nadelen die internet marketing met zich meebrengt.

Advertenties1. Mensen zijn advertentie moe

Vooral jongeren, die niet anders meer weten dan dat ze met advertenties gebombardeerd worden als ze een spel spelen, een app gebruiken en sociale media doorlopen, is reclame zo normaal geworden dat ze het niet meer zien. Het is iets waar ze mee moeten leven als ze een YouTube video willen kunnen bekijken of een muziek app willen gebruiken. Er wordt zoveel geadverteerd online dat mensen advertentie moe worden en deze niet meer zien en negeren. Het is zaak dat je met jouw advertenties wel de aandacht trekt en dat is lastig.

2. De concurrentie is groot

De voordelen boven genoemd zijn natuurlijk andere adverteerders niet ontgaan. En daarom wordt er ook erg veel geadverteerd online. Jij moet met die mensen concurreren. Je moet vechten om een advertentieplaats en vervolgens moet je de beste advertentie tonen anders trek je niet de aandacht. Het is een harde wereld, waarin je veel kunt verdienen als je het goed doet en volhoudt. Geef je het op of lopen je campagnes niet, dan krijg je te maken met verliezen en lopen je concurrenten je voorbij.

3. Online reclame irriteert

Een laatste punt waar je goed over na moet denken als je online gaat adverteren is dat mensen hier ook geïrriteerd van kunnen raken als je het niet goed aanpakt. Remarketing is daar een goed voorbeeld van. Als jij gisteren online gezocht hebt naar de prijzen voor vluchten naar Spanje, dan zie je de volgende dag in je nieuwsfeed alleen maar reclame voor de goedkoopste vluchten naar Spanje. Dat kan als opdringerig, privacy schendend en agressief worden ervaren. Een goede manier om deze gevoelens te vermijden is door native advertenties te gebruiken.

Betalen voor internet marketing

Internet marketing is goedkoop, maar in de meeste gevallen niet gratis. Er zijn verschillende manieren waarop je kunt betalen en deze worden bepaald door de manier waarop je besluit te adverteren. De Cost per Click (CPC) methode wordt veel toegepast, wat betekent dat je betaalt per klik op je advertentie. Kies je voor de Cost per Mille (CPM) methode, dan betaal je een bepaald bedrag per 1000 vertoningen van je advertentie. Met de Cost per Lead (CPL) en de Cost per Action (CPA) methoden betaal je pas als je een conversie binnen haalt.

Internet marketing uitbesteden

Internet marketing opzetten kost veel tijd en de meeste bedrijven besteden dit uit. Een specialist stelt de beste internet marketing mix op voor jouw doeleinde en heeft deze veel sneller opgezet dan jij. De kennis en ervaring van een specialist in internet adverteren is dan onmisbaar. Door internet marketing uit te besteden zet je snel een aantal effectieve campagnes op en zal je merken dat het extra verkeer (en de extra conversies) snel volgen.

Wat is domain authority?

Domain authority (DA) is een score die ontwikkeld is door Moz. Aan dit getal kun je zien hoe goed jouw pagina’s in de zoekmachine resultaten zouden moeten scoren. De DA wordt aangegeven met een getal van tussen de 1 en de 100 en hoe hoger je score, hoe groter de kans op een goede plek in de resultaten. Domain authority is een voorspelling, dus het is niet gegarandeerd dat je met een hoge score ook daadwerkelijk op de eerste plaats belandt. Toch is het een score die erg veel wordt toegepast en die je ook kunt gebruiken om je voortgang te meten.

WebsiteGeen standaard voor Google

Ook al is de DA van je website een uitstekende manier om te zien hoe goed Moz vindt dat jij je website hebt opgezet, het is niet een score die door Google gebruikt wordt om de rangschikking te maken. Als jij je DA verbetert, dan heeft dat dus niet automatisch ook effect op de plek die je pagina’s hebben in de zoekmachine resultaten. Het is een goede indicator van je huidige situatie, een manier om je eigen pagina’s met die van concurrenten te vergelijken en je kunt er je voortgang mee meten, maar Google zelf kijkt er niet naar. De domain authority is een score van Moz om te voorspellen hoe goed jouw pagina’s het in de zoekmachine resultaten zouden kunnen doen.

Wat is CPM?

CPM is een online betalingsmodel voor advertenties. Het is een afkorting die staat voor Cost per Mille en het wordt ook wel eens Cost per Thousand genoemd. Het bedrag dat eraan gekoppeld wordt is het bedrag dat de adverteerder betaalt per 1000 vertoningen. Dit model wordt door verscheidene websites aangeboden en je kunt er bijvoorbeeld mee betalen als je adverteert via Google, via Amazon, via Bing of via Facebook. Als jij van plan bent om online te gaan adverteren, dan is CPM een afkorting waar je niet onderuit kunt. Daarom vind je hier informatie over deze betalingsmethode, over wanneer je hem het beste inzet en over de voor- en nadelen ervan.

Twee soorten CPM

2 soortenCPM is dus het bedrag dat je betaalt aan een advertentieaanbieder per 1000 keer dat je advertentie wordt getoond. Er wordt onderscheid gemaakt tussen bruto CPM en netto CPM.

  • Bruto CPM: bij deze optie wordt elke view van je advertentie meegeteld, ook als deze meerdere malen aan dezelfde persoon is getoond. Hier wordt je advertentie dus door maximaal 1000 verschillende personen gezien.
  • Netto CPM: dit is het aantal keren dat de advertentie aan afzonderlijke personen is getoond. Het betreft hier dus altijd precies 1000 unieke internetgebruikers.

Wanneer wordt CPM ingezet?

Het CPM betaalmodel wordt voornamelijk gebruikt bij advertenties die op websites of in apps tevoorschijn komen. Dit zijn bijvoorbeeld de banners of video’s die je in het Google Display Netwerk laat plaatsen. Wil je adverteren in de zoekresultaten van, bijvoorbeeld Google, Bing of Amazon, dan gebruik je daar de CPC (Cost per Click) methode voor. Ga je adverteren via het Google Display netwerk, dan wordt jouw advertentie op de miljoenen websites en apps van Google geplaatst. Het is dan beter om per 1000 vertoningen te betalen.

De CPM uitrekenen

Het bedrag dat je betaalt per 1000 vertoningen wordt op een hele simpele manier uitgerekend. Je neemt de prijs voor de advertentie en deelt dat door het aantal mensen dat je er met het medium mee kunt bereiken. De uitkomst vermenigvuldig je dan met 1000. Stel, je advertentie kost 100 euro en je bereikt er 5000 mensen mee, dan is je CPM 100 : 5000 = 0.02 x 1000 = 20 euro.

De voor en nadelen van het CPM model

Je kunt de CPM op verschillende manieren toepassen. Je kunt het als betalingsmodel kiezen voor jouw advertentiecampagne, maar je kunt het ook als maatstaf nemen om te bepalen welk medium voor jou de goedkoopste advertentiemogelijkheden biedt. Het CPM model heeft in beide situaties een aantal voor- en nadelen.

Voordelen CPM

  • Ga je adverteren en CPM betalen, dan zijn de kosten voor je advertentiecampagne vaak lager dan wanneer je het CPC model gebruikt.
  • Je kunt je online advertentiemogelijkheden vergelijken en zo het financieel verstandigste medium uitkiezen.
  • Adverteren op websites en CPM betalen is een uitstekende manier om brand awareness op te bouwen.

Nadelen CPM

  • Je betaalt per 1000 vertoningen, maar het is goed mogelijk dat niemand van alle mensen die je advertentie gezien hebben erop klikt.
  • Het is moeilijk om te meten wat het bereik en de effectiviteit is geweest van jouw advertentiecampagne.
  • Bij deze betaalmethode draait het om kwantiteit en niet om kwaliteit.

Wanneer is de CPM betaalmethode de beste keuze?

De meeste mensen die de CPM betaalmethode uitkiezen doen dat als ze adverteren met banners, foto- en videoadvertenties. Deze worden geplaatst in apps of op websites en niet bij de zoekmachine resultaten. De plaatsing van de advertenties is dus ook niet gebonden aan een zoekwoord, maar je laat ze zien aan een bepaalde doelgroep. Het is ook een methode om de kosten van een online advertentiecampagne te voorspellen en om zo een medium uit te kiezen die je voor jouw advertenties wilt gebruiken. Voor alle andere gevallen zijn er ook alternatieve betaalmethodes die je kunt toepassen.

1. De CPC methode

CPC is een afkorting die staat voor Cost per Click. Het is het bedrag dat je betaalt voor elke keer dat iemand op jouw advertentie klikt. De prijs daarvan is afhankelijk van verschillende factoren. Zo wordt deze optie vaak gebruikt voor het adverteren in de SERPs van Google en dan bepaalt de concurrentie op het zoekwoord de CPC prijs. Deze plekken worden namelijk geveild. Als er een zoekwoord wordt ingetypt waar advertenties bij geplaatst worden, dan is het de adverteerder die het hoogste CPC bedrag biedt die bovenaan komt te staan.

CPC methodeCPC is dus een betaalmethode die gebruikt wordt voor gesponsorde advertenties die tussen de zoekmachine resultaten komen te staan. Je treft het aan bij zoekmachines, maar ook bij verkoopplatforms zoals Bing, Marktplaats en Bol.com. Jij bepaalt de CPC. Het is belangrijk om die goed in te stellen. Een te laag bod en je advertentie wordt niet getoond en een te hoog bod en je maakt minder winst.

2. De CPA methode

De afkorting CPA staat voor Cost per Action. Je betaalt voor elke conversie die je maakt met je advertentie. Stel, je verkoopt schoenen, dan betaal je elke keer dat iemand die via een advertentie bij je website is beland en daar een aankoop heeft gedaan een bepaald bedrag. Deze bedragen liggen veel hoger dan bij de CPC- of CPM methodes, want er staat een conversie tegenover. Met conversie wordt niet alleen een aankoop bedoeld, maar elke keer dat iemand op jouw website een bepaalde actie uitvoert. Het invullen van een contactformulier is een conversie en ook het inschrijven voor een nieuwsbrief.

De CPA methode is een methode die vooral door ervaren adverteerders wordt gebruikt. De prijs kan erg hoog oplopen en het is dus mogelijk om verliezen te draaien. Tegelijkertijd is het een methode waarmee er altijd een conversie tegenover de betaling staat. Dat is bij de andere twee modellen niet zo. Je weet dus dat je alleen betaalt als je daar ook wat voor terug krijgt. Het is zaak om de CPA laag genoeg te houden om winst te maken en hoog genoeg om de concurrentie aan te kunnen. Dat is ook de reden dat deze methode vaker pas bij meer ervaring met online adverteren wordt toegepast.

Wat is native advertising?

Domain authority (DA) is een score die ontwikkeld is door Moz. Aan dit getal kun je zien hoe goed jouw pagina’s in de zoekmachine resultaten zouden moeten scoren. De DA wordt aangegeven met een getal van tussen de 1 en de 100 en hoe hoger je score, hoe groter de kans op een goede plek in de resultaten. Domain authority is een voorspelling, dus het is niet gegarandeerd dat je met een hoge score ook daadwerkelijk op de eerste plaats belandt. Toch is het een score die erg veel wordt toegepast en die je ook kunt gebruiken om je voortgang te meten.

WebsiteGeen standaard voor Google

Ook al is de DA van je website een uitstekende manier om te zien hoe goed Moz vindt dat jij je website hebt opgezet, het is niet een score die door Google gebruikt wordt om de rangschikking te maken. Als jij je DA verbetert, dan heeft dat dus niet automatisch ook effect op de plek die je pagina’s hebben in de zoekmachine resultaten. Het is een goede indicator van je huidige situatie, een manier om je eigen pagina’s met die van concurrenten te vergelijken en je kunt er je voortgang mee meten, maar Google zelf kijkt er niet naar. De domain authority is een score van Moz om te voorspellen hoe goed jouw pagina’s het in de zoekmachine resultaten zouden kunnen doen.

Wat is CPA?

CPA is een afkorting die staat voor Cost Per Action. Het is een betalingsmodel voor internet adverteren, affiliate marketing en andere vormen van digitale marketing. Als jij een advertentiecampagne start en daarvoor de CPA betaling uitkiest, dan betaal je alleen een bepaald bedrag de advertentie tot een bepaalde actie leidt. De actie bepaal je zelf, maar moet dus voor jou belangrijk zijn. Het verkopen van een product, het inschrijven bij een nieuwsbrief en het invullen van een contactformulier vallen hier allemaal onder. De actie is eigenlijk bijna altijd een conversie, wat betekent dat je alleen betaalt als iemand door jouw advertentie de gewenste handelingen uitvoert.

CPA, CPS en CPL

Cost per Action wordt ook wel eens Cost per Sale genoemd. Dit is dan voornamelijk van toepassing op webwinkels of B2B bedrijven die producten verkopen en waarbij een verkoop tot stand komt. De afkorting CPL staat voor Cost per Lead en die wordt meer gebruikt voor bedrijven die diensten aanbieden. Een lead is dan bijvoorbeeld iemand die een online contactformulier invult om een offerte op te vragen. Je krijgt een potentiële klant aangeleverd die jij uiteindelijk nog moet converteren door een goede offerte te maken of door het contact dat zij leggen verder te ontwikkelen.

Wanneer wordt CPA gebruikt?

De CPA betalingsmethode wordt in verschillende situaties gebruikt. De meest bekende daarvan zijn Google Ads en affiliate marketing, maar ook bij andere advertentieaanbieders komt hij naar voren.

Bedrijven

1. CPA bij affiliate marketing

Affiliate marketing is een online marketing methode waarbij drie partijen zijn betrokken. De adverteerder gaat naar een affiliate netwerk om in contact te komen met een merchant. Deze merchant toont vervolgens jouw advertentie op zijn of haar pagina’s en krijgt daar van jou een vergoeding voor. Wat deze vergoeding precies is, dat spreek je onderling af. Eén van de mogelijkheden is om een CPA te rekenen. Elke keer als de merchant jou van een lead of een verkoop voorziet, betaal je hen een bepaald bedrag. Het netwerk zorgt ervoor dat dit alles netjes en naar behoren wordt afgerond en ontvangt daar ook een vergoeding voor.

2. CPA in Google Ads

Ook als je adverteert via Google Ads kun je voor het CPA betalingsmodel kiezen. Dit is een veel minder populaire keuze dan de Cost per Click- of Cost per Mille opties. Het bedrag dat je inzet is hoger, omdat je er 1) altijd een conversie tegenover staat en 2) de ‘actie’ veel minder vaak zal worden uitgevoerd. Google Ads kijkt naar je kwaliteitsscore om de hoogte van je CPA te bepalen, dus dit is een optie die vooral door de doorgewinterde Google Ads gebruikers wordt benut. Gemiddeld ligt de CPA in Google Ads rond de $60, maar dat hangt sterk af van de industrie waarin je werkbaar bent.

3. CPA in andere situaties

Er zijn ook andere situaties waarin het CPA betalingssysteem kan worden toegepast. Wil je bijvoorbeeld adverteren via andere grote platforms zoals Facebook, Amazon en Instagram, dan wordt de optie ook regelmatig aangeboden. Het is een optie die door de ervaren online adverteerders wordt toegepast en waarmee je dus ook alleen betaalt als je reclamecampagne doet wat het moet doen.

 Wanneer is CPA geen goede optie?

Het grote voordeel van CPA is dat je alleen betaalt als er een conversie plaatsvindt. Het bedrag dat je betaalt is hoger dan bij de andere betalingsmogelijkheden, maar je krijgt er ook echt iets voor terug. Het is het geld vaak meer dan waard. De hoogte van het CPA bedrag is afhankelijk van je kwaliteitsscore en die bouw je op. Begin je dus net met online adverteren, dan is CPA vaak een minder goede optie. Daarnaast zijn de kosten hoog, dus mensen met een laag budget zullen het mogelijk ook niet als optie kiezen. CPA wordt het meest gekozen door ervaren en succesvolle online adverteerders.

Adverteren platforms

Wat zijn de alternatieven?

Als jij besloten hebt dat CPA niet de beste betalingsmethode voor jou is, dan zijn er een aantal alternatieven. De meest bekende zijn de CPC- en de CPM modellen. Deze worden door de meeste online advertentieaanbieders gebruikt dus het is goed om je daar bekend mee te maken.

  • CPC: kies je voor het Cost per Click model, dan betaal je elke keer dat iemand op je advertentie klikt. Hier haal je dus niet altijd een lead of een conversie uit. De CPC prijs is daarom ook veel lager. Deze hangt af van het zoekwoord dat je gebruikt, bijvoorbeeld, en je kwaliteitsscore. Dit model wordt aangeboden als je in de SERPs besluit te adverteren.
  • CPM: het Cost per Mille model is een goede optie als je wilt adverteren op websites en apps. Dit zijn banners, video’s en ook tekstadvertenties die getoond worden als iemand een pagina bezoekt of een gratis versie van een app gebruikt. Je betaalt een bepaald bedrag per 1000 vertoningen van je advertentie.

Wat is het beste betalingsmodel voor jou?

Het is aan jou om te betalen of CPA het beste betalingsmodel is voor jou. De meeste mensen besluiten om met CPC of met CPM te beginnen, maar dat hoeft niet. Er is bijvoorbeeld ook Google Target CPA bidding waarbij Google uitrekent en volledig automatiseert hoeveel je voor CPA betaalt en je zo dus binnen je budget blijft. Het juiste betalingsmodel zal afhangen van wat je verkoopt, wat de concurrentie is, waar jij je goed bij voelt en wat je kunt betalen.

Goed toegepast is CPA een methode waarmee je winst maakt. Tegenover elke betaling staat altijd een conversie. Doe je het niet goed, dan kun je ook verliezen en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Daarom is het verstandig om je hier erg goed over in te lezen of om een specialist te vragen je online marketingcampagnes op te zetten. Zij weten exact wat het beste betalingsmodel is voor jou en hoe jij het meeste uit je advertenties haalt. Lopen deze, dan kan de specialist ze onderhouden of neem je het zelf over.

Wat is DuckDuckGo?

DuckDuckGo is net als Google en Bing een zoekmachine. Je gebruikt het om je weg te vinden op het internet en om uit de miljarden websites die worden aangeboden de pagina te vinden die jou antwoord geeft op je vragen. DuckDuckGo als zoekmachine wordt steeds populairder en dat komt doordat het iets aanbiedt wat de meeste andere zoekmachines niet kunnen. Als jij DuckDuckGo gebruikt dan blijf je namelijk volledig anoniem. De resultaten die je te zien krijgt zijn objectief en exact hetzelfde als bij iemand anders die hetzelfde zoekwoord intypt.

Dit alles maakt DuckDuckGo dus transparant, eerlijk en betrouwbaar en dat is een gemis in de digitale wereld van vandaag waar remarketing en gepersonaliseerde zoekresultaten centraal staan. Er is weinig wat je online kunt doen en wat niet wordt opgeslagen en gebruikt om jou te overtuigen of te helpen. Sommige mensen vinden dit fijn en gemakkelijk terwijl het bij andere mensen privacy zorgen opwekt. Zoek met DuckDuckGo en jij blijft de enige die weet wat je doet.

DuckDuckGo en anonimiteit

Door anonimiteit aan te bieden, speelt DuckDuckGo in op een dringende behoefte bij internetgebruikers. Het feit dat je niet anoniem bent komt erg duidelijk naar voren als je voor remarketing wordt gebruikt. Je hebt vast wel eens naar iets gezocht, bijvoorbeeld vluchten naar New York, en vervolgens zie je alleen maar reclame van bedrijven die goedkope vluchten naar New York aanbieden. Google bewaart jouw zoekgeschiedenis voor goed.

AnoniemOmdat je altijd gevolgd wordt, wat je ook doet online, zijn je interesses en voorkeuren ook bekend. Informatie die je opzoekt over een politieke partij, over een bepaalde band, over een sport, over emigreren naar het buitenland, over het telen van groenten of over het bakken van een cake wordt allemaal opgeslagen in een database. Adverteerders spelen daar op in, maar Google ook door je een lijst met resultaten te tonen waarvan zij denken dat jij ze zult waarderen. Bij DuckDuckGo behoort dat allemaal tot de verleden tijd.

Hoe doet DuckDuckGo dat?

DuckDuckGo maakt gebruik van het zogenaamde Tor netwerk en als je besluit om het te downloaden voor Chrome, dan krijg je anonieme zoekopdrachten, ze blokkeren de trackers en bieden een waterdichte encryptie aan. Het Tor netwerk bestaat namelijk uit een aantal zeer goed beveiligde computers. Op het moment dat jij een zoekopdracht intypt, dan wordt deze langs een aantal van die computers gestuurd en dat verbergt niet alleen de bron, maar ook de zoekopdracht zelf. Door deze mate van encryptie is niets meer door derden te detecteren.

En nadat je gezocht hebt?

Hoe zit dat dan met je veiligheid als je DuckDuckGo verlaat en één van de resultaten hebt aangeklikt? Verdwijnt je anonimiteit dan ineens? Het antwoord daarop is in de meeste gevallen nee, want websites moeten tegenwoordig ook beveiligd zijn met een encryptie. Dat zie je aan het slotje op de adresbalk en de https aanhef van het adres. Als je alleen naar websites gaat die een encryptie hebben, dan blijf je ook na het zoeken anoniem. Jij hebt de informatie gevonden die je nodig hebt en niemand anders weet daar van.

DuckDuckGo en personalisatie

Bij DuckDuckGo weet je zeker dat je anoniem blijft en dat je geen ‘slachtoffer’ wordt van personalisatie. De zoekresultaten die jij krijgt als je in Google een zoekterm intypt zijn anders dan die van je buurman als deze dezelfde zoekterm gebruikt. En dat komt doordat Google bijgehouden heeft wat jij online hebt gedaan. De zoekresultaten worden daarop aangepast en Google hoopt daarmee jou van informatie te voorzien die bij jou past en je buurman van informatie die bij hem past. Jullie zijn immers verschillende personen met verschillende interesses en benodigdheden?

In principe is dit een uitstekende manier om tot de juiste informatie te komen, maar het maakt de rangschikking die Google aanbiedt ook objectief. Personalisatie geeft jou resultaten waarvan Google denkt dat je ze zal waarderen, maar zijn dat ook de beste resultaten?

De filter bubble

Sommige mensen vinden dit fijn en krijgen het gevoel in de watten gelegd te worden door de zoekmachine. Andere mensen vinden het eng en zien liever een objectieve rangschikking met alternatieven en andere meningen. Het gevolg van personalisatie is wat experts de filter bubble noemen. Google toont uit alle resultaten die bij een bepaald zoekwoord passen alleen de pagina’s die aansluiten bij jouw opvattingen en voorkeuren. Je ziet dus ook nooit iets anders meer. Raak je in de filter bubble terecht, dan wordt wat je te zien krijgt door Google dus erg beperkt. Ze beschermen je van andere meningen en opvattingen, terwijl je daar juist zo veel van kunt leren. Als je DuckDuckGo gebruikt dan kom je nooit in deze filter bubble vast te zitten.

DuckDuckGo en SEO

DuckDuckGo wordt al steeds vaker gebruikt en verwacht wordt dat dit alleen maar zal groeien. Online privacy schandalen en het feit dat je constant bewust gemaakt wordt van hoe anoniem je online niet bent zijn daar grote bijdragers aan. Op veel mensen komt het agressief over als iemand je een reclame voor rode dames laarzen onder de neus drukt omdat je daar de dag ervoor toevallig naar had gezocht. Als website eigenaar kan het dus verstandig zijn om ook jouw pagina’s op een zoekmachine als DuckDuckGo te richten, voor SEO. Gelukkig hoef je dan waarschijnlijk weinig te veranderen, want DuckDuckGo kijkt, net als Google, voornamelijk naar de volgende kenmerken.

Veiligheid1. Veiligheid

Uiteraard staat veiligheid bij DuckduckGo erg hoog in het vaandel. Heb je dit nog niet gedaan, dan regel dus de juiste certificaten zodat jouw website ook de juiste encryptie krijgt en een https adres.

2. Gebruiksvriendelijkheid

DuckDuckGo wil haar gebruikers van veilige en kwalitatieve websites voorzien. Zorg er dus voor dat jouw pagina’s goed gestructureerd zijn, dat ze unieke teksten bevatten, dat je foto’s en video’s toevoegt, dat je gebruik maakt van externe- en interne links, enzovoorts.

3. Gebruik zoekwoorden

Net als Google gebruikt DuckDuckGo ook zoekwoorden bij het aanwijzen van de juiste pagina’s bij een zoekopdracht. Geef ze dus een hint over de inhoud van je pagina’s door de juiste termen op de juiste plekken te verwerken.