Online vindbaarheid verbeteren met deze 8 stappen

Kijk je wel eens naar de derde pagina van Google wanneer je op zoek bent naar een product of dienst? Waarschijnlijk niet. En waarschijnlijk doet jouw doelgroep dat ook niet, kort gezegd is dat waarom SEO zo belangrijk is.

Search Engine Optimization, ofwel SEO, is de werkwijze om de zichtbaarheid van je website te vergroten. Wanneer je erop doelt dat mensen je vinden via een Google zoekopdracht, is zoekmachine optimalisatie essentieel. Je zult namelijk geen leads voor je bedrijf kunnen genereren als niemand je online kan vinden.

De reden waarom andere websites hoger in Google scoren dan jij, is dat ze bewust moeite doen om hun SEO te verbeteren. Gelukkig is het nog niet te laat om aan de slag te gaan. Er zijn bepaalde dingen die je kunt doen om je kansen op een hogere Google ranking te vergroten. De online vindbaarheid van jouw website verbeteren kan met de volgende 8 stappen:

Stap 1: je website verbeteren voor klanten

De eerste manier om de ranking van jouw website in Google te verbeteren, is het optimaliseren van de ervaring voor klanten. Het is van groot belang om regelmatig controles uit te voeren en ervoor te zorgen dat je website goed werkt.

Meer dan 60% van alle internetgebruikers gebruikt hun mobiele telefoon om online te zoeken; daarom is het zaak dat bedrijven ervoor zorgen dat hun website snel laadt op zowel desktops als mobiele telefoons. De ranking van je website wordt mede beïnvloed door de manier waarop de website is opgemaakt. Google vindt het belangrijk dat de bezoekers gemakkelijk door websites kunnen navigeren. Daarbij is één onderdeel van essentieel belang: de ‘site speed’, ofwel laadtijd.

De laadtijd van je pagina is om een paar redenen belangrijk

Als je laadsnelheid te traag is, zal Google dat herkennen. De gevolgen daarvan zijn dat je ranking op Google daalt. Een trage website heeft ook invloed op je website bezoekers, niet alleen op het algoritme van Google. Bijna de helft van de bezoekers verlaat een website als het langer dan 3 seconden duurt voordat de pagina geladen is.

Aan de andere kant zullen mensen blijven terugkomen als je website snel laadt. Het algoritme van Google herkent (naast de laadsnelheid en andere vormen van technische optimalisatie) de populariteit van je website en past je ranking daarop aan.

Stap 2: Google Mijn Bedrijf om online vindbaarheid te verbeteren

Google Mijn Bedrijf, ofwel GMB, biedt bedrijven de mogelijkheid om in de zoekresultaten van Google te verschijnen. Het mooie daarvan, is dat het creëren van een Google Mijn Bedrijf vermelding gratis is. Google Mijn Bedrijf biedt de mogelijkheid om je bedrijfslocatie op te nemen in Google Maps en in de lokale zoekresultaten. Hier kun je belangrijke informatie over je bedrijf meedelen, waaronder de openingstijden, contactgegevens, reviews en een link naar je website.

Ook al heb je geen fysieke winkel maar run je een online onderneming, is het noodzakelijk om een Google Mijn Bedrijf pagina te hebben. Voer hier altijd volledige en recente gegevens in en werk je GMB pagina regelmatig bij. Je moet je Google Mijn Bedrijf profiel actueel houden om echt van de voordelen te kunnen profiteren.

Stap 3 voor een betere online vindbaarheid: gebruik lokale SEO

Google Mijn Bedrijf is een vorm van lokale SEO. Lokale SEO helpt je bedrijf op te vallen en helpt meer verkeer naar je website te leiden, omdat deze leads afkomstig zijn van mensen die specifiek zoeken naar producten of diensten in de buurt. Omdat er gezocht wordt op producten of diensten die jij aanbiedt, en je ook nog in de buurt bent, is de kans groot dat lokale SEO een hoog conversiepercentage zal opleveren. Lokale zoekresultaten omvatten meestal zoekopdrachten als: “Dienst of product” in “stad of dorp”. Denk bijvoorbeeld aan “kapper in Utrecht”, of “Slotenmaker in Den Haag.”

Google herkent lokale aanbieders aan de hand van geografische gegevens en zal daar zoekopdrachten aan koppelen. Wanneer iemand bijvoorbeeld zoekt naar een Chinees restaurant, leidt Google daaruit af dat de zoeker restaurants in zijn of haar buurt zoekt.

Stap 4: aan de slag met bloggen

Blogs schrijven is een effectieve manier om je doelgroep te bereiken en de ranking van de website van je bedrijf te verbeteren. Regelmatig SEO content over de nieuwste trends, nieuwe producten of diensten op je SEO blog plaatsen, zorgt voor meer verkeer. Ook de vragen van je klanten beantwoorden aan de hand van blogartikelen is een slimme manier om mensen naar je website te trekken. Goede content marketing met de juiste zoekwoorden is een belangrijk onderdeel. Vergeet bovendien bij recente blogs niet de meta beschrijvingen juist in te stellen.

Blogs schrijven is dus goed voor SEO omdat het een bijdrage levert aan allerlei belangrijke ranking factoren. Een regelmatig bijgewerkte blog met blogberichten van hoge kwaliteit over onderwerpen die relevant zijn voor je webpagina’s, diensten, producten, en publiek, kan een groot verschil maken in hoe je site als geheel in zoekmachines scoort.

SEO Expert tip: een kwalitatieve blog is voor andere websites een reden om naar jouw site te linken.

Stap 5: maak gebruik van Rich Snippets voor een hogere SEO ranking

Snippets zijn korte stukjes content die de bezoeker bij zijn zoekopdrachten direct onder de URL te zien krijgt. Rich snippets voegen een kleine hoeveelheid informatie toe om de gebruiker meer waardevolle informatie te bieden, en geven zo een completer overzicht van wat de gebruiker kan verwachten bij het openen van de link.

Rich snippets (ook wel rich results genoemd) zijn Google zoekresultaten met aanvullende informatie over de inhoud van een pagina die wordt weergegeven naast de titel, beschrijving, en URL – waardoor ze visueel aantrekkelijker worden en beter opvallen dan andere snippets in SERPs. Met andere woorden, en net iets mooiere etalage dan je buurman!

Goede content om online zichtbaarheid te verbeteren

Een voorbeeld: op Google zoekt iemand naar een bepaalde zoekterm: “recepten voor chocoladetaart”. De rich snippets die Google dan toont zijn de resultaten waarbij onder de URL belangrijke informatie te zien is, zoals de beoordeling van het recept, de tijd die nodig is om het te maken, een afbeelding van het recept, enzovoorts.

Doordat met rich snippets meer informatie wordt gegeven dan met gewone snippets, wordt meer ruimte in beslag genomen, bevorderen ze de zichtbaarheid van je content, en vergroten ze je click-through rate.

Stap 6 voor betere online vindbaarheid: FAQ pagina’s zijn goed voor SEO

Mits ze natuurlijk voor relevante zoekwoorden zijn geoptimaliseerd, goed ontworpen zijn en voor een optimale gebruikerservaring (UX) zorgen, én op de juiste manier met gestructureerde data zijn opgezet, zijn FAQ pagina’s van grote meerwaarde voor de organische zoekresultaten. Nog veel belangrijker is dat FAQ pagina’s helpen bij het beantwoorden van vragen waar je potentiële klanten nadrukkelijk naar op zoek zijn zodat je ze een stapje dichterbij een oplossing brengt. Goede FAQ pagina’s zijn goed voor SEO. Meta beschrijvingen zijn vanzelfsprekend ook hier aan te raden voor een hogere online vindbaarheid. Zelf hebben wij ook een categorie met veel gestelde SEO vragen.

Het bovenstaande antwoord schetst een levendig beeld van je bedrijf dat organisch verkeer en winstgevendheid oogst uit FAQ pagina’s, maar de vruchten van je arbeid hangen af van een sleutelcomponent: goed geoptimaliseerde en SEO-vriendelijke inhoud.

Stap 7: linkbuilding is onmisbaar bij een complete SEO strategie

Gezien Google’s algoritmen zeer complex zijn en voortdurend in ontwikkeling blijven, spelen links nog steeds een belangrijke en bepalende rol in welke sites voor welke trefwoorden ranken. Het opbouwen van links (linkbuilding) is in SEO veruit de belangrijkste tactiek, omdat links een signaal aan Google zijn dat jouw site een betrouwbare informatiebron is, die het waard is om geciteerd te worden.

Er zijn weliswaar verschillende manieren waarmee je zelf kunt proberen aan linkbuilding te doen. Toch zijn er veel mensen die de hulp inroepen van een linkbuilding bureau om online vindbaar te worden. In de meeste gevallen is een beroep doen op een linkbuilding bureau een veilige en vertrouwde manier om met linkbuilding aan de slag te gaan. Zij hebben immers de kennis van online vindbaarheid en de andere online kanalen.

Stap 8: analyseer en optimaliseer voor hogere SEO posities

Richt je pijlen op meer dan alleen de positie van je zoekwoorden. Vergeet niet data zoals organisch verkeer en on-site gedrag zoals click-through en bounce rates bij te houden. Als je dit niet doet, weet je namelijk niet goed waar je staat op het moment dat je begint met SEO. Zo kan het lastig zijn om concrete resultaten in te zien. Om je progressie bij te houden zijn Google Analytics en Google Search Console de aangewezen tools. Het levert je enorm veel cruciale informatie op om een doeltreffende SEO strategie op te stellen en waar nodig bij te schaven.

Verschillende SEO niches, verschillende concurrentiedruk

SEO is niet meer zo eenvoudig als in de begindagen van Google. Een website simpelweg online plaatsen en verwachten dat de site automatisch op de eerste pagina van Google komt voor de trefwoorden waar je je op richt? Dat is al jaren niet meer het geval, er is tegenwoordig flinke concurrentie op SEO gebied. De SEO concurrentie in sommige niches is heviger dan in andere niches.

Tegenwoordig gaat het er bij SEO niet meer om wie de meeste backlinks creëert (linkbuilding) of wie de meeste keywords op de website zet. SEO vereist meer dan dat, en dat is maar goed ook. Met de juiste SEO strategie kun je je concurrenten te slim af zijn en je website op de eerste pagina van Google laten ranken.

Concurrentie binnen niches

De mate van concurrentie is niet voor iedere niche hetzelfde. Dat heeft niet alleen betrekking op zoekmachine optimalisatie. Ondernemers die een bedrijf starten op basis van een verkeerde aanname, kunnen onverhoopt terecht raken in een verzadigde markt. Een verkeerde aanname is denken dat ze een onaangeboorde SEO niche gevonden hebben, gebaseerd op hun eigen perceptie, of hun gewenste doelgroep.

Niches met geen of weinig concurrenten, die zijn er haast niet. Gelukkig bieden niches met veel concurrentie meestal flinke verdiensten; het is niet voor niets dat deze markt verzadigd is. Een markt of niche wordt immers concurrerend doordat er veel te verdienen valt, en concurrerende markten bieden ongelooflijk veel mogelijkheden om op te schalen. Een van die mogelijkheden is opschalen op het gebied van SEO.

Hoe start je met SEO in een verzadigde niche?

Voordat je een actieplan maakt, is het van cruciaal belang je SEO concurrentie te begrijpen. Beoordeel je SEO concurrentie zowel op macro- als op microniveau. Bekijk je niche in het algemeen: heb je inderdaad te maken met een verzadigde niche? Verzadigde SEO niches zijn te herkennen aan het aantal websites, de content erop en het aantal websites met een hoge domein autoriteit.

Nog een factor om rekening mee te houden is de zogenaamde ‘lifetime value’ van een lead of klant. Deze waarde correleert vaak met de kosten voor een click, de PPC. Waar een lead misschien niet al te veel waard is in sommige niches, denk aan een lokale supermarkt of bakker, zijn leads in andere niches tot wel duizenden euro’s waard. Denk dan aan verzekeraars, advocatenkantoren, hypotheekverstrekkers en producenten van bedrijfssoftware.

Houd ook rekening met het volgende: de SEO concurrentie kan correleren met een seizoensgebonden vraag. Denk aan zomervakanties boeken in het voorjaar, Kerstaankopen, jurkjes en sieraden in november en chocolade en bloemen voor Valentijnsdag. Na deze data dalen het verkeer en de koopintentie.

SEO strategieën voor concurrerende niches

Het verkrijgen van verkeer naar een website blijft tot nu toe een van de meest uitdagende klussen. De meeste zoekresultaten worden namelijk ingenomen door grote merken of enorme op-content-gebaseerde websites. Startende ondernemingen en beginnelingen maken maar zelden kans om op de eerste pagina van zoekmachines te komen.

Het verslaan van SEO concurrentie in concurrerende niches begint bij een goede basis: een sterke online aanwezigheid en een goede online reputatie. Zonder die fundering zul je je positie niet kunnen handhaven wanneer nieuwe concurrenten de markt betreden. Het creëren van een sterk merk begint met het bouwen van een website. Echter daarmee is de basis nog niet compleet. Publiceer op je blog regelmatig nuttige en informatieve content, laat mensen commentaar geven en vragen stellen en reageer ook regelmatig op het commentaar en de vragen. Online actief blijven helpt bij het versterken van je SEO posities.

Zoekwoordonderzoek doen – maak gebruik van long-tail keywords

Ga tijdens het zoekwoordonderzoek op zoek naar trefwoorden die een gemiddeld tot hoog maandelijks zoekvolume hebben, én een lage concurrentie. Dit zal niet eenvoudig zijn, geschikte keywords vinden in een concurrerende niche is inderdaad lastig. Dat is waar long-tail zoekwoorden een rol spelen.

Een short-tail trefwoord, het tegenovergestelde van een long-tail trefwoord, bestaat over het algemeen uit 1 tot 3 woorden. ‘SEO’ is een voorbeeld van een short-tail trefwoord. ‘SEO strategieën in concurrerende niches’ is een long-tail zoekwoord. Long-tail zoekwoorden hebben over het algemeen nog steeds flinke maandelijkse zoekvolumes. Het zoekvolume is doorgaans kleiner dan van vergelijkbare short-tail keywords, maar reken maar dat er minder concurrentie is op long-tail keywords, waardoor het makkelijker is om er op te ranken.

Met long-form content hoger ranken in een competitieve niche

Long-form content is essentieel. Zonder long-form content zul je het moeilijk hebben om SEO rankings te krijgen in een concurrerende niche. Long-form content bevat, zoals de naam al doet vermoeden, lange stukken informatieve content die de lezer over het algemeen verder brengt. Het brengt de lezer verder dan de oorspronkelijke zoekvraag. Het is een uitgelezen mogelijkheid om dieper op de klantbehoefte in te gaan. Bij long-form content gaat het erom dat je kiest voor kwaliteit boven kwantiteit.

Long-form content is een uitstekend uitgangspunt voor SEO en online zichtbaarheid, waarmee je meer verkeer naar je site kunt trekken. Bovendien is het effectief voor het opbouwen van je merk en het demonstreren van thought leadership. Bovendien bied je aan de hand van long-form content een volledige en betere ervaring aan de bezoeker van je site. Wanneer je aan de slag gaat met het schrijven van long-form content, ook wel on-page content, is zoekwoordonderzoek essentieel.

Long-tail keywords en long-form content? Absoluut gebruiken!

Tijdens je SEO onderzoek bepaal je de keywords en analyseer je de concurrentie die op deze keywords scoren. Wanneer hun artikelen rond de 1.000 woorden bevatten, is het zaak dat je een artikel schrijft dat een groter aantal woorden heeft.

Zorg er bij long-form content wel voor dat je de kwaliteit van de artikelen niet uit het oog verliest. Zorg ervoor dat je artikel ingaat op alle punten die aan de bod komen in de content van je concurrentie.

Benieuwd hoe jij jouw posities in de zoekmachines kan blijven verbeteren? Vraag dan een gratis quickscan aan.

SEO posities winnen in verzadigde niches, kan dat nog wel?

Of je je nu focust op de niche voor verzekeraars of personal trainers, een e-commerce webshop runt of in een verzadigde niche wilt groeien: de realiteit is dat je kunt concurreren in elk van de duizenden niche-industrieën, welke niche je maar wilt. Concurreren in de meest lucratieve niches vereist drie zaken: een investering in de vorm van tijd of geld, innovatief handelen en inspanning leveren.

Geen niche is té concurrerend. Als dat zo was, zou Tinder, Bumble of een andere nieuwe dating app bijvoorbeeld niet bestaan. De dating-app niche is namelijk enorm verzadigd. Ook in verzadigde niches blijven klanten en gebruikers benieuwd naar alternatieven en nieuwe methodes om hun problemen op te lossen. Laat je dus niet afschrikken door een verzadigde niche.

Onderscheid je van de rest bij hevige concurrentie

Een van de beste SEO strategieën voor concurrerende niches is je te richten op een invalshoek die nog niet aan bod is gekomen. Het laat je niet alleen opvallen, het geeft je ook de gelegenheid om artikelen en pagina’s te schrijven met meer woorden en informatie dan je concurrenten.

Wanneer je je in een concurrerende SEO niche begeeft en simpelweg hetzelfde doet als je concurrentie, zal je ten eerste niets unieks te melden hebben (oninteressant voor klanten die aan het vergelijken zijn). Ten tweede is Google erg goed in het afstraffen van content die niets toe te voegen heeft.

Ook kun je, door je op een andere invalshoek te richten, mensen laten zien dat je uniek bent en unieke oplossingen kunt bieden. En niet te vergeten: hoe meer kliks je krijgt, hoe hoger je click-through rate zal zijn en hoe sneller je ranking zal stijgen.

Je zult moeten erkennen dat je concurrentie hebt, vooral ook online

Neem bijvoorbeeld kredietverstrekkers, een zeer concurrerende niche en daarmee ook een redelijk hoog geprijsde CPC (cost per click). Er zijn talloze mensen die een lening afsluiten, ook online. 

De strijd om kliks wordt steeds heviger. De kosten van de eerste klik en de eerste bestelling stijgen daarom wekelijks. Het door reclame aangetrokken publiek is niet altijd van het gewenste kaliber. Als gevolg daarvan is SEO in de kredietverstrekking een goede overweging.

Onroerend goed is ook een concurrerende niche 

Huizenkopers eisen in alles hoge kwaliteit wanneer ze op jacht gaan naar het huis en de makelaar die het beste bij hun eisen passen. Het is zaak dat je website de nadruk legt op de diensten die je aanbiedt, de voordelen van het merk en je kennis van zaken.

Omdat het kopen of huren van een woning of ander pand iets is waar iedereen wel eens mee te maken heeft, is er in deze sector een enorme concurrentie die weer van invloed is op de mogelijkheid van marketing en reclame. Het feit dat SEO in de onroerend goed sector nooit slaapt is voordelig: zonder dat je in reclame hoeft te investeren, genereert de optimalisatie potentiële klanten, 24 uur per dag, zeven dagen per week. Een goede website is daarbij wel van vitaal belang voor het succes van je SEO campagne.

SEO voor verzekeringen? 

Ook de markt van verzekeringen is zeer concurrerend! Ondanks het feit dat het steeds ingewikkelder wordt, is het toch mogelijk om reclame te maken voor een verzekeringsmaatschappij. De taal en de details van hoe verzekeringsmaatschappijen werken zijn ingewikkeld voor gewone gebruikers om te begrijpen. Daardoor baseert de doelgroep hun beslissing vaak op recensies en verwijzingen. Hier moet de SEO strategie van de verzekeringsmaatschappij dus op gefocust zijn. In deze niche is een SEO blog een absolute aanrader. Ook is het zaak om de website te optimaliseren voor mobiele gebruikers.

Cryptocurrency en SEO

De markt voor cryptocurrencies is booming, en er is hevige concurrentie. Je cryptocurrency website moet op de juiste manier gepromoot worden als je je wilt onderscheiden van de concurrentie. De beste aanpak is om het werk te delegeren aan gekwalificeerde SEO experts. Vandaag de dag is het vanwege de exponentiële groei van nieuwe cryptocurrency websites onmogelijk om hoge ranks te behalen en te behouden zonder er moeite voor te doen. Het is niet reëel om SEO eenmalig in te stellen en op resultaat te wachten. In deze niche is voortdurende content optimalisatie en website optimalisatie noodzakelijk.

SEO gaat om meer dan alleen een succesvolle marketing strategie opzetten

Beschikken over een goed inzicht in een gespecialiseerde markt is essentieel voor een succesvolle SEO strategie. Belangrijke succes-aspecten voor elk bedrijf zijn onder meer een grondig begrip van de wensen en problemen van je toekomstige consumenten. Hoe eerder je uitzoekt wie je doelgroep is, hoe beter. Hoewel werken in concurrerende niches een uitdaging is, kunnen relevante resultaten aanzienlijke verdiensten opleveren. Daarom is het inschakelen van gekwalificeerde SEO experts de moeite waard.

In een concurrerende niche, zul je het zonder goede content niet halen

Concurrerende niches zijn zo populair omdat er geld te verdienen valt. Je bent niet de enige die een percentage van de markt wil bemachtigen. Jammer genoeg behalen slechts enkelen een groot marktaandeel. De meerderheid van de ondernemers die het probeert, denkt er helaas te simpel over. De volgende tips zullen je helpen in een concurrerende SEO niche:

Zorg voor goed doordachte en boeiende content. Zorg er daarnaast voor dat de artikelen minstens 800 woorden tellen. Link vanuit je content naar product of dienst pagina’s of andere belangrijke pagina’s op je website. En last but not least: richt je op een breed scala aan onderwerpen en invalshoeken. Wij van Ranking Masters helpen je graag bij het vormen van de beste SEO strategie binnen jouw niche.

De 37 beste gratis Chrome extensies voor SEO

Chrome extensies kunnen jou het leven aanzienlijk gemakkelijker maken. En als ze gratis zijn dan heb je helemaal niets te verliezen. Met een Chrome extensie voeg je een extra tool toe aan Google Chrome. Dit programma geeft je informatie, in dit geval op het gebied van SEO. Door de extensie te gebruiken zie je deze informatie direct en hoef je er niet meer naar op zoek te gaan. Daardoor werk je dus efficiënter en sneller. We hebben hier de 37 beste SEO extensies voor Chrome voor je op een rijtje gezet. Ze zijn allen te gebruiken voor verscheidene SEO doeleinden. Enkele ervan bieden zelfs een complete SEO oplossing aan.

1. MozBar

MOZ toolbar

De eerste gratis SEO toolbar is MozBar afkomstig van Moz. Het geeft je bij de zoekmachine resultaten allerlei informatie over de resultaten en het zoekwoord. Zo zie je bijvoorbeeld het aantal links en referring domains per pagina en zie je de page en domain authority score. Dat geeft je belangrijk inzicht in de status van de andere websites die op jouw zoekwoord naar voren komen.

2. Google Analytics URL Builder

Met de Google Analytics extensie genaamd URL Builder tag je links. Deze links worden vervolgens toegevoegd aan je Google Analytics account. Dit is een handige extensie als je een link van een nieuwsbrief wilt analyseren of als je twee advertenties hebt gepubliceerd en deze met elkaar wilt vergelijken. Je klikt ze aan en hoeft ze niet meer handmatig toe te voegen.

3. Ayima Page Insights

Met Ayima Page Insights kun je een webpagina laten controleren op SEO fouten. Door daar een extensie voor te gebruiken zie je deze informatie in één oogopslag en heb je er geen extra programma voor nodig. Je kunt zo elke pagina controleren en direct aan de slag met het verbeteren van de fouten.

4. ColorPick Eyedropper

Deze Chrome extensie is handig als je zelf een website aan het ontwerpen bent. Downloadt ColorPick Eyedropper, open een pagina en klik op een kleur die je voor je eigen pagina wilt gebruiken. Je ziet dan direct welke kleurcode daarbij hoort en je hoeft dus niet meer te zoeken. Zo maak je de meest aantrekkelijke pagina voor je bezoekers.

5. Google SERPs Bookmarklet

De Google SERPs Bookmarklet Chrome extensie helpt jou bij het verzamelen van informatie uit de zoekmachine resultaten. SERP staat voor Search Engine Result Page. Met deze extensie exporteer je alle zoekresultaten die naar voren komen als je een bepaalde zoekterm intypt snel naar Excel.

6. Ayima Redirect Path

Wil je weten of er redirects aanwezig zijn op een bepaalde pagina? Dan laat Ayima Redirect je dit direct weten. Redirects zijn een goede manier om bezoekers van een niet-werkende pagina naar een andere pagina te sturen, maar ze vertragen je site en kunnen je SEO score naar beneden halen. Met Ayima Redirect Path haal je ze er direct uit.

Plan een afspraak

Kom erachter hoe Ranking Masters enorme hoeveelheden verkeer naar jouw website kan krijgen...

  • Linkbuilding – wij realiseren relevante backlinks om jouw website te laten uitgroeien tot een autoriteit.
  • Content – wij schrijven de ultieme content die wordt gedeeld, links krijgt en verkeer aantrekt.
  • Techniek – onze specialisten weten exact hoe ze jouw website moeten optimaliseren voor de Google zoekmachine.

Maak een afspraak

7. Link Grabber

Ben je veel bezig met linkbuilding op dit moment? Dan is Link Grabber een Chrome extensie die je veel tijd bespaart. Het is een simpele tool waarmee je in één keer alle links van een bepaalde pagina exporteert. Deze gebruik je vervolgens zelf om te gebruiken voor het verzamelen van backlinks.

8. User Agent Switcher

Met User Agent Switcher kun je bekijken hoe jouw website er uit ziet op verschillende apparaten en met verschillende programma’s. Je opent een pagina op je website, je klikt op het User Agent Switcher icoon en je selecteert een programma. De opties die je krijgt zijn onder andere iOS, Firefox, Safari, Chrome, Internet Explorer, Windows Phone en Android.

9. Robots Exclusion Checker

De Robots Exclusion Checker is bedoeld om pagina’s aan te wijzen die niet door de zoekmachines worden geïndexeerd. In veel gevallen zal je zelf aangeven dat je één of meerdere van je pagina’s niet wilt laten indexeren, maar soms gaat dit fout. Met Robots Exclusion Checker zie je direct welke van jouw pagina’s de zoekmachines niet meenemen bij het maken van hun rangschikking.

10. LinkMiner

Een andere tool die linkbuilding ondersteunt is LinkMiner. Met deze Chrome extensie controleer je een pagina op links die niet werken. Dat is handig om regelmatig even te doen voor je eigen website, maar ook als je aan broken linkbuilding gaat werken.

11. SEO Quake

SEO Quake is vergelijkbaar met MozBar. Het is een complete SEO Chrome extensie in je browser en je krijgt er allerlei belangrijke SEO gerelateerde informatie van over de pagina’s in de SERP’s. SEO Quake geeft je zelfs meer informatie dan MozBar en heeft daarom voor sommige specialisten de voorkeur.

12. WhatFont

Met de WhatFont extensie kun je van elke website achterhalen welk font er wordt gebruikt. Dat is handig als je zelf een website aan het ontwerpen bent of als je je website wilt verbeteren. Zie je een font dat je mooi vindt, dan hoef je daar niet meer naar op zoek want WhatFont vertelt je welke het is.

13. Extract People Also Search Phrases in Google

Ben je bezig met een zoekwoordenonderzoek en gebruik je daar Google Autocomplete bij? Dan kun je met de extensie genaamd Extract People Also Search Phrases in Google de autocomplete opties kopiëren en exporteren, omdat ze als platte tekst worden getoond.

14. WordTracker Scout

Een andere Chrome extensie die je bij je zoekwoordonderzoek gebruikt is WordTracker Scout. Je gaat naar een website, activeert je extensie en ziet in een grafisch overzicht wat de meest gebruikte woorden op die pagina zijn.

15. Page Load Time

De tijd die een pagina nodig heeft om te laden is een belangrijke factor bij SEO. Hoe trager je pagina is, hoe lager deze komt in de rangschikking. Internetgebruikers zitten ook niet op langzame pagina’s te wachten en geven het snel op. Met Page Load Time zie je direct wat de laadsnelheid van een bepaalde pagina is.

16. Keyword Surfer

Van Keyword Surfer krijg je informatie over het zoekwoord dat je gebruikt. Je ziet hoe vaak het wordt ingetypt, je krijgt een lijst met alternatieve soortgelijke zoekwoorden en je ziet het aantal backlinks per zoekresultaat.

17. Similar Web

De Chrome extensie Similar Web geeft je informatie over het verkeer naar een website. Je ziet de bounce rate, het aantal pagina’s dat geopend wordt per bezoek, het aantal maandelijkse bezoekers en de gemiddelde tijd die men op de pagina doorbrengt. Daarnaast zie je waar de bezoekers vandaan komen en hoe deze op de pagina terecht zijn gekomen.

18. Buzzsumo

Buzzsumo is een Chrome extensie waarmee je ziet hoe vaak een artikel gedeeld is op sociale media en hoeveel backlinks het heeft. Dat vertelt je iets over je eigen pagina’s, maar ook over die van je concurrenten.

Plan een afspraak

Kom erachter hoe Ranking Masters enorme hoeveelheden verkeer naar jouw website kan krijgen...

  • Linkbuilding – wij realiseren relevante backlinks om jouw website te laten uitgroeien tot een autoriteit.
  • Content – wij schrijven de ultieme content die wordt gedeeld, links krijgt en verkeer aantrekt.
  • Techniek – onze specialisten weten exact hoe ze jouw website moeten optimaliseren voor de Google zoekmachine.

Maak een afspraak

19. Check My Links

Als je op één van jouw pagina’s bent of op een pagina van de concurrent, dan zie je met Check My Links hoeveel interne links de pagina heeft en hoeveel daarvan niet werken. Dat is handig als je met broken linkbuilding bezig bent of je eigen pagina’s wilt opschonen.

20. SEO Minion

SEO-Minion-LogoSEO Minion is een slimme alles-in-één SEO tool als je elke dag aan SEO wilt werken en hier een planner bij nodig hebt. Deze Chrome extensie geeft je een kort overzicht met SEO taken, zoals on-page SEO, het controleren van gebroken links en een preview van de SERP. Klik erop en je krijgt de resultaten en de punten waaraan je moet werken die dag.

21. Ninja Outreach

Ninja Outreach komt vast goed van pas als je met linkbuilding aan het werken bent. Wil je de eigenaar van een bepaalde website vragen een link naar jouw pagina’s toe te voegen? Dan zie je met deze Chrome extensie direct welke e-mail adressen bij een bepaalde website horen.

22. Fatrank

Met Fatrank controleer je direct wat je positie is in de zoekmachine resultaten als een bepaald zoekwoord wordt ingetypt. Ga naar je website, open de Chrome extensie, typ een zoekwoord in en Fatrank doet de rest.

23. Meta SEO Inspector

Meta informatie is belangrijk voor SEO, maar ook voor het aantrekken van verkeer naar je website. Met Meta SEO Inspector controleer je je metadescriptie en –titel op fouten. Deze kun je dan direct aanpassen in je CMS.

24. Keywords Everywhere

Een andere handige Chrome extensie voor wanneer je zoekwoordonderzoek aan het uitvoeren bent is Keywords Everywhere. Typ een bepaald zoekwoord in en met deze extensie krijg je snel een lijst met gerelateerde zoekwoorden. Deze kun je dan gemakkelijk exporteren.

25. SEO Info

Van de SEO Info extensie krijg je snel een duidelijk overzicht van de SEO fouten die op je pagina aanwezig zijn. Denk dan bijvoorbeeld aan de metatags, aan de snelheid van je pagina’s, aan de canonicals en aan de hreflangs.

26. Hreflang Tag Checker

Heb jij een website waarop je meerdere talen aanbiedt? Dan heb je voor elke taal een aparte URL nodig. Met de Hreflang Tag Checker krijg je te zien welke URL er wordt gehanteerd voor die pagina per taal en of alles wat betreft de indeling van de talen van je website in orde is voor SEO.

27. TextOptimizer

Text Optimizer logo

Heb je hulp nodig bij het optimaliseren van de inhoud van je pagina’s, dan is TekstOptimizer een slimme Chrome extensie. Dit programma kijkt naar de teksten op een pagina en suggereert andere opties waarmee je deze beter maakt voor SEO.

28. Nightwatch SEO Search Simulator

Met de SEO Search Simulator van Nightwatch kun je de zoekmachine resultaten opvragen voor verschillende landen en locaties. Zo zie je hoe jouw pagina’s scoren op andere plekken in de wereld.

29. AMP Validator

AMP staat voor Accelerated Mobile Page. Deze Chrome extensie controleert of een website een mobiele versie heeft en of deze goed werkt. Aangezien steeds meer mensen met mobiele apparaten werken en niet meer met de desktop computer, is dit een extensie die je niet mag missen.

30. View Rendered Source

Als jij werkt met een website die loopt op JavaScript, dan is dit een extensie die je goed van pas komt. Hiermee vergelijk je de codering van de pagina met de versie die wordt weergegeven. Zo kun je zien of JavaScript je metatags overschrijft, bijvoorbeeld.

31. Hunter

Er is een betaalde- en een gratis versie van de Hunter extensie. Met deze tool krijg je de e-mail adressen te zien die bij een bepaalde pagina horen. Dat maakt je linkbuilding werkzaamheden alvast een beetje gemakkelijker.

32. Ahrefs SEO Toolbar

Ahrefs-logoDe meeste grote SEO tools bieden een gratis toolbar aan en Ahrefs is daar geen uitzondering op. Dit is net als MozBar, SEO Minion en SEO Quake een gratis alles-in-één SEO Chrome extensie waarmee je snel ziet waar je website nog verbeterd kan worden.

33. gInfinity

De gInfinity extension maakt je het leven wat gemakkelijker als je veel in de zoekmachine resultaten werkt. Als je het installeert worden de volgende pagina’s van de resultaten automatisch geladen onder de vorige en hoef je niet meer te bladeren.

34. LRT Free Backlink Checker

De Free Backlink Checker van LRT kijkt naar alle externe links die van een bepaalde pagina afkomstig zijn. Door deze gebruiken zie je snel of er defecte links aanwezig zijn. De informatie die je krijgt is ook gemakkelijk te exporteren.

35. SEOStack Keyword Tool

Met de SEOStack Keyword Tool krijg je informatie over het gebruik van zoekwoorden. Daarvoor gebruikt het informatie van de autocomplete tools van Google, Bing, Yahoo, Amazon, eBay en YouTube. Deze gegevens kun je vervolgens gemakkelijk naar Excel exporteren.

Plan een afspraak

Kom erachter hoe Ranking Masters enorme hoeveelheden verkeer naar jouw website kan krijgen...

  • Linkbuilding – wij realiseren relevante backlinks om jouw website te laten uitgroeien tot een autoriteit.
  • Content – wij schrijven de ultieme content die wordt gedeeld, links krijgt en verkeer aantrekt.
  • Techniek – onze specialisten weten exact hoe ze jouw website moeten optimaliseren voor de Google zoekmachine.

Maak een afspraak

36. SERPTrends

SERPTrends is een Chrome extensie waarmee je de zoekmachine resultaten bijhoudt. Dat doet het niet alleen voor Google, maar ook in Bing en Yahoo. Download deze extensie en je ziet snel hoe de websites in de resultaten met elkaar concurreren, hoeveel Facebook likes ze hebben en hoe de resultaten zich de afgelopen tijd in de SERPs hebben gedragen.

37. Google Lighthouse

En als laatste is er de Google Lighthouse extensie. Deze Chrome extensie doet een audit van je pagina en suggereert vervolgens wat er beter kan. Er wordt gekeken naar de snelheid, naar de prestaties, naar de mobiele vriendelijkheid en naar SEO. Vervolgens krijg je van de extensie een score waarmee je je voortgang kunt meten de volgende keer.

Een simpele (maar complete) gids hoe je Broken Linkbuilding kunt uitvoeren

Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van SEO. Tegelijkertijd is het ook een bijzonder lastige methode om uit te voeren, omdat het niet op je eigen pagina’s plaatsvindt. Als je aan linkbuilding werkt, dan probeer je andere website eigenaren in jouw niche over te halen om naar jouw pagina’s te linken. Dat levert je een ‘stem’ of een ‘referentie’ op en daarmee geeft Google je pagina’s meer autoriteit. En hoe meer autoriteit je hebt, hoe hoger je eindigt in de zoekmachine resultaten.

Backlinks verzamelen

Linkbuilding is een onderdeel van offpage SEO en dat zijn zoekmachine optimalisatie werkzaamheden die buiten op jouw website om gebeuren. Het verzamelen van backlinks veroorzaakt veel website eigenaren daarom ook grijze haren en het wordt regelmatig uitgesteld en opgeschoven. Dat is jammer, want met één extra backlink zullen je posities al aanzienlijk verbeteren. Het verzamelen van backlinks kan op een aantal manieren:

  • Link-worthy content: door de inhoud van je website interessant, actueel en uniek te houden nodig je andere website eigenaren uit om ernaar te linken. Dit is een wat passievere manier om backlinks te verzamelen en je moet er op gaan zitten wachten. Daarom is het een goede methode om toe te passen als je pagina’s al goed zichtbaar zijn.
  • Gastenblogs schrijven: vraag een blogger die in jouw branche actief is of je een gastenblog mag schrijven voor ze. Daar hebben jullie allebei wat aan, vooral als je een goed en interessant artikel schrijft. Plaats een link naar jouw website in de tekst en je hebt er een backlink bij.
  • Om links vragen: veel SEO tools hebben een module specifiek voor linkbuilding activiteiten. Je kunt ermee zoeken naar pagina’s waarop jouw product, dienst of bedrijf genoemd wordt maar waar nog geen link aan gekoppeld is, bijvoorbeeld. Ook kun je het gebruiken om broken links bij de concurrentie op te sporen. Vervolgens neem je contact op met die websites en vraag je ze om een link toe te voegen.

Backlinks

Wat is broken linkbuilding?

Broken linkbuilding is een methode waarmee je broken links opzoekt, de website eigenaar daar bewust van maakt en een oplossing biedt. Broken links zijn links naar pagina’s die niet meer bestaan en daar is niemand bij gebaat. Toch gebeurt dit regelmatig en heb jij daar ongetwijfeld ook mee te maken gehad. Hoe vaak dacht je een interessante link gevonden te hebben en kwam je op een error-404 pagina terecht?

De website eigenaar van de broken link is zich hier waarschijnlijk niet van bewust, maar heeft met een broken link wel een probleem. De gebruikers van de website worden naar een niet bestaande pagina gestuurd en dat laat geen positief gevoel achter. Google ziet broken links dan ook als iets negatiefs; het komt het gebruiksgemak niet ten goede. Een pagina met broken links zal daarom ook lager scoren in de zoekmachine resultaten.

Broken linkbuilding toepassen

Als je broken linkbuilding toepast dan gebruik je deze defecte links in je voordeel. En dat doe je niet alleen door de website eigenaar bewust te maken van de defecte link, je biedt ze een alternatieve (betere) link aan naar jouw pagina. Voor hen is dat een kleine moeite, maar het levert wel een belangrijke oplossing op. Dat maakt broken linkbuilding voor beide partijen interessant en daarmee is het een methode die veel resultaten boekt.

Wil je broken linkbuilding toepassen, dan is het eerst zaak dat je een pagina in jouw sector aanwijst die niet meer bestaat. Het is de bedoeling dat er een aantal websites naar deze pagina linken, zodat je niet één, maar tientallen eigenaren om een backlink kunt vragen. Vervolgens schrijf je deze pagina opnieuw, maar dan voor je eigen website. Je zorgt ervoor dat het artikel dat jij kunt aanbieden beter is dan het origineel en dat je er actuele informatie aan toevoegt. Daarna benader je de website eigenaren met de broken link en bied je ze als alternatief jouw pagina aan. Niet iedereen zal reageren, maar je krijgt er vast een aantal kwalitatieve backlinks bij uit je eigen niche.

Plan een afspraak

Kom erachter hoe Ranking Masters enorme hoeveelheden verkeer naar jouw website kan krijgen...

  • Linkbuilding – wij realiseren relevante backlinks om jouw website te laten uitgroeien tot een autoriteit.
  • Content – wij schrijven de ultieme content die wordt gedeeld, links krijgt en verkeer aantrekt.
  • Techniek – onze specialisten weten exact hoe ze jouw website moeten optimaliseren voor de Google zoekmachine.

Maak een afspraak

Stappenplan broken linkbuilding

Het bovenstaande proces klinkt ingewikkeld, maar gelukkig valt dat wel mee. Het enige wat je nodig hebt is een goede (gratis) tool om je te ondersteunen en de broken links aan te wijzen. Je hoeft niet zelf op zoek te gaan naar links op websites die niet werken. Met het onderstaande stappenplan loodsen we je door het proces heen en kun jij ook in een dag werk een aantal backlinks verzamelen.

Stap 1: Kies een SEO tool met een goede linkbuilding module

Als je aan SEO werkt, dan heb je misschien al een SEO tool die je gebruikt. De meeste betaalde tools zoals AhrefsSEO PowersuiteMozSemRush en Mangools bieden goede programma’s aan waarmee je in minuten waardevolle informatie naar voren haalt met betrekking tot broken links. Er zijn ook enkele gratis programma’s zoals Ubersuggest, de gratis versie van SEO Powersuite of LinkChecker. Deze zijn vaak wel wat beperkter.

Stappenplan

Stap 2: maak een lijstje met websites in je niche

Je hebt een goed programma gevonden om je te ondersteunen. De volgende stap is om een lijst te maken met websites in jouw niche. Dit zijn je concurrenten of websites die over hetzelfde onderwerp gaan als die van jou. Kies alleen de websites uit die het meest relevant zijn en maak een lijstje van niet meer dan 10.

Stap 3: broken links aanwijzen

Pak één van de websites op je lijst en gebruik de Broken Link Checker van je SEO tool. Filter op de 404 not found foutmelding, indien mogelijk. Je krijgt nu een lijst van pagina’s op de website die niet meer bestaan en die een 404 not found foutmelding geven. Achter die lijst zie je informatie over die pagina, waaronder het aantal referring domains. Referring domains zijn links die gebruikers nog steeds naar deze pagina brengen, ook al bestaat die niet meer. Doe dit vooral de websites uit je lijstje.

Stap 4: kies een pagina om te herschrijven

Je hebt nu een goed idee van de 404 not found pagina’s die nog bestaan in jouw niche en de hoeveelheid pagina’s die daar nog naar verwijzen. Nu is het zaak om een niet meer bestaande pagina uit te kiezen en te herschrijven. Dit moet een pagina zijn die over een onderwerp gaat dat op jouw website van toepassing is en een pagina met zoveel mogelijk referring domains. Hoe kun je achterhalen waar een website over gaat die niet meer bestaat? Dat controleer je heel simpel met programma’s zoals Wayback Machine.

Plan een afspraak

Kom erachter hoe Ranking Masters enorme hoeveelheden verkeer naar jouw website kan krijgen...

  • Linkbuilding – wij realiseren relevante backlinks om jouw website te laten uitgroeien tot een autoriteit.
  • Content – wij schrijven de ultieme content die wordt gedeeld, links krijgt en verkeer aantrekt.
  • Techniek – onze specialisten weten exact hoe ze jouw website moeten optimaliseren voor de Google zoekmachine.

Maak een afspraak

Stap 5: het artikel herschrijven

Nu ga je een artikel schrijven voor alle referring domains met een broken link. Je wilt ze niet alleen een oplossing bieden, maar ook iets beters, dus maak het artikel actueel, correct en uniek. Zorg dat het passend is voor jouw website en stijl en gebruik SEO methoden. Op die manier heb je meer aan je artikel dan linkbuilding doeleinden alleen en zorg je voor een nog betere positie in de zoekmachine resultaten.

Stap 6: het artikel publiceren en aanbieden

Nu je herschreven artikel af is publiceer je hem op je website. Uiteraard kondig je hem ook aan op sociale media en via je andere online marketing kanalen. Nu ga je naar de website eigenaren die naar het artikel linken die niet meer bestaat en vraag je hen om de link te veranderen. Zij zullen niet allemaal reageren, maar als ze reageren zijn ze je waarschijnlijk dankbaar dat je ze op hun gebroken link hebt gewezen. Het kost hen vervolgens een minuut om de link te veranderen naar jouw artikel en jij hebt er een backlink bij.

Stap 7: herhaal het proces

Dit is niet iets wat je één keer doet. Nadat je het artikel met de meeste gebroken links herschreven hebt, ga je naar het volgende artikel op je lijstje. De kans is groot dat je daar ook een groot aantal referring domains van een werkende nieuwe link kunt voorzien. Hoe vaker je dit doet, hoe sneller je er in wordt en hoe meer succes je er uit haalt. Linkbuilding op deze manier is niet ingewikkeld, omdat je er structuur aan geeft.

Broken linkbuilding en jouw blog

Onderhoud jij een blog op je website? Dan kun je broken linkbuilding en het publiceren van nieuwe content met elkaar combineren. Je slaat twee vliegen in één klap als je met een blogartikel dat je toch al ging schrijven ook backlinks binnen kunt halen. Vergeet het schrijven van link-worthy content en het wachten op backlinks, want op deze manier ga je er actief achteraan. Elke keer dat je een nieuw artikel wilt toevoegen aan je blog volg je het bovenstaande stappenplan. Je kunt dan nadat je je blog geschreven hebt direct contact opnemen met de website eigenaren die een broken link hebben. Zo combineer je linkbuilding met een activiteit die je toch al oppakt en wordt het ineens aanzienlijk minder tijdrovend en ontmoedigend. Daarnaast is broken linkbuilding een activiteit waarmee veel winst te halen valt.

Kwalitatieve leads in B2B: zo genereer je ze!

De komst van het internet heeft het werven van klanten voor B2B bedrijven aanzienlijk gemakkelijker gemaakt. Voorbij zijn de tijden waarin je potentiële bedrijven opbelde om ze te interesseren in een bepaald product. Het internet heeft ervoor gezorgd dat er 1) veel data beschikbaar is en 2) een groot aantal marketing methoden. Deze methoden gebruik je om van internetgebruikers kwalitatieve leads te maken. Hier lees je hoe!

Wat is een lead?

Een lead is iemand die van jouw bedrijf gehoord heeft en hier op de één of andere manier een interesse in heeft getoond. Misschien hebben ze op je advertentie geklikt, een online formulier ingevuld of in je winkel geneusd. Leads zijn geen klanten, maar potentiële klanten. Het zijn mensen die van je bedrijf afweten en er is een vorm van interactie geweest. Deze leads hoeven alleen nog maar over de finish geholpen te worden, terwijl andere internetgebruikers nog aan de start staan.

FinishWat is een kwalitatieve lead?

Er wordt onderscheid gemaakt tussen een lead en een kwalitatieve lead. Een lead is iemand die van je afweet, die misschien een keer een gratis e-boek bij je gedownload heeft of die je homepage heeft bekeken. Dit zijn personen die nog bovenin de verkooptrechter gepositioneerd zijn en die mogelijk geen interesse hebben in je product of dienst of deze niet eens kunnen kopen. Een kwalitatieve lead bevindt zich al veel lager in de trechter en is geïnteresseerd in je product of dienst. Ze zijn ook in staat om deze aan te schaffen en staan daar open voor. Het is veel gemakkelijker om een groot percentage van je kwalitatieve leads over te halen dan een groot percentage van al je leads. Daarom zijn kwalitatieve leads zo belangrijk.

Plan een afspraak

Kom erachter hoe Ranking Masters enorme hoeveelheden verkeer naar jouw website kan krijgen...

  • Linkbuilding – wij realiseren relevante backlinks om jouw website te laten uitgroeien tot een autoriteit.
  • Content – wij schrijven de ultieme content die wordt gedeeld, links krijgt en verkeer aantrekt.
  • Techniek – onze specialisten weten exact hoe ze jouw website moeten optimaliseren voor de Google zoekmachine.

Maak een afspraak

De marketing trechter

Hierboven spraken we al even over de trechter waar leads in terecht komen voordat ze een aankoop doen. Boven in de trechter bevinden zich de leads. Dit zijn de bedrijven die een keer contact informatie hebben verstrekt, maar waarvan je verder weinig anders hebt gezien. Onder de leads en dichter bij de mond van de trechter bevinden zich de ‘prospects’. Dit zijn de kwalitatieve leads en bedrijven die zich aan het voorbereiden zijn op het maken van een beslissing. Onder de prospects en in de mond van de trechter bevinden zich de klanten en dus de bedrijven die al over de streep zijn gehaald. In dit artikel richten we ons op de prospects, dus de kwalitatieve leads.

Definieer jouw kwalitatieve lead

Wat een kwalitatieve lead is voor jouw B2B bedrijf, is dat niet altijd per definitie voor het bedrijf van iemand anders. Daarom is het niet genoeg om alleen te zeggen dat je je op kwalitatieve leads gaat richten, je moet ook definiëren welke mensen dat zijn voor jou. Welk soort bedrijven zullen de grootste interesse tonen in jouw producten of diensten? Hoe groot zijn deze bedrijven? Wat moet hun budget en jaarlijkse inkomen zijn? Bekijk wat je verkoopt, kijk naar de prijzen die jij vraagt voor je producten of diensten en koppel daar een prototype kwalitatieve lead aan. Dit zijn de bedrijven waarbij je de meeste kans maakt omdat ze 1) al interesse hebben getoond in je product en 2) in staat zijn om deze aan te schaffen.

Vind de kwalitatieve leads in jouw database

Vervolgens pak je je database met leads erbij. Dit zijn alle mensen die op welke manier dan ook met jouw bedrijf in aanraking zijn gekomen. Ze kennen je, maar of ze interesse hebben en in staat zijn zaken met je te doen, dat weet je niet. Hier is kwaliteit veel belangrijker dan kwantiteit. Het heeft geen zin om tijd en geld aan waardeloze prospects uit te geven. Heb je 100 kwalitatieve leads die voor de finish staan dan heb je daar veel meer aan dan aan 1000 twijfelaars aan het begin van de race. Van hen weet je niet zeker of ze de klantenreis überhaupt gaan voortzetten en daarbij hebben ze nog een hele lange weg te gaan. Het enige wat kwalitatieve leads nodig hebben is een duwtje in de rug. Het is dus tijd om je database te filteren op, bijvoorbeeld:

  • E-mail adressen en telefoonnummers die niet kloppen. Deze verwijder je direct.
  • De pagina’s die je bezoekers hebben bekeken. Een kwalitatieve lead is door je assortiment gegaan en heeft misschien zelfs een winkelwagen samengesteld terwijl een lead misschien alleen je ‘over ons’ stukje heeft gelezen.
  • Het jaarlijkse inkomen. Daaraan kun je zien of een bedrijf in staat is om een aankoop bij jou te doen. Dat is vooral belangrijk als je dure diensten of producten verkoopt.

DatabasePas je content aan

Nu is het tijd om je te gaan richten op je kwalitatieve leads. Dan is het zaak dat je weet wat ze nodig hebben om klant te worden. Daar pas je vervolgens je content op aan. Heb je bijvoorbeeld een blog met interessante informatie, dan is dat een ideale manier om leads de juiste kant op te sturen. Daarvoor ga je naar je sales team en doe je bij hen navraag over de meest gestelde vragen die ze krijgen van prospects. Dat geeft je een kijkje in de problematiek die omgaat in de hoofden van de mensen die jij aan wilt trekken. Vervolgens laat je een aantal kwalitatieve blogs schrijven die direct antwoord geven op die vragen. Zo bied je je kwalitatieve leads een oplossing en als jij de oplossing aanbiedt voor hun probleem, ben jij degene die ze uitkiezen.

Het is dus zaak om de inhoud van je website aan te passen en bij te vullen met je kwalitatieve lead in je achterhoofd. Je zorgt er dan voor dat je website de juiste bedrijven aantrekt en de doelgroep waarbij de kans dat ze klant worden het grootste is. Kwalitatieve leads hebben al interesse in je producten of diensten, dus ze zullen je website bezoeken, doorlezen en gebruiken om een beslissing te maken. Door deze slim in te richten, duw je ze de juiste richting op.

Je leads kwalificeren

Als het goed is zal je website nu de juiste doelgroep aantrekken en overtuigen om met jou verder te gaan. Je weet wat je kwalitatieve lead is. Dat betekent dat je interesse zal krijgen van een aantal bedrijven en dat gebeurt meestal door het invullen van een formulier. Met deze formulieren verzamel je gegevens. Nu is het belangrijk dat je deze gegevens zo goed mogelijk kwalificeert. De database die je eerder had zat vol met foute informatie en waardeloze prospects. Deze heb je al volledig uitgedund tot alleen de kwalitatieve leads over bleven. Daar wil je de nieuwe kwalitatieve leads aan toevoegen en het liefste heb je dan zo veel mogelijk informatie.

ChecklistHet probleem met online formulieren is dat je veel velden moet toevoegen om deze informatie te krijgen. En helaas willen potentiële klanten het liefste zo min mogelijk velden invullen. Gelukkig zijn daar oplossingen voor te vinden en kun je korte en bondige formulieren samenstellen waarmee je toch alle informatie krijgt die je nodig hebt. Conditional Logic is daar een goed voorbeeld van. Er zijn ook slimme formulieren die je kunt gebruiken die bepaalde velden al invullen aan de hand van de antwoorden die worden gegeven.

Plan een afspraak

Kom erachter hoe Ranking Masters enorme hoeveelheden verkeer naar jouw website kan krijgen...

  • Linkbuilding – wij realiseren relevante backlinks om jouw website te laten uitgroeien tot een autoriteit.
  • Content – wij schrijven de ultieme content die wordt gedeeld, links krijgt en verkeer aantrekt.
  • Techniek – onze specialisten weten exact hoe ze jouw website moeten optimaliseren voor de Google zoekmachine.

Maak een afspraak

Deals afsluiten

De database die je nu hebt met kwalitatieve leads is een gouden document vol met potentiële klanten. Dat betekent dat het tijd is om ze over de finish lijn te trekken. Hoe je dat gaat doen, dat is aan jou, maar er zijn handige programma’s zoals HubSpot en Partdot die je daarbij helpen. Deze Customer Relations Management programma’s bevatten een aantal tools waarmee je de contacten met je kwalitatieve leads nog beter maakt. Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan:

  • Een mailprogramma waarmee je groepen kwalitatieve leads in één keer een persoonlijke e-mail kunt sturen.
  • Een workflow tool zodat je het proces waar mogelijk automatiseert.
  • Social media manager.
  • Een rapportage tool.
  • Een tool om analyses uit te voeren.
  • Een tool om campagnes op te zetten.

Andere manieren om kwalitatieve leads aan te trekken

Er zijn verscheidene andere manieren waarop jij de interesse van kwalitatieve leads kunt trekken en het aanpassen van je website en het opzetten van een kwalitatieve database zijn dan niet de enige. Ga naar Google Analytics en achterhaal waar jouw leads voornamelijk vandaan komen. Analyseer de data en bepaal op die manier waar je focus moet liggen.

Je kunt ook samenwerken met een ander bedrijf om leads te genereren. Zo kunnen zij van hun leads de voor jou kwalitatieve leads naar jou verwijzen en betaal jij daar een provisie over. Dit zijn bijvoorbeeld de bedrijven met een te klein budget dat wel past bij wat jij te bieden hebt.

Als laatste ga je online adverteren, maar richt je je dan op de bedrijven die je als kwalitatieve leads hebt gedefinieerd. Online is het mogelijk om hele specifieke doelgroepen in te stellen, dus daar ligt ook een grote kans.

Wat is internet marketing?

Internet marketing, ook wel online marketing of web marketing genoemd, is een overkoepelende term voor alle marketing methodes die via het internet verlopen. Het is een vorm van digitale marketing, maar niet alle digitale marketing verloopt via het internet. De twee termen zijn dus niet hetzelfde maar overlappen elkaar wel. Internet marketing is overal zichtbaar en voor adverteerders een manier om verkeer aan te trekken en klanten te werven. Je kunt via internet marketing producten verkopen, diensten aanbieden, brand awareness creëren, lezers-, cursisten en abonnees werven en nog veel meer. Het is een uitstekende manier om je online zichtbaarheid te vergroten.

Internet- versus offline marketing

Offline marketing is het tegenovergestelde van internet marketing. Met offline marketing bedoelen we alle marketing methoden die niet digitaal gebeuren. Je kunt dan denken aan het plaatsen van een advertentie in de krant of het uitdelen van een flyer, maar het gaat veel verder dan dat. Relatiegeschenken, het sponsoren van een voetbalclub, het plaatsen van een vlaggetje op een tafel bij een congres of een billboard bij een concert zijn allemaal voorbeelden van offline marketing. Internetmarketing is digitaal, terwijl offline marketing alleen analoog gebeurt.

Het doel is de conversie

Het doel van internet marketing is het binnenhalen van een conversie. Een conversie is een bezoeker die op jouw website een belangrijke actie uitvoert. Heb je een webshop, dan is het iemand die een aankoop doet. Heb je een blog, dan is het iemand die zich daarop abonneert. Verkoop je diensten, dan is het iemand die via een contactformulier een offerte aanvraagt. Bied je cursussen aan, dan is het iemand die zich inschrijft voor de volgende cursusdatum. Door internet marketing uit te voeren trek je meer bezoekers naar je website, maar zorg je er ook voor dat die bezoekers converteren. Het is dan ook niet vreemd dat internet marketing een bijzonder breed begrip is waar een groot aantal methoden onder vallen.

Plan een afspraak

Kom erachter hoe Ranking Masters enorme hoeveelheden verkeer naar jouw website kan krijgen...

  • Linkbuilding – wij realiseren relevante backlinks om jouw website te laten uitgroeien tot een autoriteit.
  • Content – wij schrijven de ultieme content die wordt gedeeld, links krijgt en verkeer aantrekt.
  • Techniek – onze specialisten weten exact hoe ze jouw website moeten optimaliseren voor de Google zoekmachine.

Maak een afspraak

Voorbeelden van internet marketing

Om je een idee te geven van hoe breed het begrip internet marketing is, hebben we hier een lijstje opgesteld met enkele voorbeelden van methoden die onder die noemer vallen.

Web Marketing

Het begint met een goede basis

Door te werken aan internet marketing trek je meer bezoekers naar je website. Het is daarna aan jou om daar een conversie van te maken. Het succes van je internet marketing strategieën wordt dus direct beïnvloed door de kwaliteit van je pagina’s. Stel, je hebt een schitterende advertentiecampagne opgezet die zijn werk begint te doen. Het verkeer naar je website neemt toe en per klik betaal je een bepaald bedrag. Komt dit verkeer terecht op een slechte landingspagina, op een website die traag is en niet laadt, op een error pagina, op een lap tekst waar geen wijs uit te worden is, op de verkeerde productpagina, enzovoorts, dan is je klik weggegooid geld geweest.

Daarom begint internet marketing eigenlijk altijd met SEO en conversie optimalisatie. Je zorgt daarmee dat de basis, dus je website en de landingspagina’s, piekfijn in orde is. Het zijn overtuigende, duidelijke, gestructureerde en mooi vormgegeven pagina’s met een duidelijke call to action. Ze nodigen de bezoeker uit om een actie uit te voeren. Is dat eenmaal klaar, dan kun je aan de andere vormen van internet marketing gaan werken.

De voordelen van internet marketing

Het is nog niet eens zo heel lang geleden dat marketing voornamelijk offline plaatsvond. Je plaatste een advertentie in de krant, liet een folder rondbrengen, stond flyers uit te delen in de hoofdstraat of maakte reclame via je stand bij een congres. Deze manier van adverteren was vaak vrij prijzig en leverde niet altijd de beste resultaten op. Daarnaast was het statisch en had je beperkt invloed op het bereiken van een specifieke doelgroep. Vergelijk deze situatie met internet marketing, en de grote voordelen van deze digitale strategieën worden snel duidelijk.

Basis

1. Internet marketing is goedkoop

Internet marketing maak je zo duur als je zelf wilt. Ga je adverteren via Google Adwords, dan geef je een budget in en ga je daar niet overheen. Het is mogelijk om hele grote advertentiecampagnes op te zetten via Facebook en Google en zo een enorme doelgroep te bereiken en het is mogelijk om het klein aan te pakken, bijvoorbeeld via TikTok of LinkedIn en zo een hele specifieke doelgroep aan te spreken. Internet marketing kan zelfs gratis. Schrijf een blog, deel deze op je sociale media kanalen en je maakt kosteloos reclame.

2. Internet marketing is meetbaar en dynamisch

Vanaf het moment dat je advertentie in de krant gedrukt wordt en de wereld in wordt gestuurd ben je aan de goden overgeleverd. Dat is bij internet marketing niet het geval. Je begint een campagne en houdt vanaf dat moment exact bij hoeveel mensen je advertentie zien, hoeveel erop reageren en hoeveel converteren. Je hebt de mogelijkheid om die gegevens te nemen en je campagne aan te passen, bij te sturen en te perfectioneren. Internet marketing is meetbaar, tot in de kleinste details en dynamisch. Dat zijn grote voordelen, want het geeft je de mogelijkheid om foutjes tijdens de looptijd direct te corrigeren.

Plan een afspraak

Kom erachter hoe Ranking Masters enorme hoeveelheden verkeer naar jouw website kan krijgen...

  • Linkbuilding – wij realiseren relevante backlinks om jouw website te laten uitgroeien tot een autoriteit.
  • Content – wij schrijven de ultieme content die wordt gedeeld, links krijgt en verkeer aantrekt.
  • Techniek – onze specialisten weten exact hoe ze jouw website moeten optimaliseren voor de Google zoekmachine.

Maak een afspraak

3. Internet marketing is specifiek

Door de juiste internet marketing strategieën aan je marketing mix toe te voegen, kun je een hele specifieke doelgroep bereiken. Je kunt je advertenties bijvoorbeeld alleen aan mannen uit jouw regio laten zien die de leeftijd hebben van 25 tot 35 jaar en die geïnteresseerd zijn in het bouwen van modelvliegtuigen. Remarketing is een goed voorbeeld van gericht reclame maken, omdat je dan mensen aanspreekt die al interesse hebben getoond in je dienst, bedrijf of product. Kies een zo specifiek mogelijke doelgroep uit en de kans dat zij op je advertentie reageren is veel groter. Met internet marketing kun je je doelgroep tot in de puntjes definiëren. Daar wordt je campagne automatisch ook veel persoonlijker van.

Hoe zit dat met de nadelen?

Internet marketing is een uitstekende marketing strategie en het is altijd verstandig om minimaal één methode aan je marketing mix toe te voegen. Je hebt genoeg keuze en vindt vast een strategie die past bij wat je verkoopt en wat je doelen zijn. Het is wel belangrijk dat je je dan ook bewust bent van de nadelen die internet marketing met zich meebrengt.

Advertenties1. Mensen zijn advertentie moe

Vooral jongeren, die niet anders meer weten dan dat ze met advertenties gebombardeerd worden als ze een spel spelen, een app gebruiken en sociale media doorlopen, is reclame zo normaal geworden dat ze het niet meer zien. Het is iets waar ze mee moeten leven als ze een YouTube video willen kunnen bekijken of een muziek app willen gebruiken. Er wordt zoveel geadverteerd online dat mensen advertentie moe worden en deze niet meer zien en negeren. Het is zaak dat je met jouw advertenties wel de aandacht trekt en dat is lastig.

2. De concurrentie is groot

De voordelen boven genoemd zijn natuurlijk andere adverteerders niet ontgaan. En daarom wordt er ook erg veel geadverteerd online. Jij moet met die mensen concurreren. Je moet vechten om een advertentieplaats en vervolgens moet je de beste advertentie tonen anders trek je niet de aandacht. Het is een harde wereld, waarin je veel kunt verdienen als je het goed doet en volhoudt. Geef je het op of lopen je campagnes niet, dan krijg je te maken met verliezen en lopen je concurrenten je voorbij.

3. Online reclame irriteert

Een laatste punt waar je goed over na moet denken als je online gaat adverteren is dat mensen hier ook geïrriteerd van kunnen raken als je het niet goed aanpakt. Remarketing is daar een goed voorbeeld van. Als jij gisteren online gezocht hebt naar de prijzen voor vluchten naar Spanje, dan zie je de volgende dag in je nieuwsfeed alleen maar reclame voor de goedkoopste vluchten naar Spanje. Dat kan als opdringerig, privacy schendend en agressief worden ervaren. Een goede manier om deze gevoelens te vermijden is door native advertenties te gebruiken.

Betalen voor internet marketing

Internet marketing is goedkoop, maar in de meeste gevallen niet gratis. Er zijn verschillende manieren waarop je kunt betalen en deze worden bepaald door de manier waarop je besluit te adverteren. De Cost per Click (CPC) methode wordt veel toegepast, wat betekent dat je betaalt per klik op je advertentie. Kies je voor de Cost per Mille (CPM) methode, dan betaal je een bepaald bedrag per 1000 vertoningen van je advertentie. Met de Cost per Lead (CPL) en de Cost per Action (CPA) methoden betaal je pas als je een conversie binnen haalt.

Internet marketing uitbesteden

Internet marketing opzetten kost veel tijd en de meeste bedrijven besteden dit uit. Een specialist stelt de beste internet marketing mix op voor jouw doeleinde en heeft deze veel sneller opgezet dan jij. De kennis en ervaring van een specialist in internet adverteren is dan onmisbaar. Door internet marketing uit te besteden zet je snel een aantal effectieve campagnes op en zal je merken dat het extra verkeer (en de extra conversies) snel volgen.

Wat is domain authority?

Domain authority (DA) is een score die ontwikkeld is door Moz. Aan dit getal kun je zien hoe goed jouw pagina’s in de zoekmachine resultaten zouden moeten scoren. De DA wordt aangegeven met een getal van tussen de 1 en de 100 en hoe hoger je score, hoe groter de kans op een goede plek in de resultaten. Domain authority is een voorspelling, dus het is niet gegarandeerd dat je met een hoge score ook daadwerkelijk op de eerste plaats belandt. Toch is het een score die erg veel wordt toegepast en die je ook kunt gebruiken om je voortgang te meten.

WebsiteGeen standaard voor Google

Ook al is de DA van je website een uitstekende manier om te zien hoe goed Moz vindt dat jij je website hebt opgezet, het is niet een score die door Google gebruikt wordt om de rangschikking te maken. Als jij je DA verbetert, dan heeft dat dus niet automatisch ook effect op de plek die je pagina’s hebben in de zoekmachine resultaten. Het is een goede indicator van je huidige situatie, een manier om je eigen pagina’s met die van concurrenten te vergelijken en je kunt er je voortgang mee meten, maar Google zelf kijkt er niet naar. De domain authority is een score van Moz om te voorspellen hoe goed jouw pagina’s het in de zoekmachine resultaten zouden kunnen doen.

Wat is CPM?

CPM is een online betalingsmodel voor advertenties. Het is een afkorting die staat voor Cost per Mille en het wordt ook wel eens Cost per Thousand genoemd. Het bedrag dat eraan gekoppeld wordt is het bedrag dat de adverteerder betaalt per 1000 vertoningen. Dit model wordt door verscheidene websites aangeboden en je kunt er bijvoorbeeld mee betalen als je adverteert via Google, via Amazon, via Bing of via Facebook. Als jij van plan bent om online te gaan adverteren, dan is CPM een afkorting waar je niet onderuit kunt. Daarom vind je hier informatie over deze betalingsmethode, over wanneer je hem het beste inzet en over de voor- en nadelen ervan.

Twee soorten CPM

2 soortenCPM is dus het bedrag dat je betaalt aan een advertentieaanbieder per 1000 keer dat je advertentie wordt getoond. Er wordt onderscheid gemaakt tussen bruto CPM en netto CPM.

  • Bruto CPM: bij deze optie wordt elke view van je advertentie meegeteld, ook als deze meerdere malen aan dezelfde persoon is getoond. Hier wordt je advertentie dus door maximaal 1000 verschillende personen gezien.
  • Netto CPM: dit is het aantal keren dat de advertentie aan afzonderlijke personen is getoond. Het betreft hier dus altijd precies 1000 unieke internetgebruikers.

Wanneer wordt CPM ingezet?

Het CPM betaalmodel wordt voornamelijk gebruikt bij advertenties die op websites of in apps tevoorschijn komen. Dit zijn bijvoorbeeld de banners of video’s die je in het Google Display Netwerk laat plaatsen. Wil je adverteren in de zoekresultaten van, bijvoorbeeld Google, Bing of Amazon, dan gebruik je daar de CPC (Cost per Click) methode voor. Ga je adverteren via het Google Display netwerk, dan wordt jouw advertentie op de miljoenen websites en apps van Google geplaatst. Het is dan beter om per 1000 vertoningen te betalen.

De CPM uitrekenen

Het bedrag dat je betaalt per 1000 vertoningen wordt op een hele simpele manier uitgerekend. Je neemt de prijs voor de advertentie en deelt dat door het aantal mensen dat je er met het medium mee kunt bereiken. De uitkomst vermenigvuldig je dan met 1000. Stel, je advertentie kost 100 euro en je bereikt er 5000 mensen mee, dan is je CPM 100 : 5000 = 0.02 x 1000 = 20 euro.

De voor en nadelen van het CPM model

Je kunt de CPM op verschillende manieren toepassen. Je kunt het als betalingsmodel kiezen voor jouw advertentiecampagne, maar je kunt het ook als maatstaf nemen om te bepalen welk medium voor jou de goedkoopste advertentiemogelijkheden biedt. Het CPM model heeft in beide situaties een aantal voor- en nadelen.

Voordelen CPM

  • Ga je adverteren en CPM betalen, dan zijn de kosten voor je advertentiecampagne vaak lager dan wanneer je het CPC model gebruikt.
  • Je kunt je online advertentiemogelijkheden vergelijken en zo het financieel verstandigste medium uitkiezen.
  • Adverteren op websites en CPM betalen is een uitstekende manier om brand awareness op te bouwen.

Nadelen CPM

  • Je betaalt per 1000 vertoningen, maar het is goed mogelijk dat niemand van alle mensen die je advertentie gezien hebben erop klikt.
  • Het is moeilijk om te meten wat het bereik en de effectiviteit is geweest van jouw advertentiecampagne.
  • Bij deze betaalmethode draait het om kwantiteit en niet om kwaliteit.

Wanneer is de CPM betaalmethode de beste keuze?

De meeste mensen die de CPM betaalmethode uitkiezen doen dat als ze adverteren met banners, foto- en videoadvertenties. Deze worden geplaatst in apps of op websites en niet bij de zoekmachine resultaten. De plaatsing van de advertenties is dus ook niet gebonden aan een zoekwoord, maar je laat ze zien aan een bepaalde doelgroep. Het is ook een methode om de kosten van een online advertentiecampagne te voorspellen en om zo een medium uit te kiezen die je voor jouw advertenties wilt gebruiken. Voor alle andere gevallen zijn er ook alternatieve betaalmethodes die je kunt toepassen.

1. De CPC methode

CPC is een afkorting die staat voor Cost per Click. Het is het bedrag dat je betaalt voor elke keer dat iemand op jouw advertentie klikt. De prijs daarvan is afhankelijk van verschillende factoren. Zo wordt deze optie vaak gebruikt voor het adverteren in de SERPs van Google en dan bepaalt de concurrentie op het zoekwoord de CPC prijs. Deze plekken worden namelijk geveild. Als er een zoekwoord wordt ingetypt waar advertenties bij geplaatst worden, dan is het de adverteerder die het hoogste CPC bedrag biedt die bovenaan komt te staan.

CPC methodeCPC is dus een betaalmethode die gebruikt wordt voor gesponsorde advertenties die tussen de zoekmachine resultaten komen te staan. Je treft het aan bij zoekmachines, maar ook bij verkoopplatforms zoals Bing, Marktplaats en Bol.com. Jij bepaalt de CPC. Het is belangrijk om die goed in te stellen. Een te laag bod en je advertentie wordt niet getoond en een te hoog bod en je maakt minder winst.

2. De CPA methode

De afkorting CPA staat voor Cost per Action. Je betaalt voor elke conversie die je maakt met je advertentie. Stel, je verkoopt schoenen, dan betaal je elke keer dat iemand die via een advertentie bij je website is beland en daar een aankoop heeft gedaan een bepaald bedrag. Deze bedragen liggen veel hoger dan bij de CPC- of CPM methodes, want er staat een conversie tegenover. Met conversie wordt niet alleen een aankoop bedoeld, maar elke keer dat iemand op jouw website een bepaalde actie uitvoert. Het invullen van een contactformulier is een conversie en ook het inschrijven voor een nieuwsbrief.

De CPA methode is een methode die vooral door ervaren adverteerders wordt gebruikt. De prijs kan erg hoog oplopen en het is dus mogelijk om verliezen te draaien. Tegelijkertijd is het een methode waarmee er altijd een conversie tegenover de betaling staat. Dat is bij de andere twee modellen niet zo. Je weet dus dat je alleen betaalt als je daar ook wat voor terug krijgt. Het is zaak om de CPA laag genoeg te houden om winst te maken en hoog genoeg om de concurrentie aan te kunnen. Dat is ook de reden dat deze methode vaker pas bij meer ervaring met online adverteren wordt toegepast.