fbpx Blogging Archives - Pagina 3 van 20 - Ranking Masters Blogging Archives - Pagina 3 van 20 - Ranking Masters

Wat is internet marketing?

Internet marketing, ook wel online marketing of web marketing genoemd, is een overkoepelende term voor alle marketing methodes die via het internet verlopen. Het is een vorm van digitale marketing, maar niet alle digitale marketing verloopt via het internet. De twee termen zijn dus niet hetzelfde maar overlappen elkaar wel. Internet marketing is overal zichtbaar en voor adverteerders een manier om verkeer aan te trekken en klanten te werven. Je kunt via internet marketing producten verkopen, diensten aanbieden, brand awareness creëren, lezers-, cursisten en abonnees werven en nog veel meer. Het is een uitstekende manier om je online zichtbaarheid te vergroten.

Internet- versus offline marketing

Offline marketing is het tegenovergestelde van internet marketing. Met offline marketing bedoelen we alle marketing methoden die niet digitaal gebeuren. Je kunt dan denken aan het plaatsen van een advertentie in de krant of het uitdelen van een flyer, maar het gaat veel verder dan dat. Relatiegeschenken, het sponsoren van een voetbalclub, het plaatsen van een vlaggetje op een tafel bij een congres of een billboard bij een concert zijn allemaal voorbeelden van offline marketing. Internetmarketing is digitaal, terwijl offline marketing alleen analoog gebeurt.

Het doel is de conversie

Het doel van internet marketing is het binnenhalen van een conversie. Een conversie is een bezoeker die op jouw website een belangrijke actie uitvoert. Heb je een webshop, dan is het iemand die een aankoop doet. Heb je een blog, dan is het iemand die zich daarop abonneert. Verkoop je diensten, dan is het iemand die via een contactformulier een offerte aanvraagt. Bied je cursussen aan, dan is het iemand die zich inschrijft voor de volgende cursusdatum. Door internet marketing uit te voeren trek je meer bezoekers naar je website, maar zorg je er ook voor dat die bezoekers converteren. Het is dan ook niet vreemd dat internet marketing een bijzonder breed begrip is waar een groot aantal methoden onder vallen.

Kom erachter hoe Ranking Masters enorme hoeveelheden verkeer naar jouw website kan krijgen...

  • Linkbuilding – wij realiseren relevante backlinks om jouw website te laten uitgroeien tot een autoriteit.
  • Content – wij schrijven de ultieme content die wordt gedeeld, links krijgt en verkeer aantrekt.
  • Techniek – onze specialisten weten exact hoe ze jouw website moeten optimaliseren voor de Google zoekmachine.

Maak een afspraak

Voorbeelden van internet marketing

Om je een idee te geven van hoe breed het begrip internet marketing is, hebben we hier een lijstje opgesteld met enkele voorbeelden van methoden die onder die noemer vallen.

Web Marketing

Het begint met een goede basis

Door te werken aan internet marketing trek je meer bezoekers naar je website. Het is daarna aan jou om daar een conversie van te maken. Het succes van je internet marketing strategieën wordt dus direct beïnvloed door de kwaliteit van je pagina’s. Stel, je hebt een schitterende advertentiecampagne opgezet die zijn werk begint te doen. Het verkeer naar je website neemt toe en per klik betaal je een bepaald bedrag. Komt dit verkeer terecht op een slechte landingspagina, op een website die traag is en niet laadt, op een error pagina, op een lap tekst waar geen wijs uit te worden is, op de verkeerde productpagina, enzovoorts, dan is je klik weggegooid geld geweest.

Daarom begint internet marketing eigenlijk altijd met SEO en conversie optimalisatie. Je zorgt daarmee dat de basis, dus je website en de landingspagina’s, piekfijn in orde is. Het zijn overtuigende, duidelijke, gestructureerde en mooi vormgegeven pagina’s met een duidelijke call to action. Ze nodigen de bezoeker uit om een actie uit te voeren. Is dat eenmaal klaar, dan kun je aan de andere vormen van internet marketing gaan werken.

De voordelen van internet marketing

Het is nog niet eens zo heel lang geleden dat marketing voornamelijk offline plaatsvond. Je plaatste een advertentie in de krant, liet een folder rondbrengen, stond flyers uit te delen in de hoofdstraat of maakte reclame via je stand bij een congres. Deze manier van adverteren was vaak vrij prijzig en leverde niet altijd de beste resultaten op. Daarnaast was het statisch en had je beperkt invloed op het bereiken van een specifieke doelgroep. Vergelijk deze situatie met internet marketing, en de grote voordelen van deze digitale strategieën worden snel duidelijk.

Basis

1. Internet marketing is goedkoop

Internet marketing maak je zo duur als je zelf wilt. Ga je adverteren via Google Adwords, dan geef je een budget in en ga je daar niet overheen. Het is mogelijk om hele grote advertentiecampagnes op te zetten via Facebook en Google en zo een enorme doelgroep te bereiken en het is mogelijk om het klein aan te pakken, bijvoorbeeld via TikTok of LinkedIn en zo een hele specifieke doelgroep aan te spreken. Internet marketing kan zelfs gratis. Schrijf een blog, deel deze op je sociale media kanalen en je maakt kosteloos reclame.

2. Internet marketing is meetbaar en dynamisch

Vanaf het moment dat je advertentie in de krant gedrukt wordt en de wereld in wordt gestuurd ben je aan de goden overgeleverd. Dat is bij internet marketing niet het geval. Je begint een campagne en houdt vanaf dat moment exact bij hoeveel mensen je advertentie zien, hoeveel erop reageren en hoeveel converteren. Je hebt de mogelijkheid om die gegevens te nemen en je campagne aan te passen, bij te sturen en te perfectioneren. Internet marketing is meetbaar, tot in de kleinste details en dynamisch. Dat zijn grote voordelen, want het geeft je de mogelijkheid om foutjes tijdens de looptijd direct te corrigeren.

Kom erachter hoe Ranking Masters enorme hoeveelheden verkeer naar jouw website kan krijgen...

  • Linkbuilding – wij realiseren relevante backlinks om jouw website te laten uitgroeien tot een autoriteit.
  • Content – wij schrijven de ultieme content die wordt gedeeld, links krijgt en verkeer aantrekt.
  • Techniek – onze specialisten weten exact hoe ze jouw website moeten optimaliseren voor de Google zoekmachine.

Maak een afspraak

3. Internet marketing is specifiek

Door de juiste internet marketing strategieën aan je marketing mix toe te voegen, kun je een hele specifieke doelgroep bereiken. Je kunt je advertenties bijvoorbeeld alleen aan mannen uit jouw regio laten zien die de leeftijd hebben van 25 tot 35 jaar en die geïnteresseerd zijn in het bouwen van modelvliegtuigen. Remarketing is een goed voorbeeld van gericht reclame maken, omdat je dan mensen aanspreekt die al interesse hebben getoond in je dienst, bedrijf of product. Kies een zo specifiek mogelijke doelgroep uit en de kans dat zij op je advertentie reageren is veel groter. Met internet marketing kun je je doelgroep tot in de puntjes definiëren. Daar wordt je campagne automatisch ook veel persoonlijker van.

Hoe zit dat met de nadelen?

Internet marketing is een uitstekende marketing strategie en het is altijd verstandig om minimaal één methode aan je marketing mix toe te voegen. Je hebt genoeg keuze en vindt vast een strategie die past bij wat je verkoopt en wat je doelen zijn. Het is wel belangrijk dat je je dan ook bewust bent van de nadelen die internet marketing met zich meebrengt.

Advertenties1. Mensen zijn advertentie moe

Vooral jongeren, die niet anders meer weten dan dat ze met advertenties gebombardeerd worden als ze een spel spelen, een app gebruiken en sociale media doorlopen, is reclame zo normaal geworden dat ze het niet meer zien. Het is iets waar ze mee moeten leven als ze een YouTube video willen kunnen bekijken of een muziek app willen gebruiken. Er wordt zoveel geadverteerd online dat mensen advertentie moe worden en deze niet meer zien en negeren. Het is zaak dat je met jouw advertenties wel de aandacht trekt en dat is lastig.

2. De concurrentie is groot

De voordelen boven genoemd zijn natuurlijk andere adverteerders niet ontgaan. En daarom wordt er ook erg veel geadverteerd online. Jij moet met die mensen concurreren. Je moet vechten om een advertentieplaats en vervolgens moet je de beste advertentie tonen anders trek je niet de aandacht. Het is een harde wereld, waarin je veel kunt verdienen als je het goed doet en volhoudt. Geef je het op of lopen je campagnes niet, dan krijg je te maken met verliezen en lopen je concurrenten je voorbij.

3. Online reclame irriteert

Een laatste punt waar je goed over na moet denken als je online gaat adverteren is dat mensen hier ook geïrriteerd van kunnen raken als je het niet goed aanpakt. Remarketing is daar een goed voorbeeld van. Als jij gisteren online gezocht hebt naar de prijzen voor vluchten naar Spanje, dan zie je de volgende dag in je nieuwsfeed alleen maar reclame voor de goedkoopste vluchten naar Spanje. Dat kan als opdringerig, privacy schendend en agressief worden ervaren. Een goede manier om deze gevoelens te vermijden is door native advertenties te gebruiken.

Betalen voor internet marketing

Internet marketing is goedkoop, maar in de meeste gevallen niet gratis. Er zijn verschillende manieren waarop je kunt betalen en deze worden bepaald door de manier waarop je besluit te adverteren. De Cost per Click (CPC) methode wordt veel toegepast, wat betekent dat je betaalt per klik op je advertentie. Kies je voor de Cost per Mille (CPM) methode, dan betaal je een bepaald bedrag per 1000 vertoningen van je advertentie. Met de Cost per Lead (CPL) en de Cost per Action (CPA) methoden betaal je pas als je een conversie binnen haalt.

Internet marketing uitbesteden

Internet marketing opzetten kost veel tijd en de meeste bedrijven besteden dit uit. Een specialist stelt de beste internet marketing mix op voor jouw doeleinde en heeft deze veel sneller opgezet dan jij. De kennis en ervaring van een specialist in internet adverteren is dan onmisbaar. Door internet marketing uit te besteden zet je snel een aantal effectieve campagnes op en zal je merken dat het extra verkeer (en de extra conversies) snel volgen.

Wat is domain authority?

Domain authority (DA) is een score die ontwikkeld is door Moz. Aan dit getal kun je zien hoe goed jouw pagina’s in de zoekmachine resultaten zouden moeten scoren. De DA wordt aangegeven met een getal van tussen de 1 en de 100 en hoe hoger je score, hoe groter de kans op een goede plek in de resultaten. Domain authority is een voorspelling, dus het is niet gegarandeerd dat je met een hoge score ook daadwerkelijk op de eerste plaats belandt. Toch is het een score die erg veel wordt toegepast en die je ook kunt gebruiken om je voortgang te meten.

WebsiteGeen standaard voor Google

Ook al is de DA van je website een uitstekende manier om te zien hoe goed Moz vindt dat jij je website hebt opgezet, het is niet een score die door Google gebruikt wordt om de rangschikking te maken. Als jij je DA verbetert, dan heeft dat dus niet automatisch ook effect op de plek die je pagina’s hebben in de zoekmachine resultaten. Het is een goede indicator van je huidige situatie, een manier om je eigen pagina’s met die van concurrenten te vergelijken en je kunt er je voortgang mee meten, maar Google zelf kijkt er niet naar. De domain authority is een score van Moz om te voorspellen hoe goed jouw pagina’s het in de zoekmachine resultaten zouden kunnen doen.

Wat is CPM?

CPM is een online betalingsmodel voor advertenties. Het is een afkorting die staat voor Cost per Mille en het wordt ook wel eens Cost per Thousand genoemd. Het bedrag dat eraan gekoppeld wordt is het bedrag dat de adverteerder betaalt per 1000 vertoningen. Dit model wordt door verscheidene websites aangeboden en je kunt er bijvoorbeeld mee betalen als je adverteert via Google, via Amazon, via Bing of via Facebook. Als jij van plan bent om online te gaan adverteren, dan is CPM een afkorting waar je niet onderuit kunt. Daarom vind je hier informatie over deze betalingsmethode, over wanneer je hem het beste inzet en over de voor- en nadelen ervan.

Twee soorten CPM

2 soortenCPM is dus het bedrag dat je betaalt aan een advertentieaanbieder per 1000 keer dat je advertentie wordt getoond. Er wordt onderscheid gemaakt tussen bruto CPM en netto CPM.

  • Bruto CPM: bij deze optie wordt elke view van je advertentie meegeteld, ook als deze meerdere malen aan dezelfde persoon is getoond. Hier wordt je advertentie dus door maximaal 1000 verschillende personen gezien.
  • Netto CPM: dit is het aantal keren dat de advertentie aan afzonderlijke personen is getoond. Het betreft hier dus altijd precies 1000 unieke internetgebruikers.

Wanneer wordt CPM ingezet?

Het CPM betaalmodel wordt voornamelijk gebruikt bij advertenties die op websites of in apps tevoorschijn komen. Dit zijn bijvoorbeeld de banners of video’s die je in het Google Display Netwerk laat plaatsen. Wil je adverteren in de zoekresultaten van, bijvoorbeeld Google, Bing of Amazon, dan gebruik je daar de CPC (Cost per Click) methode voor. Ga je adverteren via het Google Display netwerk, dan wordt jouw advertentie op de miljoenen websites en apps van Google geplaatst. Het is dan beter om per 1000 vertoningen te betalen.

De CPM uitrekenen

Het bedrag dat je betaalt per 1000 vertoningen wordt op een hele simpele manier uitgerekend. Je neemt de prijs voor de advertentie en deelt dat door het aantal mensen dat je er met het medium mee kunt bereiken. De uitkomst vermenigvuldig je dan met 1000. Stel, je advertentie kost 100 euro en je bereikt er 5000 mensen mee, dan is je CPM 100 : 5000 = 0.02 x 1000 = 20 euro.

De voor en nadelen van het CPM model

Je kunt de CPM op verschillende manieren toepassen. Je kunt het als betalingsmodel kiezen voor jouw advertentiecampagne, maar je kunt het ook als maatstaf nemen om te bepalen welk medium voor jou de goedkoopste advertentiemogelijkheden biedt. Het CPM model heeft in beide situaties een aantal voor- en nadelen.

Voordelen CPM

  • Ga je adverteren en CPM betalen, dan zijn de kosten voor je advertentiecampagne vaak lager dan wanneer je het CPC model gebruikt.
  • Je kunt je online advertentiemogelijkheden vergelijken en zo het financieel verstandigste medium uitkiezen.
  • Adverteren op websites en CPM betalen is een uitstekende manier om brand awareness op te bouwen.

Nadelen CPM

  • Je betaalt per 1000 vertoningen, maar het is goed mogelijk dat niemand van alle mensen die je advertentie gezien hebben erop klikt.
  • Het is moeilijk om te meten wat het bereik en de effectiviteit is geweest van jouw advertentiecampagne.
  • Bij deze betaalmethode draait het om kwantiteit en niet om kwaliteit.

Wanneer is de CPM betaalmethode de beste keuze?

De meeste mensen die de CPM betaalmethode uitkiezen doen dat als ze adverteren met banners, foto- en videoadvertenties. Deze worden geplaatst in apps of op websites en niet bij de zoekmachine resultaten. De plaatsing van de advertenties is dus ook niet gebonden aan een zoekwoord, maar je laat ze zien aan een bepaalde doelgroep. Het is ook een methode om de kosten van een online advertentiecampagne te voorspellen en om zo een medium uit te kiezen die je voor jouw advertenties wilt gebruiken. Voor alle andere gevallen zijn er ook alternatieve betaalmethodes die je kunt toepassen.

1. De CPC methode

CPC is een afkorting die staat voor Cost per Click. Het is het bedrag dat je betaalt voor elke keer dat iemand op jouw advertentie klikt. De prijs daarvan is afhankelijk van verschillende factoren. Zo wordt deze optie vaak gebruikt voor het adverteren in de SERPs van Google en dan bepaalt de concurrentie op het zoekwoord de CPC prijs. Deze plekken worden namelijk geveild. Als er een zoekwoord wordt ingetypt waar advertenties bij geplaatst worden, dan is het de adverteerder die het hoogste CPC bedrag biedt die bovenaan komt te staan.

CPC methodeCPC is dus een betaalmethode die gebruikt wordt voor gesponsorde advertenties die tussen de zoekmachine resultaten komen te staan. Je treft het aan bij zoekmachines, maar ook bij verkoopplatforms zoals Bing, Marktplaats en Bol.com. Jij bepaalt de CPC. Het is belangrijk om die goed in te stellen. Een te laag bod en je advertentie wordt niet getoond en een te hoog bod en je maakt minder winst.

2. De CPA methode

De afkorting CPA staat voor Cost per Action. Je betaalt voor elke conversie die je maakt met je advertentie. Stel, je verkoopt schoenen, dan betaal je elke keer dat iemand die via een advertentie bij je website is beland en daar een aankoop heeft gedaan een bepaald bedrag. Deze bedragen liggen veel hoger dan bij de CPC- of CPM methodes, want er staat een conversie tegenover. Met conversie wordt niet alleen een aankoop bedoeld, maar elke keer dat iemand op jouw website een bepaalde actie uitvoert. Het invullen van een contactformulier is een conversie en ook het inschrijven voor een nieuwsbrief.

De CPA methode is een methode die vooral door ervaren adverteerders wordt gebruikt. De prijs kan erg hoog oplopen en het is dus mogelijk om verliezen te draaien. Tegelijkertijd is het een methode waarmee er altijd een conversie tegenover de betaling staat. Dat is bij de andere twee modellen niet zo. Je weet dus dat je alleen betaalt als je daar ook wat voor terug krijgt. Het is zaak om de CPA laag genoeg te houden om winst te maken en hoog genoeg om de concurrentie aan te kunnen. Dat is ook de reden dat deze methode vaker pas bij meer ervaring met online adverteren wordt toegepast.

Wat is native advertising?

Domain authority (DA) is een score die ontwikkeld is door Moz. Aan dit getal kun je zien hoe goed jouw pagina’s in de zoekmachine resultaten zouden moeten scoren. De DA wordt aangegeven met een getal van tussen de 1 en de 100 en hoe hoger je score, hoe groter de kans op een goede plek in de resultaten. Domain authority is een voorspelling, dus het is niet gegarandeerd dat je met een hoge score ook daadwerkelijk op de eerste plaats belandt. Toch is het een score die erg veel wordt toegepast en die je ook kunt gebruiken om je voortgang te meten.

WebsiteGeen standaard voor Google

Ook al is de DA van je website een uitstekende manier om te zien hoe goed Moz vindt dat jij je website hebt opgezet, het is niet een score die door Google gebruikt wordt om de rangschikking te maken. Als jij je DA verbetert, dan heeft dat dus niet automatisch ook effect op de plek die je pagina’s hebben in de zoekmachine resultaten. Het is een goede indicator van je huidige situatie, een manier om je eigen pagina’s met die van concurrenten te vergelijken en je kunt er je voortgang mee meten, maar Google zelf kijkt er niet naar. De domain authority is een score van Moz om te voorspellen hoe goed jouw pagina’s het in de zoekmachine resultaten zouden kunnen doen.

Wat is CPA?

CPA is een afkorting die staat voor Cost Per Action. Het is een betalingsmodel voor internet adverteren, affiliate marketing en andere vormen van digitale marketing. Als jij een advertentiecampagne start en daarvoor de CPA betaling uitkiest, dan betaal je alleen een bepaald bedrag de advertentie tot een bepaalde actie leidt. De actie bepaal je zelf, maar moet dus voor jou belangrijk zijn. Het verkopen van een product, het inschrijven bij een nieuwsbrief en het invullen van een contactformulier vallen hier allemaal onder. De actie is eigenlijk bijna altijd een conversie, wat betekent dat je alleen betaalt als iemand door jouw advertentie de gewenste handelingen uitvoert.

CPA, CPS en CPL

Cost per Action wordt ook wel eens Cost per Sale genoemd. Dit is dan voornamelijk van toepassing op webwinkels of B2B bedrijven die producten verkopen en waarbij een verkoop tot stand komt. De afkorting CPL staat voor Cost per Lead en die wordt meer gebruikt voor bedrijven die diensten aanbieden. Een lead is dan bijvoorbeeld iemand die een online contactformulier invult om een offerte op te vragen. Je krijgt een potentiële klant aangeleverd die jij uiteindelijk nog moet converteren door een goede offerte te maken of door het contact dat zij leggen verder te ontwikkelen.

Wanneer wordt CPA gebruikt?

De CPA betalingsmethode wordt in verschillende situaties gebruikt. De meest bekende daarvan zijn Google Ads en affiliate marketing, maar ook bij andere advertentieaanbieders komt hij naar voren.

Bedrijven

1. CPA bij affiliate marketing

Affiliate marketing is een online marketing methode waarbij drie partijen zijn betrokken. De adverteerder gaat naar een affiliate netwerk om in contact te komen met een merchant. Deze merchant toont vervolgens jouw advertentie op zijn of haar pagina’s en krijgt daar van jou een vergoeding voor. Wat deze vergoeding precies is, dat spreek je onderling af. Eén van de mogelijkheden is om een CPA te rekenen. Elke keer als de merchant jou van een lead of een verkoop voorziet, betaal je hen een bepaald bedrag. Het netwerk zorgt ervoor dat dit alles netjes en naar behoren wordt afgerond en ontvangt daar ook een vergoeding voor.

2. CPA in Google Ads

Ook als je adverteert via Google Ads kun je voor het CPA betalingsmodel kiezen. Dit is een veel minder populaire keuze dan de Cost per Click- of Cost per Mille opties. Het bedrag dat je inzet is hoger, omdat je er 1) altijd een conversie tegenover staat en 2) de ‘actie’ veel minder vaak zal worden uitgevoerd. Google Ads kijkt naar je kwaliteitsscore om de hoogte van je CPA te bepalen, dus dit is een optie die vooral door de doorgewinterde Google Ads gebruikers wordt benut. Gemiddeld ligt de CPA in Google Ads rond de $60, maar dat hangt sterk af van de industrie waarin je werkbaar bent.

3. CPA in andere situaties

Er zijn ook andere situaties waarin het CPA betalingssysteem kan worden toegepast. Wil je bijvoorbeeld adverteren via andere grote platforms zoals Facebook, Amazon en Instagram, dan wordt de optie ook regelmatig aangeboden. Het is een optie die door de ervaren online adverteerders wordt toegepast en waarmee je dus ook alleen betaalt als je reclamecampagne doet wat het moet doen.

 Wanneer is CPA geen goede optie?

Het grote voordeel van CPA is dat je alleen betaalt als er een conversie plaatsvindt. Het bedrag dat je betaalt is hoger dan bij de andere betalingsmogelijkheden, maar je krijgt er ook echt iets voor terug. Het is het geld vaak meer dan waard. De hoogte van het CPA bedrag is afhankelijk van je kwaliteitsscore en die bouw je op. Begin je dus net met online adverteren, dan is CPA vaak een minder goede optie. Daarnaast zijn de kosten hoog, dus mensen met een laag budget zullen het mogelijk ook niet als optie kiezen. CPA wordt het meest gekozen door ervaren en succesvolle online adverteerders.

Adverteren platforms

Wat zijn de alternatieven?

Als jij besloten hebt dat CPA niet de beste betalingsmethode voor jou is, dan zijn er een aantal alternatieven. De meest bekende zijn de CPC- en de CPM modellen. Deze worden door de meeste online advertentieaanbieders gebruikt dus het is goed om je daar bekend mee te maken.

  • CPC: kies je voor het Cost per Click model, dan betaal je elke keer dat iemand op je advertentie klikt. Hier haal je dus niet altijd een lead of een conversie uit. De CPC prijs is daarom ook veel lager. Deze hangt af van het zoekwoord dat je gebruikt, bijvoorbeeld, en je kwaliteitsscore. Dit model wordt aangeboden als je in de SERPs besluit te adverteren.
  • CPM: het Cost per Mille model is een goede optie als je wilt adverteren op websites en apps. Dit zijn banners, video’s en ook tekstadvertenties die getoond worden als iemand een pagina bezoekt of een gratis versie van een app gebruikt. Je betaalt een bepaald bedrag per 1000 vertoningen van je advertentie.

Wat is het beste betalingsmodel voor jou?

Het is aan jou om te betalen of CPA het beste betalingsmodel is voor jou. De meeste mensen besluiten om met CPC of met CPM te beginnen, maar dat hoeft niet. Er is bijvoorbeeld ook Google Target CPA bidding waarbij Google uitrekent en volledig automatiseert hoeveel je voor CPA betaalt en je zo dus binnen je budget blijft. Het juiste betalingsmodel zal afhangen van wat je verkoopt, wat de concurrentie is, waar jij je goed bij voelt en wat je kunt betalen.

Goed toegepast is CPA een methode waarmee je winst maakt. Tegenover elke betaling staat altijd een conversie. Doe je het niet goed, dan kun je ook verliezen en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Daarom is het verstandig om je hier erg goed over in te lezen of om een specialist te vragen je online marketingcampagnes op te zetten. Zij weten exact wat het beste betalingsmodel is voor jou en hoe jij het meeste uit je advertenties haalt. Lopen deze, dan kan de specialist ze onderhouden of neem je het zelf over.

Wat is DuckDuckGo?

DuckDuckGo is net als Google en Bing een zoekmachine. Je gebruikt het om je weg te vinden op het internet en om uit de miljarden websites die worden aangeboden de pagina te vinden die jou antwoord geeft op je vragen. DuckDuckGo als zoekmachine wordt steeds populairder en dat komt doordat het iets aanbiedt wat de meeste andere zoekmachines niet kunnen. Als jij DuckDuckGo gebruikt dan blijf je namelijk volledig anoniem. De resultaten die je te zien krijgt zijn objectief en exact hetzelfde als bij iemand anders die hetzelfde zoekwoord intypt.

Dit alles maakt DuckDuckGo dus transparant, eerlijk en betrouwbaar en dat is een gemis in de digitale wereld van vandaag waar remarketing en gepersonaliseerde zoekresultaten centraal staan. Er is weinig wat je online kunt doen en wat niet wordt opgeslagen en gebruikt om jou te overtuigen of te helpen. Sommige mensen vinden dit fijn en gemakkelijk terwijl het bij andere mensen privacy zorgen opwekt. Zoek met DuckDuckGo en jij blijft de enige die weet wat je doet.

DuckDuckGo en anonimiteit

Door anonimiteit aan te bieden, speelt DuckDuckGo in op een dringende behoefte bij internetgebruikers. Het feit dat je niet anoniem bent komt erg duidelijk naar voren als je voor remarketing wordt gebruikt. Je hebt vast wel eens naar iets gezocht, bijvoorbeeld vluchten naar New York, en vervolgens zie je alleen maar reclame van bedrijven die goedkope vluchten naar New York aanbieden. Google bewaart jouw zoekgeschiedenis voor goed.

AnoniemOmdat je altijd gevolgd wordt, wat je ook doet online, zijn je interesses en voorkeuren ook bekend. Informatie die je opzoekt over een politieke partij, over een bepaalde band, over een sport, over emigreren naar het buitenland, over het telen van groenten of over het bakken van een cake wordt allemaal opgeslagen in een database. Adverteerders spelen daar op in, maar Google ook door je een lijst met resultaten te tonen waarvan zij denken dat jij ze zult waarderen. Bij DuckDuckGo behoort dat allemaal tot de verleden tijd.

Hoe doet DuckDuckGo dat?

DuckDuckGo maakt gebruik van het zogenaamde Tor netwerk en als je besluit om het te downloaden voor Chrome, dan krijg je anonieme zoekopdrachten, ze blokkeren de trackers en bieden een waterdichte encryptie aan. Het Tor netwerk bestaat namelijk uit een aantal zeer goed beveiligde computers. Op het moment dat jij een zoekopdracht intypt, dan wordt deze langs een aantal van die computers gestuurd en dat verbergt niet alleen de bron, maar ook de zoekopdracht zelf. Door deze mate van encryptie is niets meer door derden te detecteren.

En nadat je gezocht hebt?

Hoe zit dat dan met je veiligheid als je DuckDuckGo verlaat en één van de resultaten hebt aangeklikt? Verdwijnt je anonimiteit dan ineens? Het antwoord daarop is in de meeste gevallen nee, want websites moeten tegenwoordig ook beveiligd zijn met een encryptie. Dat zie je aan het slotje op de adresbalk en de https aanhef van het adres. Als je alleen naar websites gaat die een encryptie hebben, dan blijf je ook na het zoeken anoniem. Jij hebt de informatie gevonden die je nodig hebt en niemand anders weet daar van.

DuckDuckGo en personalisatie

Bij DuckDuckGo weet je zeker dat je anoniem blijft en dat je geen ‘slachtoffer’ wordt van personalisatie. De zoekresultaten die jij krijgt als je in Google een zoekterm intypt zijn anders dan die van je buurman als deze dezelfde zoekterm gebruikt. En dat komt doordat Google bijgehouden heeft wat jij online hebt gedaan. De zoekresultaten worden daarop aangepast en Google hoopt daarmee jou van informatie te voorzien die bij jou past en je buurman van informatie die bij hem past. Jullie zijn immers verschillende personen met verschillende interesses en benodigdheden?

In principe is dit een uitstekende manier om tot de juiste informatie te komen, maar het maakt de rangschikking die Google aanbiedt ook objectief. Personalisatie geeft jou resultaten waarvan Google denkt dat je ze zal waarderen, maar zijn dat ook de beste resultaten?

De filter bubble

Sommige mensen vinden dit fijn en krijgen het gevoel in de watten gelegd te worden door de zoekmachine. Andere mensen vinden het eng en zien liever een objectieve rangschikking met alternatieven en andere meningen. Het gevolg van personalisatie is wat experts de filter bubble noemen. Google toont uit alle resultaten die bij een bepaald zoekwoord passen alleen de pagina’s die aansluiten bij jouw opvattingen en voorkeuren. Je ziet dus ook nooit iets anders meer. Raak je in de filter bubble terecht, dan wordt wat je te zien krijgt door Google dus erg beperkt. Ze beschermen je van andere meningen en opvattingen, terwijl je daar juist zo veel van kunt leren. Als je DuckDuckGo gebruikt dan kom je nooit in deze filter bubble vast te zitten.

DuckDuckGo en SEO

DuckDuckGo wordt al steeds vaker gebruikt en verwacht wordt dat dit alleen maar zal groeien. Online privacy schandalen en het feit dat je constant bewust gemaakt wordt van hoe anoniem je online niet bent zijn daar grote bijdragers aan. Op veel mensen komt het agressief over als iemand je een reclame voor rode dames laarzen onder de neus drukt omdat je daar de dag ervoor toevallig naar had gezocht. Als website eigenaar kan het dus verstandig zijn om ook jouw pagina’s op een zoekmachine als DuckDuckGo te richten, voor SEO. Gelukkig hoef je dan waarschijnlijk weinig te veranderen, want DuckDuckGo kijkt, net als Google, voornamelijk naar de volgende kenmerken.

Veiligheid1. Veiligheid

Uiteraard staat veiligheid bij DuckduckGo erg hoog in het vaandel. Heb je dit nog niet gedaan, dan regel dus de juiste certificaten zodat jouw website ook de juiste encryptie krijgt en een https adres.

2. Gebruiksvriendelijkheid

DuckDuckGo wil haar gebruikers van veilige en kwalitatieve websites voorzien. Zorg er dus voor dat jouw pagina’s goed gestructureerd zijn, dat ze unieke teksten bevatten, dat je foto’s en video’s toevoegt, dat je gebruik maakt van externe- en interne links, enzovoorts.

3. Gebruik zoekwoorden

Net als Google gebruikt DuckDuckGo ook zoekwoorden bij het aanwijzen van de juiste pagina’s bij een zoekopdracht. Geef ze dus een hint over de inhoud van je pagina’s door de juiste termen op de juiste plekken te verwerken.

Hoe werkt adverteren op Bing?

Wist je dat 5% van de Nederlanders, Duitsers en Belgen Bing als standaard zoekmachine heeft ingesteld? In Groot-Brittannië is dit zelfs 8,5%. Als je denkt aan zoekmachine adverteren (SEA: search engine advertising), dan denk je waarschijnlijk direct aan Google Ads, maar de bovenstaande cijfers geven aan dat Bing ook niet vergeten mag worden. Daarnaast is adverteren via Bing goedkoper dan via Ads en is er veel minder concurrentie. Adverteren op Bing is dus zeker een optie om te overwegen. Hier lees je over hoe dat in zijn werk gaat.

Wat is Bing?

Bing is, net als Google, een zoekmachine. Je kunt het gebruiken om een vraag te stellen aan het internet en zij proberen je dan een lijst met geschikte pagina’s te geven waarmee je zo goed mogelijk geholpen wordt. Google is verreweg de meest gebruikte zoekmachine, vooral voor mobiele apparaten, maar Bing wordt ook wel degelijk toegepast. De gebruikers van Bing werken voornamelijk vanaf de desktop. Het wordt nauwelijks toegepast vanaf mobiele apparaten.

Adverteren via Bing

Microsoft is eigenaar van Bing en biedt net als Google advertentieplaatsen aan om inkomsten te genereren. Door te adverteren via Bing maak je gebruik van het netwerk dat Microsoft al heeft opgebouwd. Je kunt adverteren in de zoekresultaten en via de websites en apps die Microsoft beheert. Eigenlijk lijkt het heel erg op adverteren met Google Ads. Het uitkiezen van een advertentie gebeurt door een veiling systeem. Je betaalt door middel van de CPC- of de CPM methode (over dit alles beneden meer). Omdat Bing veel minder voor adverteren wordt gebruikt dan Google, is dit een goede manier om te concurreren.

Verschillende advertentiemogelijkheden

Er zijn twee manieren waarop je via Bing kunt adverteren en dat is hetzelfde bij Google Ads. Bij Bing heten deze ‘gesponsorde koppelingen’.

  • In de zoekmachine resultaten: wil je dat je advertentie getoond wordt als een Bing gebruiker een bepaald zoekwoord intypt, dan laat je je advertentie plaatsen bij de organische resultaten. Als een gebruiker dan ‘Pizzeria Apeldoorn’ in typt en jij hebt je advertentie aan dat zoekwoord gekoppeld, dan wordt deze getoond. Je trekt dus gebruikers aan die al interesse hebben in je dienst of product.
  • In Microsoft websites: de andere optie die je hebt is om je advertenties te laten plaatsen in de andere Microsoft websites. Dit is dan bijvoorbeeld een banner ergens op een bepaalde pagina. In dit geval koppel je je advertenties niet aan een zoekwoord, maar aan een doelgroep.

BetalingsmodelTwee betalingsmodellen

Adverteren op Bing is natuurlijk niet gratis, maar het is een erg betaalbare manier om meer verkeer naar je pagina’s te trekken. Er zijn twee manieren waarop je betaalt en deze zijn gekoppeld aan één van de bovenstaande advertentiemogelijkheden.

  • Cost per Click (CPC): besluit je te adverteren via de zoekresultaten, dan betaal je elke keer dat er iemand op je advertentie klikt. Dit wordt de CPC methode genoemd. Je geeft zelf aan hoeveel je per klik wilt betalen. De hoogte van je inzet wordt door Bing gebruikt om de advertentieplaats te veilen. Zet je te laag in, dan wordt je advertentie niet getoond en zet je te hoog in, dan betaal je te veel.
  • Cost per Mille (CPM): betalen voor adverteren via Microsoft websites verloopt anders. Je betaalt dan een bepaald bedrag per 1000 vertoningen. Ook hier wordt het geld dat je inzet weer gebruikt om de advertentieplaats te veilen.

Kom erachter hoe Ranking Masters enorme hoeveelheden verkeer naar jouw website kan krijgen...

  • Linkbuilding – wij realiseren relevante backlinks om jouw website te laten uitgroeien tot een autoriteit.
  • Content – wij schrijven de ultieme content die wordt gedeeld, links krijgt en verkeer aantrekt.
  • Techniek – onze specialisten weten exact hoe ze jouw website moeten optimaliseren voor de Google zoekmachine.

Maak een afspraak

Beginnen met adverteren via Bing

Wil je Bing adverteren proberen, dan ga je naar Microsoft Advertising. Daar maak je je eerste advertentiecampagne door aan te geven op welke doelgroep je je richt en in welke regio of stad je wilt dat je advertentie wordt getoond. Er zijn ook andere instellingen die je moet gebruiken, zoals de zoekwoorden je aan je advertentie wilt koppelen, de taal en het budget dat je hebt. Nu maak je je advertenties en deze moeten natuurlijk perfect in orde zijn. Bij Bing mag je drie titels toevoegen en twee beschrijvingen. Uiteraard voeg je ook een link toe van je landingspagina. Heb je alles ingevuld en ben je tevreden, dan publiceer je je campagne en zullen je advertenties aan de eerste geschikte gebruikers worden getoond.

Het veiling systeem bij Bing

Dat gezegd hebbende, is er bij Bing wel een systeem dat bepaalt of jouw advertentie zal worden geplaatst of die van je concurrent. Ook hier verloopt dat niet erg anders dan bij Google Ads. Bing kijkt naar twee factoren als ze de advertentieplaatsen ‘veilen’.

Ads

  • Het geboden bedrag: Bing wil uiteraard geld verdienen voor het aanbieden van de advertentieplaatsen, dus ze gaan deze niet weggeven aan iemand die veel minder biedt dan iemand anders. Het geboden bedrag is één van de factoren die een rol spelen bij het verdelen van de advertentieplekken.
  • De kwaliteitsscore: Bing wil geld verdienen, maar haar gebruikers ook van betrouwbare en kwalitatieve reclame voorzien. Daarom geven ze ook een kwaliteitsscore aan iedere adverteerder. Deze is opgemaakt uit een aantal verschillende scores, zoals je CTR en het succes van je vorige campagnes. Adverteer je al langer succesvol via Bing, dan zal je kwaliteitsscore hoger zijn dan iemand die net begint. Je kunt dan met een lagere CPC of CPM toch de gewenste advertentieplaatsen bemachtigen.

Adverteer je al via Ads?

Als je bekend bent met Google Ads, dan komt het bovenstaande je bekend voor. Beide zoekmachines hanteren vergelijkbare advertentieprogramma’s en –regels. Een groot voordeel van Bing adverteren is dat je je campagnes van Ads kunt importeren. Dat scheelt je heel veel tijd en moeite en je hoeft niet alles twee keer te doen. Gebruik de functie ‘Import Campaigns’, selecteer je Google account en je kunt zelf aangeven welke Ads campagnes je ook in Bing wilt gaan gebruiken.

De mogelijkheden die je hebt met Bing adverteren moeten niet worden onderschat. Het is inderdaad zo dat de meeste mensen Google gebruiken, maar door voor Bing te kiezen hoef je die zware concurrentie niet aan. Voor minder geld kun je dan toch een groot publiek bereiken. En als jouw concurrenten vooral Google adverteren, ligt daar dus een hele grote kans.

Wat is CTR?

CTR is een afkorting die staat voor Click Through Rate. Het is een percentage – een ratio – en het vertelt je hoeveel van de mensen die jouw advertentie of zoekresultaat gezien hebben hier ook daadwerkelijk op hebben geklikt. Je vindt je CTR in programma’s zoals Google Search Console en Keyword Planner. Het wordt uitgerekend door het aantal vertoningen van een pagina in de zoekresultaten of advertentie te delen door het aantal klikken er op. Stel, je CTR is 4%, dan hebben 4 van de 100 mensen die jouw advertentie of zoekresultaat gezien hebben hier daadwerkelijk wat mee gedaan. Hoe hoger je CTR, hoe meer verkeer je naar je website trekt.

Wat is een goede CTR?

Over het algemeen is de CTR niet erg hoog. Denk maar eens aan je eigen zoekgedrag. Nadat je een zoekwoord hebt ingetypt 1) blader je waarschijnlijk niet door naar een tweede of derde pagina en 2) kies je één of twee resultaten uit die je bekijkt en ben je klaar. Google zelf geeft aan dat de gemiddelde CTR voor advertenties rond de 2% ligt. Als je daar boven komt, dan ben je dus goed bezig.

In de zoekmachine resultaten is de gemiddelde CTR afhankelijk van de positie waarop je pagina staat. Heb je het voor elkaar gekregen om op de eerste plek te belanden als er een bepaald zoekwoord wordt ingetypt, dan is de gemiddelde CTR 32%. Voor de tweede plaats is dit 25% en voor de derde plaats is het 19%. Alle andere resultaten op de eerste pagina hebben een gemiddelde CTR van 3% en voor resultaten die op de tweede, derde, vierde, enzovoorts pagina terechtkomen is dit nog lager.

Waarom is CTR belangrijk?

De CTR wordt op verschillende manieren toegepast en ook jij kunt het gebruiken om het succes van een advertentie of marketing campagne te meten. Hier vind je slechts enkele voorbeelden van situaties waarin de CTR wordt ingezet:

  • Google kijkt naar de CTR van een pagina om je positie te bepalen. Hoe hoger de CTR, hoe belangrijker Google jouw pagina ziet. Gebruikers zijn er immers in geïnteresseerd.
  • Google kijkt naar de CTR van je advertentie om te bepalen of deze getoond gaat worden of niet. Hoe hoger de CTR, hoe lager je kunt bieden. Google ziet advertenties met een hoge CTR als interessant voor haar gebruikers.
  • Jij gebruikt je CTR om te bepalen hoe aantrekkelijk een pagina of advertentie is.
  • Je kunt het ook gebruiken om het succes te meten van bijvoorbeeld e-mail- of sociale media marketing, omdat je daar de doorstroom naar je landingspagina mee meet.

ZoekresultatenDe oorzaken van een lage CTR in de zoekresultaten

Merk je dat de CTR van je pagina in de zoekmachine resultaten laag is, dan kan dat verschillende oorzaken hebben. Allereerst wordt de CTR bepaald door de positie die je hebt en als je op de vierde plek staat of op één van de opvolgende pagina’s dan is deze gemiddeld al erg laag. Sta je op plek 1, 2 of 3 en is je CTR nog steeds niet goed genoeg, dan heeft dat vaak te maken met de kwaliteit van je metatitel en –omschrijving. In beide gevallen kun je hier vrij gemakkelijk zelf wat aan doen.

1. Besteed tijd aan SEO

Door aan zoekmachine optimalisatie te werken haal je je pagina’s naar een hogere plek in de rangschikking van Google. Het doel is een plek op de eerste SERP, want slechts 10% van de internetgebruikers bladert verder. Eenmaal op de eerste pagina beland zou je CTR omhoog moeten gaan, simpelweg omdat je zichtbaarder bent geworden.

2. Schrijf goede metatitels en -omschrijvingen

De metatitel en metaomschrijving is de link en het onderstaande stukje tekst die in de zoekmachine resultaten worden getoond aan de gebruiker. Het is dus direct reclame voor je pagina en ze moeten daarom ook perfect in orde zijn. Is je meta-informatie aantrekkelijk genoeg? Valt je meta-informatie op tussen de andere resultaten? Vat het goed en pakkend samen waar je pagina over gaat? Is het zoekwoord erin verwerkt? Nodigt je meta-informatie uit om erop te klikken?

De oorzaken van een lage CTR in advertenties

Is de CTR van je advertenties te laag, dan kan dat ook verschillende oorzaken hebben. Google Ads is een bijzonder lastig programma met een groot aantal instellingen en ingewikkelde advertentiecampagnes. Heb je daar fouten in gemaakt, dan kan het zijn dat je advertenties aan de verkeerde doelgroep worden getoond, bijvoorbeeld. Het is ook mogelijk dat je advertentie zelf niet goed genoeg in elkaar zit. Hij wordt wel getoond, maar de internet gebruikers klikken er niet op. Ook hier kun je een aantal dingen doen om je CTR te verbeteren.

1. Maak aantrekkelijke en duidelijke advertenties

Het is de bedoeling dat jouw advertentie er uit springt en dat de internetgebruikers erdoor worden aangetrokken. Dat betekent dat deze mooi is vormgegeven, dat er voldoende informatie in staat (maar niet te veel), dat er een duidelijke call-to-action is en dat je advertenties gericht zijn op jouw doelgroep. Eventueel kun je verschillende varianten van één advertentie maken en deze testen, zodat je uiteindelijk de beste aanpak aanwijst. Adverteren in Google en andere online plaatsen is lastig, maar als je het eenmaal door hebt zijn de voordelen groot.

2. Leer te werken met Google Ads

Google Ads is het programma dat Google aan adverteerders aanbiedt. Je kunt ermee in de zoekmachine resultaten adverteren, maar ook op de miljoenen websites en apps die Google beheert. Het is belangrijk dat je het programma goed onder de knie hebt. Verdeel je campagnes op in kleine advertentiegroepen en gebruik daarin specifieke zoekwoorden. De kans op een klik is veel groter als je advertentie getoond wordt als iemand zoekt naar ‘rode pioenrozen in Almere’.

Maak je doelgroep specifiek en klein, gebruik negatieve zoekwoorden en ad extensies. Het voordeel van SEA is dat je een publiek aanspreekt dat al naar jouw product of dienst op zoek is. Met een goede advertentie en een correct ingerichte campagne haal je ze over de streep.